Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25003
Title: Соціальна робота з дітьми шкільного віку в громаді: практичний досвід
Other Titles: Social work with school children in the community: practical experience
Социальная работа с детьми школьного возраста: практический опыт
Authors: Коляда, Наталія Миколаївна
Кравченко, Оксана Олексіївна
Кучер, Галина Михайлівна
Kolyada, Natalia
Kravchenko, Оksana
Kucher, Halyna
Keywords: соціальна робота, діти, громада, соціальний працівник, соціальні послуги, social work, children, community, social worker, social services, социальная работа, дети, общество, социальный работник, социальные услуги
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Коляда, Н. М. Соціальна робота з дітьми шкільного віку в громаді: практичний досвід [Текст] / Н. М. Коляда, О. О. Кравченко, Г. М. Кучер // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 126-132.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: В умовах сьогодення вмотивовано доцільним є наукова розробка та практичне впровадження інноваційних моделей соціальної роботи з дітьми, які б сприяли створенню умов в громаді щодо дотримання прав і свобод підростаючого покоління, реалізації їх потенційних можливостей, ефективного соціалізуючого впливу на особистісний розвиток. Мета статті – висвітлити регіональний досвід соціальної роботи з дітьми шкільного віку в громаді. Методи дослідження: аналіз і систематизація наукової і навчально-методичної літератури з метою визначення стану і теоретичного обґрунтування проблеми дослідження; аналіз нормативно-правової бази з питань соціальної роботи з дітьми; оцінка становища дітей та молоді на рівні громади за результатами анкетного опитування. Висвітлена практична діяльність в умовах територіальної громади державних установ, громадських організацій, сфери бізнесу, фахівців соціальної сфери та волонтерів, що долучаються до реалізації соціальної політики щодо дітей та молоді, здійснюють діяльність спрямовану на соціальну підтримку сімей, дітей та молоді, забезпечення їхніх прав і свобод, поліпшення якості життєдіяльності, задоволення інтересів та потреб.
Nowadays the development and practical implementation of innovative models of social work with children stay reasonable as they can contribute to creating such conditions in the community that help promoting the rights and freedoms of the younger generation, realize their possibilities and effective socializing influence on personal development. The purpose of the article is to highlight the regional experience of social work with children of school age in the community. Research methods used: analysis and systematization of scientific and methodical literature on education to determine the state and theoretically substantiate the research problem; studying the legal framework of social work with children; the questionnaire and the survey that helped to estimate the level of children’s and young people’s life in the community, the efficiency of functioning of children institutions and departments that can provide educational and social services. With the help of the indicated methods, practical activities of state institutions, public organizations, specialists in business and social sphere, volunteers in the territorial community have been highlighted. It is obvious that the system of regular social work with children in the community is dynamic and requires the search and introduction of innovative forms of social support, protection, social and pedagogical activities as components that can provide social guarantees for the most vulnerable categories of population. Consequently, the integration of efforts, means and possibilities of state authorities, members of public and the private sector at the community level is important to create conditions for providing children with opportunities, promoting their constitutional rights, regardless of physical condition, sex, religion, etc., involving them in solving own problems, ensuring active participation in public life.
В сегодняшних условиях целесообразно активизировать научную разработку и практическое внедрение инновационных моделей социальной работы с детьми, способствующие созданию условий в обществе по соблюдению прав и свобод подрастающего поколения, реализации их потенциальных возможностей, эффективного социализирующую влияния на личностное развитие. Цель статьи – осветить региональный опыт социальной работы с детьми школьного возраста в обществе. Методы исследования: анализ и систематизация научной и учебно-методической литературы с целью определения состояния и теоретического обоснования проблемы исследования; анализ нормативно-правовой базы по вопросам социальной работы с детьми; оценка положения детей и молодежи на уровне региона по результатам анкетного опроса. Освещена практическая деятельность в условиях территориальной общины государственных учреждений, общественных организаций, сферы бизнеса, специалистов социальной сферы и волонтеров, которые приобщаются к реализации социальной политики в отношении детей и молодежи, осуществляют деятельность направленную на социальную поддержку семей, детей и молодежи, обеспечение их прав и свобод, улучшение качества жизнедеятельности, удовлетворения интересов и потребностей.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25003
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Коляда Наталія Миколаївна.pdf344.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.