Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44019
Title: Професійна підготовка майбутніх учителів математики: проблема формування критичного мислення.
Other Titles: Professional training of future teachers of mathematics: the problem of Forming critical thinking
Authors: Шишенко, Інна Володимирівна
Лукашова, Тетяна Дмитрівна
Чкана, Ярослав Олегович
Keywords: майбутні вчителі математики, професійна підготовка, формування критичного мис- лення, фахові математичні дисципліни
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Шишенко, Інна Володимирівна Професійна підготовка майбутніх учителів математики: проблема формування критичного мислення. / Інна Володимирівна Шишенко, Тетяна Дмитрівна Лукашова, Ярослав Олегович Чкана // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 319–323. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 322 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У процесі підготовки у педагогічному ЗВО освітня діяльність майбутнього учителя мате- матики має набувати рис його професійної діяльності, тому, крім оволодіння знаннями, повинен мати здат- ність контролювати розумові процеси, обґрунтовувати, виявляти проблеми та знаходити власне їх вирішен- ня, вміти відстоювати свою думку, робити усвідомлений та обґрунтований вибір елементів змісту освіти та методів навчання при проєктуванні уроку. Ці положення активізують проблему розвитку критичного мислення майбутніх учителів математики у процесі їх професійної підготовки. Мета дослідження – роз- криття шляхів організації процесу професійної підготовки майбутніх учителів математики, який сприяти- ме ефективному формуванню їх критичного мислення під час вивчення фахових математичних дисциплін. Методи дослідження: теоретичні: аналіз, систематизація й узагальнення педагогічних та психологічних досліджень. Методика підготовки майбутніх вчителів математики, орієнтована на формування вмінь кри- тичного мислення, включає організацію освітнього процесу на основі залучення студентів до активної піз- навальної діяльності з використанням різних прийомів роботи з інформацією та розробку спеціально скон- струйованих комплексів завдань. Ключові слова: майбутні вчителі математики, професійна підготовка, формування критичного мис- лення, фахові математичні дисципліни.
PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS: THE PROBLEM OF FORMING CRITICAL THINKING Abstract. The relevance of the problem under consideration. In the process of training at the pedagogical university, the educational activities of future mathematics teachers should acquire the features of his professional activity, so in addition to mastering knowledge, must have the ability to control mental processes, justify, identify problems and fi nd their own solutions, be able to defend their opinions, choice of elements of educational content and teaching methods in lesson design. These provisions intensify the problem of developing critical thinking of future mathematics teachers in the process of their professional training. The purpose of the study is to reveal ways to organize the process of professional training of future teachers of mathematics, which will contribute to the eff ective formation of their critical thinking in the study of professional mathematical disciplines. Research methods: theoretical: analysis, systematization and generalization of pedagogical and psychological research. Critical thinking is the most important component of the training of future mathematics teachers. Critical thinking of the teacher is generally defi ned as a type of evaluative thinking activity, based on the formed skills of a certain type, which contributes to the understanding of theoretical knowledge, translating them into practical activities and predicting results. Methods of training future teachers of mathematics, focused on the formation of critical thinking skills, includes the organization of the educational process based on involving students in active cognitive activities using various methods of working with information and development of specially designed sets of tasks. Key words: future teachers of mathematics, professional training, formation of critical thinking, professional mathematical disciplines.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44019
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.