Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24910
Title: Методична система закладу вищої освіти з розвитку готовності майбутніх соціальних педагогів до роботи в центрах ранньої соціальної реабілітації
Other Titles: METHODOLOGICAL SYSTEM OF A HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT AIMED AT DEVELOPING FUTURE SOCIAL CARE TEACHERS’ COMMITMENT TO WORK IN CENTERS OF EARLY SOCIAL REHABILITATION
Authors: Сташук, Ольга Олександрівна
Stashuk, Olha
Keywords: методична система, професійна готовність, науково-методичне забезпечення, заклад вищої освіти, methodological system, professional commitment, research and methodological framework, higher educational establishment
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Сташук, О. О. Методична система закладу вищої освіти з розвитку готовності майбутніх соціальних педагогів до роботи в центрах ранньої соціальної реабілітації [Текст] / О. О. Сташук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 178–185
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Актуальність перегляду змісту, форм та засобів професійної підготовки майбутніх фахівців в закладах вищої освіти зумовлена потребою у підвищенні їхньої конкурентоздатності на сучасному ринку послуг з ранньої соціальної реабілітації. Наукові засади системного підходу дозволили автору статті розглянути педагогічний феномен методичної системи з позиції сукупності взаємозалежних ієрархічних компонентів, які зумовлюють протікання процесів, спрямованих на забезпечення якості вищої освіти. Метою статті є представлення результатів моделювання автором методичної системи підготовки студентів до роботи в закладах ранньої реабілітації у єдності трьох складових: методологічно-цільової, змістово-процесуальної та контрольно-результативної. Системоутворюючим елементом означеної системи виступила мета – розвиток готовності майбутніх соціальних педагогів, – яка реалізується шляхом розвитку світоглядно-позиційного, операційно-когнітивного та особистісно-ресурсного компонентів готовності.
Scholarly grounds of the systemic approach allowed the author to analyze the pedagogical phenomenon of methodological system from the point of view of the totality of interrelated hierarchal components determining the processes aimed at higher education quality maintenance. The article discusses methodological system of students training for work in early rehabilitation establishments. This system is viewed as a cluster of three components: methodological and purposeful, content-related and procedural, and monitoring and impactful. The system-shaping element of the mentioned system is the aim – the development of future social care teachers’ commitment, which is implemented by means of developing worldview and positional, operational and cognitive, and personal and resourceful components of the commitment. The article proves that the content of future social care teachers’ training determines the selection of organizational forms, methods and means of education, as well as methodological framework. The efficacy of the elaborated system is researched from the point of view of functional and personally valuable results. The author emphasizes that the achievement of systematicity and complexity implies that the process of methodological system integration into the work of an educational establishment has to be prolonged for all the period of training, from the 1st to the 4th year (bachelor’s degree). The article presents the following conventional stages of methodological system implementation: propaedeutic (terms 1-4), guiding (terms 5-6), fundamental (terms 7-8). Specific components of the research and methodological support of the system are presented in the context of the development of future social care teachers’ commitment to work in early rehabilitation establishments.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24910
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.