Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56314
Title: | Етапи і підсистема вправ для формування лексичної компетентності в професійно орієнтованому усному англомовному спілкуванні майбутніх екологів |
Other Titles: | Stages and subsystem of exercises for building lexical competence in english professionally oriented oral communication of prospective ecologists |
Authors: | Шиманська, Віра Володимирівна |
Keywords: | лексична компетентність, професійно орієнтоване усне англомовне спілкування, майбутні екологи, етапи, підсистема вправ, lexical competence, English professionally oriented oral communication, prospective ecologists, stages, subsystem of exercises |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | УжНУ " Говерла" |
Citation: | Шиманська, В. В. Етапи і підсистема вправ для формування лексичної компетентності в професійно орієнтованому усному англомовному спілкуванні майбутніх екологів / В. В. Шиманська // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 147–151. – Бібліогр.: с. 149-150 (15 назв). |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | Статтю присвячено актуальній у методиці навчання германських мов проблемі обґрунтування етапів і розроблення підсистеми вправ для формування лексичної компетентності в професійно орієнтованому усному англомовному спілкуванні майбутніх екологів. Мета статті полягала в обґрунтуванні етапів і розробленні підсистеми вправ для формування лексичної компетентності в професійно орієнтованому ус ному англомовному спілкуванні майбутніх екологів. У процесі дослідження використано низку методів: аналіз наукових розвідок українських і закордонних дослідників; узагальнення, систематизація з метою вио кремлення етапів формування лексичної компетентності; класифікація з метою укладання підсистеми вправ. Доведено, що ефективна організація формування лексичної компетентності вимагає обґрунтування етапів навчання й розроблення відповідної підсистеми вправ. До етапів формування лексичної компетентності в професійно орієнтованому усному англомовному спілкуванні майбутніх екологів віднесено: ознайомчий етап, етап автоматизації та етап застосування. Запропонована підсистема вправ представлена п’ятьма група ми вправ: групою вправ на ознайомлення з лексичними одиницями, групою вправ на семантизацію лексич них одиниць, групою вправ на лексичне оформлення діалогічних і монологічних єдностей, групою вправ на лексичне оформлення діалогічних і монологічних висловлювань понадфразового рівня, групою вправ на лек сичне оформлення діалогічних і монологічних висловлювань текстового рівня, а також низкою підгруп вправ. The article is devoted to a topical issue in teaching methods of German languages, namely substantiation of the stages and elaboration of the subsystem of exercises for building lexical competence in English professionally oriented oral communication of prospective ecologists. The aim of the article is to substantiate the stages and elaborate the subsystem of the exercises building lexical competence in English professionally oriented oral communication of prospective ecologists. An array of methods has been used in the research: an analysis of the investigations made by Ukrainian and foreign researches; generalization, systematization with an aim of finding out how the issue is being developed, defining the stages of building lexical competence in English professionally oriented oral communication of prospective ecologists; classification with an aim of elaborating the subsystem of exercises for building lexical competence in English professionally oriented oral communication of prospective ecologists. It has been proved that efficient organization of building lexical competence requires the substantiation of learning stages and elaboration of corresponding subsystem of exercise. The stages of building lexical competence in English professionally oriented oral communication of prospective ecologists include: introduction, automatization and production. During the introduction students get to know with the meanings of lexical units, terms, and its peculiarities of usage, do exercises in identification and semantization of lexical units, During automatization students do exercises acquiring forms and meanings of lexical units, the way collocations are made following typical speech samples. During production students develop abilities to produce lexical units, terms, clichés and skills to use thematic and terminology vocabulary in their speeches, The elaborated subsystem of exercises is presented by five groups of exercises: a group of exercises in vocabulary introduction, a group of exercises in vocabulary semantization, a group of exercises to furnish dialogical and monological unites with lexical units, a group of exercises to furnish dialogical and monological speeches of above phrase level with lexical units, a group of exercises to furnish dialogical and monological speeches of text level with lexical units, and a number of subgroups of exercises |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56314 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ЕТАПИ І ПІДСИСТЕМА.pdf | 537.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.