Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/23225
Title: Деякі чинники адаптації студентів-першокурсників в умовах класичного університету
Authors: Староста, Володимир Іванович
Попадич, Олена Олександрівна
Keywords: адаптація; навчальна адаптація; соціальна адаптація; студенти-першокурсники; електронне анкетування; класичний університет, adaptation; educational adaptation; social adaptation; first-year students; electronic questionnaire; classical university
Issue Date: 2018
Citation: Староста В. І., Попадич О. О. Деякі чинники адаптації студентів-першокурсників в умовах класичного університету // Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 2018 Vol. 6. No. 2. pp. 16-26 ISSN: 2521-1234 Vol. 6. No. 2. June 2018 online http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/itse/article/view/2456
Abstract: Проведено діагностику адаптації студентів до освітнього процесу в умовах класичного університету шляхом електронного анкетування. Виявлено деякі чинники, які сприяють першокурсникам подолати виникаючі труднощі. Динаміка 2016 і 2018 років показує, що зросла кількість студентів, які активно використовують електронні ресурси бібліотеки, покращились побутові умови проживання в гуртожитку. Більшість студентів налагодили стосунки в студентській групі та вважають, що у групі сприятливий доброзичливий клімат. Студенти отримують допомогу від батьків, родичів, однокурсників, студентів старших курсів та викладачів, а також самі допомагають іншим. Потребує певної активізації діяльність академнаставників та викладачів щодо адаптації першокурсників.
The paper deals with peculiarities of adaptation features to the educational process of first-year students and the main aids which help them overcome emerging difficulties. Among the main tasks at this stage are the development of a questionnaire and conducting an electronic questionnaire among first-year students, identifying the main difficulties and analyzing positive and negative factors of student adaptation in the higher institutions. The diagnostics of adaptation of students to the educational process in conditions of the classical university has been conducted using electronic questionnaires. Some mains aids have been found to help first-year students overcome emerging difficulties. The dynamics of 2016 and 2018 shows that the number of students who actively use electronic resources in libraries is growing and the living conditions in the dormitories have improved. Most students have established relationships in their student group and think that the atmosphere in their group is favorable. Students get help from parents, relatives, fellow students, senior students and teachers, and students themselves help others as well. There should be more involvement of curators and teachers in adaptation of first-year students. It has been established that the renewed social environment, new living conditions are sufficiently favorable for the successful adaptation of students to the educational process in higher education. Some difficulties in the process of adaptation of first-year students to the university have both objective nature (unfamiliar lifestyle, new learning process, new forms and methods of studies, the need to study more by themselves, etc.), as well as subjective nature (poor school preparation, stress, fatigue caused by lectures, students’ own lack of organizational skills, and laziness, poor study skills, inability to prioritize, etc.). The empirical study proves that in the university conditions there are various factors during the adaptation of first-year students.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/23225
ISSN: 2521-1234
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.