Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56767
Title: Художня антропологія Марка Черемшини: метафізичний горизонт людини і світу
Authors: Лях, Тетяна Олегівна
Keywords: художня антропологія, метафізичний горизонт, модернізм, новела, характер, символ, хронотоп, Марко Черемшина
Issue Date: 2022
Citation: Прикарпатський вісник наукового товариства імені Шевченка «Слово». – Івано-Франківськ, 2022. – Вип. 17(65). – С. 318-330.
Abstract: Український літературний процес кінця XIX- початку XX століть значну роль відводив людині, котра прагне віднайти себе у світі. Митці відображали як реалії життя людини, її психологічні стани за певних обставин, так і внутрішнє єство, почуття та настрій персонажа, що було ознакою модернізму. Творчість Марка Черемшини формувалася під впливом сучасних йому культурно-історичних умов, європейської філо¬софії. Актуальність дослідження зумовлена тим, що виникає потреба вивчення художньої антропології письменника у зв язку з його власним філософським розумінням існування людини у світі. Варто зосередити увагу на філософському аспекті художньої антропології письменника, котрий інтерпретує особистість як суб єкт, який сприймає і бачить світ метафізично, що є метою пропонованої статті. У дослідженні використано естетичний, психоаналітичний, герменевтичний методи. З ’ясовано, що Марко Черемшина зображує світ і людину в ньому мета-фізично, акцентуючи на несвідомому персонажів, їх внутрішньому єст¬ві, часто ставить їх в екзистенційні межові ситуації Такому підходу автора до творення художньої антропології сприячи як модерністська рецепція фольклорно-міфологічних образів та мотивів, так і новітні на¬прямки європейської філософії, зокрема філософія життя Ф. Ніцше. Доведено, що одним із маркерів художньої антропології Марка Черем¬шини є вітаїстичний мотив повноти людського життя, любові, що ви¬явився у збірці новел «Парасочка». Аналіз художньої антропології пись¬менника допомагає глибше зрозуміти невичерпний феномен його твор¬чості. Дослідження доповнює уявлення про особливий філософічний тип мислення Марка Черемшини, накреслює подальші аспекти вивчення його новелістики в руслі міждисциплінарних досліджень.
Description: Therefore the article deals m Marko Cheremshyna’s artistic anthropology and metaphysic sphere ofhuma and the world. Aesthetic, psychoanalytic, and hermeneutic methods were used in the research. In this study it was found that the metaphysical horizon of man and the world is primarily manifested by Marko Cheremshynathrough the existential states, when the person opens the “supersensual , divine being” and is closely connected to the transcendental sphere. Such an of the writer to the creation of artistic anthropology was facilitated both у the modernist reception of folklore and mythological images and mot, s, and by the latest directions of European philosophy, in particular the philosop у of F.Nietzsche. The investigation also focuses on the vitality motif in Marko Cheremshyna’s short stories of the cycle “Parasochka ’’. Solving this problem is connected with questions of nature, love, essence and sense of human life. Analysis of the writer’s artistic anthropology clarifies the inexhaustible phenomenon of his work. The research complements the idea of the special philosophical type of thinking of Marko Cheremshyna.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56767
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри громадського здоров'я та гуманітарних дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лях Т._Художня антропологія Марка Черемшини.PDF1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.