Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39311
Title: Language variability judgement among university students
Other Titles: Оцінка мовної мінливості студентів
Authors: Nod, Nataliia
Keywords: language, variability, younger person, dialectical features, qualitative method
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім “Гельветика”
Citation: Nod N. Language variability judgement among university students // Сучасні дослідження з іноземної філології. Збірник наукових праць. Випуск 1(19). Відп. ред. Фабіан М.П. - Ужгород: Видавничий дім “Гельветика”. 2021. – С. 109-121
Abstract: Language variability means that a particular language element can be expressed in different variations and consequently, linguistic variants closely related to each other. In other words, there are no two people with the same mother tongue, who under the same circumstances always speak the same way. The differences arise mainly from the environment and the community where they grow up. Lesley and James Milroy’s research, carried out in Belfast, was the first to prove that if the members have much more contact with each other than with outsiders, the members’ behavior is defined by stronger norms, and respect for their own norm becomes very strong. According to the results if somebody integrates more strongly into his / her community, he / she will use several non-standard versions characteristic of that particular group. One of the results obtained by Peter Trudgill in Norwich proved that although the appreciation of the standard language version is undoubtful, the examined communities are bound to their own language version, even if they have already been subjected to negative discrimination. The aim of the study is to search for the features that are characteristic for the language use of a younger person who has moved to Hungary. To extend the research on more cross-border informats than were in the previous study, and to complement the existing data with personal life stories, individual experience, explanations, narratives, and life-course reports. We consider it important to observe those linguistic phenomena which were in focus during the informantsá speaking experience in Hungary, as well as within the framework of a follow-up study to highlight whether there is any correlation between the linguistic attitudes and career path. During our research, we will talk with native Hungarian students who lived in their home country until the completion of secondary school, high school (gymnasium) and then moved to Hungary for continuing their studies. Qualitative method will highlight the feedback, a student from abroad faces during his /her stay in Hungary. 18 to 25 years old students will speak on their personal life stories and individual experiences, and not incidentally, the dialectical features that characterize the informants.
Мовна мінливість означає, що даний мовний елемент може виражатися в різних варіаціях і, отже, у тісно пов’язаних між собою мовних варіантах. Іншими словами, жодна людина з однаковою рідною мовою не могла б завжди говорити одне і те ж саме за однакових обставин (Kiss 2002: 58–61). Відмінності випливають, насамперед, із середовища та громади, де вони виростають. Дослідження Леслі та Джеймса Мілрой у Белфасті першими довели, що коли члени громади мають набагато більше контактів між собою, ніж зі сторонніми, поведінка членів визначається більш сильними нормами, а повага до власних норм стає дуже сильною. Результати показують, що якщо хтось інтенсивніше інтегрується у своє співтовариство, він використовуватиме більше нестандартних версій, характерних для цієї групи. Один із результатів, досягнутий Пітером Трудгіллом із Нориджа, продемонстрував, що хоча оцінка версії стандартної мови є безсумнівною, досліджувані громади прив’язані до своєї мовної версії, навіть якщо вони вже зазнали негативної дискримінації. Метою дослідження є пошук характеристик, що характеризують вживання мови молодшої людини, яка переїхала до Угорщини. Дослідження розширене на більше транскордонної інформатики, ніж у попередньому дослідженні, і доповнено особистими життєвими історіями, індивідуальним досвідом, поясненнями, розповідями та звітами про життєвий шлях. Ми вважаємо, що важливо спостерігати за мовними явищами, які виступають на перший план під час інформативного мовленнєвого досвіду в Угорщині та в рамках подальшого дослідження, щоб підкреслити, чи існує взаємозв’язок між мовними установками та професійним шляхом. У ході нашого дослідження ми поговоримо з угорськомовними студентами, які проживали у своїй країні до кінця середньої школи (гімназії), а потім переїхали в Угорщину, щоб продовжити навчання. Якісний метод підкреслює відгуки, з якими стикається іноземний студент під час перебування в Угорщині. Студенти у віці 18–25 років говорять про свої особисті життєві історії та індивідуальний досвід, а не, між іншим, про діалектичні характеристики інформаторів.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39311
ISSN: 2617-3921
Appears in Collections:Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 1(19) 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Language variability judgement among university students.pdf713.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.