Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28557
Title: Професійна культура майбутніх фахівців мас-медіа: від теорії до практики
Other Titles: PROFESSIONAL CULTURE OF FUTURE SPECIALISTS of MASS-MEDIA: FROM THEORY TO PRACTICE
Authors: Миколаєнко, Н.
Keywords: професійна культура майбутніх фахівців мас-медіа, особистість, особистість, ЗМІ, підготовка
Issue Date: 2019
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Миколаєнко, Н. Професійна культура майбутніх фахівців мас-медіа: від теорії до практики [Текст] / Н. Миколаєнко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Н. Венжинович (гол.), Г. Шумицька та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2019. – Вип. 2(42) : На пошану професора Василя Добоша ( до 95-річчя від дня народження). – С.200-203
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Статтю присвячено формуванню професійної культури майбутніх фахівців мас-медіа. Охарактеризовано аспекти професійної культури. Зазначено основні функції професійної культури фахової діяльності ЗМІ. Проаналізовано принципи для розробки моделі формування професійної культури майбутніх фахівців мас-медіа. Презентованопрактичний досвід підготовки журналістів і редакторів на базі Житомирського державного університету імені Івана Франка. Зауважено, що формування професійної культури майбутнього фахівця мас-медіа – це системний процес, що передбачає розвиток особистісних якостей і врахування усіх фахових завдань і вимог та їх реалізацію через форми й методи.
The article is devoted forming of professional culture of future specialists of mass-media. The aspects of professional culture are described. The basic functions of professional culture of professional activity of mass-media are marked. Principles are analysed for development of model of forming of professional culture of future specialists of mass-media. Practical experience of preparation of journalists and editors is presented on the base of the Zhytomyr Ivan Franko State University. It is noticed that forming of professional culture of future specialist of mass-media is a system task which foresees development of personality qualities account of all professional tasks and requirements and their realization through forms and methods. It is proved that the formation of professional culture of future editors is appropriate to consider at different levels of development. The initial level is conditionally characterized as information, where the degree of formation of the system of professional knowledge is not yet deep enough; professional abilities are in the formation stage. Intermediate level – professional knowledge and skills are sufficiently formed, but the ability to quickly solve production problems is developed at the level of standards. Higher level is characterized by a broad professional outlook, a large amount of professional knowledge, interests and skills, and a creative understanding of the production situation as a problem, and the ability to solve it productively, creatively, effectively. In order to achieve a positive result in shaping the professional culture of the future mass media specialist, it is necessary to develop at the state level the concept of forming the professional culture of mass media professionals; create a model of their activities. Specific examples have shown that the professional culture of future mass media professionals should not be simplified into a system of specialized, highly professional knowledge, skills and skills. This notion is broader and has the full spiritual potential of a media worker's personality, intellectual, emotional and practical components of his or her consciousness.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28557
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(42) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МАС.pdf306.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.