Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50479
Title: Перспективи розвитку когнітивно-дискурсивної парадигми знання
Authors: Полюжин, Михайло Михайлович
Keywords: когнітивно-дискурсивна парадигма, концептуалізація, категоризація, репрезентація, інтерпретація, cognitive-discourse paradigm,, categorization, conceptualization, interpretation, representation
Issue Date: 2017
Publisher: ФОП Бідюк Є. І.
Citation: Положин М. П. Перспективи розвитку когнітивно-дискурсивної парадигми знання / М. П. Положин // Актуальні проблеми філології та перекладознавства. — 2017. Вип. 12. — С. 202-204.
Abstract: У статті висвітлено актуальні завдання когнітивно-дискурсивної парадигми в сучасній лінгвістиці. Висловлюється думка про те, що сучасний лінгвістичний аналіз повинен бути спрямований на отримання достовірних даних із усіх доступних джерел, починаючи з лексикографічних і закінчуючи дискурсивними. Саме таким чином може бути реалізована мета опису структур знання, думок і оцінок, які стоять за кожною мовною одиницею, формою й категорією в дискурсі.
The object of the study is cognitive-discourse paradigm of knowledge. The background of the article is determined by the lack of clarity in correlation dealings of languages structures with those of human experience, knowledge and opinions about the world around. The aim of the article is to elucidate the peculiarities of the cognitive-discourse paradigm from the viewpoint of its formation and development. The tasks arising from the aim of the article are the following: 1) to ascertain how the world is represented in human consciousness and what formats/structures of knowledge may be singled out during the interaction of a human being with the environment; 2) how the processes of information arrangement occur, coming from different channels; 3) through which acts of conceptualization and categorization his arrangement occurs and what difference between these acts is observed; 4) how the data from different branches of cognitive science correlate with the information, coming directly from language. Thus, language helps a human being to go beyond the limits of his or her current experience, obtained in the course of cognition as well as in the process of acquiring different kinds of scientific knowledge. The perspective of further research in this direction is defining specificity of content structure, revealed by a linguist in sign (speech) forms, representing different concepts in the discourse.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50479
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри прикладної лінгвістики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apftp_2017_12_52 (1).pdf401.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.