Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37436
Title: Правові засади демократизації свідомості майбутнього вчителя англійської мови
Other Titles: Legal principles for democratization of consciousness in the future teacher Of Еnglish
Authors: Кобрій, О. М.
Брода, М. В.
Keywords: правові засади, демократизація свідомості, правова компетентність, професійна діяльність, майбутній учитель
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Кобрій, О. М. Правові засади демократизації свідомості майбутнього вчителя англійської мови [Текст] / О. М. Кобрій, М. В. Брода // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 179-184. – Бібліогр.: с. 183 (11 назв). – Рез. укр., англ
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Демократизація свідомості майбутнього вчителя проявляється в намаганнях педагога враху- вати індивідуальні особливості, традиції народу, потреби сьогодення, забезпечити розвиток і виховання сту- дента, сприяти оновленню суспільства й освіти. Правові засади цього процесу стосуються передусім його правової компетентності. Метою статті є визначення змістових напрямів та обґрунтування педагогічних мож- ливостей правової компетентності майбутнього вчителя англійської мови у забезпеченні демократизації його свідомості. Методами дослідження є загальнонаукові, емпіричні, функціонально-структурний, цілісно-інте- гративний та прогностичний. Змістовими напрямами формування правової компетентності майбутнього вчи- теля англійської мови є забезпечення позитивної мотивації цього процесу, базова правова підготовка майбут- нього вчителя, задоволення його потреб у самореалізації та виконання професійних дій за нормами права й розширення досвіду громадської поведінки, що розкриває також педагогічні можливості правової компетент- ності вчителя. Визначені змістові напрями та чинники мотивації процесу демократизації педагогічної освіти (особистісна зорієнтованість цього процесу, врахування індивідуальних особливостей й стимулювання від- повідної поведінки) допомагають окреслити важливий результативний елемент правової підготовки вчителя – його демократичну свідомість, яка передбачає використання принципів законності й поваги до прав інших в різних правових ситуаціях. У практичному житті вона втілюється у визначенні оптимального співвідношення правових і професійних дисциплін, проходженні педагогічної практики, ознайомленні студентів-практикан- тів з нормативно-правовими документами, налагодженні партнерської взаємодії між її учасниками тощо. Ключові слова: правові засади; демократизація свідомості; правова компетентність; професійна діяль- ність; майбутній учитель.
Abstract. Democratization of consciousness in the future teacher is manifested in aspirations to take into account his individual characteristics, national traditions, today’s social needs, to ensure student development and upbringing, to contribute to the renewal of society and education. Legal bases for this process refer fi rst of all to the teacher’s legal competence. Therefore, the purpose of the article is to determine content lines and substantiate pedagogical possibilities of the legal competence in the future teacher of English in order to ensure the democratization of his consciousness. The following research methods have been used for this purpose: general scientifi c, empirical, functional-structural, holistic-integrative and prognostic. The content lines in the development of legal competence in the future teacher of English are as follows: positive motivation for democratization of this process, basic teacher training on legal aspects, meeting the needs for self-fulfi lment and performing professional activity in accordance with the rule of law, broadening the experience of public behaviour which exposes pedagogical possibilities of the teacher legal competence. The identifi ed content lines and factors of ensuring positive motivation for democratization of pedagogical education (personality orientation of this process, taking into account individual characteristics and stimulation of the corresponding behaviour) help to defi ne the important result of teacher training – teacher’s democratic consciousness, which presupposes the use of principles of legality and respect for the rights of others in various situations. In practical life, it is embodied while doing teaching practice, learning regulatory documents, establishing partnership relations between the participants of the educational process. Legal competence of a teacher helps to qualitatively organize one’s own professional activity according to the norms of law, to gain more civic experience, to maintain connection with the European direction of professional improvement. Key words: legal principles; democratization of consciousness; legal competence; professional activity; futu re teacher.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37436
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРАВОВІ ЗАСАДИ ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ.pdf580.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.