Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32822
Title: Сатиричні фейкові новини як феномен сучасного медіапростору
Other Titles: Satirical fake news as a phenomenon of modern mediaspace
Authors: Ревенко, Є. С.
Keywords: фейк, медійний дискурс, фейкова новина, постправда, сатира, комічне, fake, mediadiscourse, posttruth, fake news, the comic, satire
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Ревенко, Є. С. Сатиричні фейкові новини як феномен сучасного медіапростору [Текст] / Є. С. Ревенко // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2020. – Т. 2№Вип. 13. – С. 147-153. – Бібліогр: с. 152-153 (21 назва)
Abstract: Стаття присвячена одному з досить нових жанрів медіадискурсу – сатиричним фейковим новинам, головним прийомом якого є акцентування на конфлікті журналістської форми і змісту. Розглянутий жанр активно розвивається на просторах Інтернету і поширюється з сайтів, які спеціалізуються на створенні новинарних текстів сатиричного характеру. У сучасних лінгвістичних розвідках питання фейкових новин розглядається здебільшого за двома напрямами: канали поширення фейкових новин та аналіз контенту фейкових новин. Проте сатиричні фейкові новини та їх лінгвостилістичні особливості ще не були у фокусі уваги мовознавців. Як продовження вивчення окресленого питання основна мета запропонованої розвідки полягає у визначенні можливих позитивних і негативних функцій сатиричної фейкової медіакомунікації на прикладі сатиричного Інтернет-видання «The Onion» з аналізом жанрово-стилістичної специфіки новинарних текстів фейкових новин. У статті окреслено лінгвістичну природу сатиричних фейкових новин. Досліджено жанрові особливості та способи створення комічного ефекту. Визначено, що будь-який жанр публіцистики – інформаційно-аналітичний або художньо-публіцистичний – можна реалізувати як гумористичний фейковий медіапродукт, якщо використовувати класичні літературні прийоми комічного. Засоби утворення комічного (гіпербола, гротеск, іронія, сарказм) проілюстровані конкретними прикладами із зарубіжних Інтернет-ресурсів. Методи створення фейкового контенту (використані авторами прийоми комічного) дозволяють розглянути потенційні функції і ролі сатиричних фейкових новин у сучасній медіакомунікації через те, що кожен фрагмент медійного тексту має функціональну спрямованість. У ході дослідження проаналізовано соціальні (спрямовані на читача) і професійні (спрямовані на журналістське співтовариство) функції сатиричних фейкових новин. Сатиричні фейкові новини розглядаються з точки зору не тільки як негативного, але й як позитивного медійного явища. Сатиричне вираження думки автора при створенні фейкового новинарного контенту може сприяти трансформації стратегій подання новин у сучасному медіадискурсі. Автори сатиричних фейкових новин прагнуть стимулювати, мобілізувати та переосмислити методи традиційної журналістики.
The article is devoted to the satirical fake news as one of the quite new genres of mediadiscourse, the main means of which is to focus on the conflict between journalistic form and content. The studied genre is actively developing on the Internet and is distributed by sites that specialize in the creation of news texts of a satirical nature. The article outlines the linguistic nature of satirical fake news. The genre features and ways of creating comic effect are illustrated with specific examples from foreign online resources. Modern linguistics deals with the issue of fake news mainly in two directions: fake news distribution channels and their content analysis. The satirical fake news and their linguistic and stylistic features haven’t yet been the keen study of native linguists. As a continuation of the study of the outlined problem, the main aim of the article is identification of possible positive and negative functions of satirical fake mediacommunication based on the case study of the satirical online edition "The Onion" with analysis of genre and stylistic specificity of fake news texts. The article outlines the linguistic nature of satirical fake news. The genre features and ways of creating comic effect are studied. It is determined that any genre of journalism, informational-analytical or artistic-journalistic, can be implemented as a humorous fake media product using the classic literary comic techniques. The means of creating comic effect (hyperbole, grotesque, irony, sarcasm) are illustrated with specific examples from foreign Internet resources. The methods of creating fake content (the means of creating comic effect used by the authors) allow us to consider the potential functions and roles of satirical fake news in modern mediacommunication, since each fragment of the mediatext has a functional orientation. In the course of the study the social (reader-oriented) and professional (journalistic-focused) functions of satirical fake news are analyzed. Satirical fake news is viewed not only as a negative but also as a positive mediaphenomenon. Satirical expression of the author's opinion when creating fake news content contribute to transformation of news coverage strategies in modern mediadiscourse. The authors of satirical fake news aim to stimulate, mobilize and reconsider the methods of traditional journalism.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32822
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 2 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.