Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24911
Title: Місце освітнього коворкінгу у розвитку професійної компетентності педагогів на курсах підвищення кваліфікації
Other Titles: PLACE OF EDUCATIONAL COWORKING IN THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCY OF PEDAGOGES AT QUALIFICATION IMPROVEMENT COURSES
Authors: Смагіна, Таїса Миколаївна
Smagina, Taisa
Keywords: коворкінг, освітній коворкінг, освітнє середовище, аналітичне середовище, особистісне середовище, консультативне середовище, coworking, educational coworking, educational environment, analytical environment, personal environment, consulting environment
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Смагіна, Т. М. Місце освітнього коворкінгу у розвитку професійної компетентності педагогів на курсах підвищення кваліфікації [Текст] / Т. М. Смагіна // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 169–172
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: У статті розкрита проблематика освітнього коворкінгу як середовища-моделі, що може бути інструментом внутрішньої мотивації для розвитку професійної компетентності педагогів. Мета досліджен- ня: визначення місця освітнього коворкінгу у розвитку професійної компетентності педагогів на курсах під- вищення кваліфікації. Розкрито історичний аспект виникнення сучасної моделі коворкінгу. Зазначено, що основними принципами коворкінгів є відкритість, доступність, інфраструктурний супровід діяльності, го- ризонтальність зв’язків і відносин, наявність спільноти однодумців, стійкість організації, підтримання форм комунікації, взаємодопомога в реалізації проектів, можливість створити команду в рамках коворкінгу. Пред- ставлено концептуальну модель освітнього коворкінгу як технології організації інноваційної діяльності пе- дагогів та форми змістовно-проектної діяльнісної за індивідуальною траєкторією навчання. Доведено, що «освітній коворкінг» визначає зміст та структуру розвитку професійної компетентності педагога, оскільки є сучасною моделлю організації освітніх можливостей педагогів.
The problems of educational coworking as a medium-model, which can be an instrument of internal motivation for the development of professional competence of teachers, are revealed. The purpose of the research: definiting the place of educational coworking in the development of professional competence of teachers in advanced training courses. The historical aspect of the emergence of a modern model of coworking is disclosed. It is noted that the main principles of coworking are openness, accessibility, infrastructure support of activities, horizontal links and relationships, the existence of a community of like-minded people, the sustainability of the organization, maintaining forms of communication, mutual assistance in the implementation of projects, the ability to create a team within the framework of coworking. The conceptual model of educational coworking as a technology of organization of innovative activity of teachers and the form of content-project activity according to the individual trajectory of education is presented. The author proves that «educational coworking» determines the content and structure of the teacher’s professional competence development, hence it is a modern model for organizing educational opportunities for teachers. It is determined that in the process of implementation of an individual trajectory, it is important to choose the optimal model of education, based on a combination of theoretical training material and acquisition of professional skills in training sessions. Therefore, the model of modern educational coworking should be based on the updated structure of the development of professional competence of teachers. It is educational coworking, as a new complex of interrelated actions and procedures that can provide teachers with the quality of educational services to throughout their professional life, flexibly responding to professional-personal demands.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24911
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.