Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20661
Title: Вищий навчальний заклад як середовище по формуванню фізкультурно-оздоровчої самоорганізації студентської молоді
Other Titles: Высшее учебное заведение как среда по формированию физкультурно-оздоровительной самоорганизации студенческой молодёжи
Institution of higher education as the environment of forming of sports and health self-organization of student youth
Authors: Гладощук, Олександр Григорович
Keywords: самоорганізація, компетентність, студентська молодь, здоров’я, освіта, особистість, самоорганизация, среда, компетентность, студенческая молодежь, здоровье, образование, личность, self-organization, environment, competence, student youth, student youth, education, personality
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Гладощук, О. Г. Вищий навчальний заклад як середовище по формуванню фізкультурно-оздоровчої самоорганізації студентської молоді / О. Г. Гладощук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 292-295.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті розглянуті проблемні питання сучасної вищої освіти по формуванню фізкультурно- оздоровчої самоорганізації майбутніх висококваліфікованих фахівців технічних галузей виробництва. Орієнтація системи вищої освіти на формування професійної компетентності майбутніх фахівців вимагає створення освітнього середовища, що спонукає до реалізації стратегічних цілей і завдань розвитку суспільства. Мета статті: аналіз освітнього процесу вищого технічного навчального закладу по формуванню фізкультурно- оздоровчої самоорганізації майбутніх висококваліфікованих фахівців технічних галузей виробництва та охарактеризувати особливості студентського середовища щодо ціннісного ставлення до здоров’я особистості. Використані методи дослідження: психолого-педагогічне спостереження; анкетування; методи психологічної діагностики, фізіологічні методи (пульсометрія, тонометрія, функціональні проби); методи рухових тестів. Результати дослідження: Обґрунтовані та експериментально перевірені педагогічні умови, які забезпечують ефективність формування фізкультурно-оздоровчої самоорганізації, ведення здорового способу життя сучасними студентами та орієнтують молодь на якісно активне, позитивно заряджене (здоров’язберігаюче) середовище у вищому технічному навчальному закладі.
В данной статье рассматриваются проблемные вопросы современного высшего образования по формированию физкультурно-оздоровительной самоорганизации будущих высококвалифицированных специалистов технических отраслей производства. Ориентация системы высшего образования на формиро- вание профессиональной компетентности будущих специалистов требует создания образовательной среды, которая побуждает к реализации стратегических целей и задач по развитию общества. Цель: сделать анализ образовательного процесса высшего технического учебного заведения по формированию физкультурно-оз- доровительной самоорганизации будущих высококвалифицированных специалистов технических отраслей производства и охарактеризовать особенности студенческой среды относительно ценностного отношения к здоровью личности. Методы: психолого-педагогическое наблюдение; анкетирование; методы психологи- ческой диагностики, физиологичные методы (пульсометрия, тонометрия, функциональные пробы); методы двигательных тестов. Результаты: Обосновано и экспериментально проверены педагогические условия, обе- спечивающие эффективность формирования физкультурно-оздоровительной самоорганизации, ведения здо- рового образа жизни современными студентами и ориентируют молодёжь на качественно активную, позитив- но заряженную (здоровьесберегающую) среду в высшем техническом учебном заведении.
The article deals with the problem questions of modern higher education in the brunch of formation of physical culture and health self-organization of the future highly skilled experts of technical branches of industry. The orientation of the system of higher education on forming of professional competence of future specialists requires creation of educational environment that induces to realization of strategic aims and tasks on development of society. Purpose: to conduct the analysis of educational process of higher technical educational establishment on forming of athletic-health independently to get organized of future highly skilled specialists of technical industries of production and describe the features of student environment of the relatively valued attitude toward the health of personality. Methods: analysis of scientific and methodical literature; psycho-pedagogical supervision; questionnaire; methods of psychological diagnostics, physiology methods (pulsometry, tonometry, functional tests); methods of motive tests. Results: The pedagogical conditions ensuring the effectiveness of physical culture and health self-organization formation, the conduct of healthy lifestyle by modern students and orient young people to a qualitatively active, positively charged (health-saving) environment in a higher technical educational institution are substantiated and experimentally verified. Also the role and importance of the educational environment of the higher technical educational institution in shaping the athletic and recreational competence of student youth is revealed. It is proved that production loads in modern conditions of industrial development require a significant increasing of the psychophysical capabilities of every person. So the characteristics of the students’ environment in relation to the value of individual health are given. Focus of the higher education system on the formation of professional competence of future teachers requires the creation of an educational environment that encourages the implementation of strategic goals and objectives of the development of education. The development of the educational environment in higher educational institutions is associated with the introduction of innovative pedagogical technologies into practice, the design of modern educational content, vocational guidance, the increase in the volume of independent seatwork of students, and the implementation of the creative and problematic tasks.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20661
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гладощук О..pdf262.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.