Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37631
Title: Використання цифрових інструментів у післядипломній педагогічній освіті
Other Titles: Use of digital tools in postgraduate pedagogical education
Authors: Собченко, Т. М.
Keywords: підвищення кваліфікації, змішане навчання, педагог, цифрові інструменти
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Собченко, Т. М. Використання цифрових інструментів у післядипломній педагогічній освіті [Текст] / Т. М. Собченко // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 384-386. – Бібліогр.: с. 385-386 (14 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Стаття присвячена проблемі використання цифрових інструментів та формуванню інформа- ційно-цифрової компетентності у післядипломній освіті педагогічних працівників. Метою статті є обґрун- тування доцільності використання цифрових інструментів у післядипломній педагогічній освіті. Методами дослідження є теоретичні (аналіз наукових джерел, освітніх онлайн-платформ, сайтів та узагальнення резуль- татів); емпіричні (представлення та узагальнення педагогічного досвіду). У статті проаналізовано напрями організаційної та методичної допомоги з боку Міністерства освіти і науки України, громадських організацій, для вчителів щодо організації змішаного навчання у закладах загальної середньої освіти: сайти, освітні плат- форми, посібники, рекомендації, вказівки. З’ясовано, що використовуючи сучасні цифрові інструменти у піс- лядипломній педагогічній освіті, слід акцентувати увагу на організації процесу взаємодії таким чином, щоб орієнтувати вчителів на реалізацією цих цифрових інструментів у своїй професійній діяльності. Розкрито зміст підвищення кваліфікації вчителів у контексті використання інформаційних, цифрових, мультимедійних технологій у навчальному процесі. Обґрунтовано доцільність вивчення та використання цифрових інструмен- тів (Padlet, Classroom, Kahoot, Trello, Mentimeter, Zoom, Meet, Canva, Pinterest, Classtime, GoFormative, Wiser, Live Worksheets, Techer Made, Presentation Tube, Zoom, Telegram, We Chat, Google Forms, Viber, Messenger, Moodle, Flipgrid) у післядипломній педагогічній освіті. Окреслено перспективи подальших досліджень. Ключові слова: підвищення кваліфікації; змішане навчання; педагог; цифрові інструменти.
Abstract. The article is devoted to the problem of using digital tools and the formation of information and digital competence in postgraduate education of teachers. The urgency of the problem is due to the need of society to develop information literacy and information and digital competence as a key competence of modern teachers, as well as the need to organize a form of blended learning in general secondary education, which provides digital literacy of teachers. The aim of the article is to substantiate the feasibility of using digital tools in postgraduate pedagogical education. Research methods are theoretical (analysis of scientifi c sources, educational online platforms, sites, synthesis, and generalization of results); empirical (presentation and generalization of pedagogical experience). The article analyzes the ways of organizational and methodological assistance from the Ministry of Education and Science of Ukraine, public organizations, for teachers on the organization of blended learning in general secondary education: sites, educational platforms, manuals, recommendations, guidelines. It was found that using modern digital tools in postgraduate pedagogical education, the emphasis should be on organizing the process of interaction in such a way as to guide teachers in the implementation of these digital tools in their professional activities. Was revealed the content of teacher training in the context of the use of information, digital, multimedia technologies in the educational process. Was substantiated the expediency of studying and using digital tools (Padlet, Classroom, Kahoot, Trello, Mentimeter, Zoom, Meet, Canva, Pinterest, Classtime, GoFormative, Wiser, Live Worksheets, Techer Made, Presentation Tube, Zoom, Telegram, We Chat, Google Forms, Viber, Messenger, Moodle, Flipgrid) in postgraduate pedagogical education is substantiated. Were outlined the prospects for further research. Key words: advanced training; blended learning; teacher; digital tools.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37631
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ.pdf556.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.