Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44013
Title: Соціальна профілактика кібербулінгу серед студентської молоді
Other Titles: Social prevention of cyberbuling among students
Authors: Фуштей, Оксана Василівна
Keywords: кібербулінг, соціальна профілактика, студентська молодь
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Фуштей, Оксана Василівна Соціальна профілактика кібербулінгу серед студентської молоді / Оксана Василівна Фуштей // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 294–297. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 296 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Проблема насильства у віртуальному просторі є дуже актуальною в Україні. Адже нестабільна ситуація в державі та відсутність належного покарання за кібербулінг та його профілактики спричиняє збільшення випадків цього явища. Метою статті є висвітлення проблеми кібербулінгу та виз- начення основних напрямів роботи соціального працівника з соціальної профілактики кібербулінгу серед студентської молоді. Для досягнення поставленої мети дослідження використано комплекс методів: аналіз соціально-педагогічної та психолого-педагогічної літератури, порівняння наукових джерел, які стали осно- вою для визначення ступеня наукової розробки проблеми, систематизація з метою визначення та уточнення основних понять дослідження та наявних наукових підходів до вирішення означеної проблеми, узагальнення – для формулювання підсумкових положень та висновків. На основі теоретичного вивчення та емпіричного дослідження було розкрито основні напрямки соціальної профілактики кібербулінгу та розроблений проєкт «Соціальна профілактика кібербулінгу серед молоді в інтернет-просторі» Ключові слова: кібербулінг, соціальна профілактика, студентська молодь
SOCIAL PREVENTION OF CYBERBULING AMONG STUDENTS Abstract. The problem of virtual space violence is very relevant in Ukraine. The state's unstable situation and lack of proper punishment for cyberbullying and its prevention cause an increase in cases of this phenomenon. Cyberbullying is a problem that is rapidly spreading and causing irreparable damage to young people. The purpose of the article is to highlight the problem of cyberbullying and determine the main directions of the social worker’s work on the social prevention of cyberbullying among students. To achieve the goal of the study, a set of methods was used: analysis of social-pedagogical, psychological and pedagogical literature, comparison of scientifi c sources, which became the basis for determining the degree of scientifi c development of the problem, systematization in order to determine and clarify the basic concepts of research and existing scientifi c approaches to solving the specifi ed problem, generalization - to formulate fi nal provisions and conclusions. Theoretical study and empirical research allow us to draw the following conclusions regarding the concept of "cyberbullying" and examine its occurrence, causes, consequences and main directions of social prevention of cyberbullying. Therefore, cyberbullying is a type of bullying, but the specifi cs are the use of electronic communications. Cyberbullying can occur in various forms. Therefore, it can be classifi ed into eight types, namely, disputes, or fl eming, assaults, and constant debilitating attacks, slander and restatement, impostor (impersonation of oneself into another person), erase confi dential information and spread it, alienate, cyber-harassment, and hepisleping. Preventive work is carried out in two directions. The fi rst area is associated with the development of technical means that restrict unwanted content (fi lters, censorship), which provides social networks and websites "complain" buttons, as well as setting up the privacy of personal accounts. This area includes the creation of a system of rapid response of content providers and services, law enforcement agencies, communication operators for illegal activities and the Internet. The second area of cyberbullying prevention involves teaching Internet users the basic rules of security and correct behavior towards other community users. On the basis of theoretical study and empirical research, the main directions of social prevention of cyberbullying were revealed and the project "Social prevention of cyberbullying among young people in the Internet space" was developed Key words: cyberbullying, social prevention, students’ youth
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44013
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СОЦІАЛЬНА ПРОФІЛАКТИКА КІБЕРБУЛІНГУ.pdf549.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.