Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58099
Title: Актуальні питання правового регулювання інституту старости в Україні: теорія та практика
Other Titles: Relevant issues of legal regulation of the institute of headman in Ukraine: theory and practice
Authors: Воронов, М. М.
Keywords: староста, система місцевого самоврядування, муніципальна реформа, старостинський округ, headman, system of local self-government, municipal reform, headman’s district
Issue Date: 2021
Citation: Воронов М. М. Актуальні питання правового регулювання інституту старости в Україні: теорія та практика / М. М. Воронов // Аналітичне-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2021. – №2. – С. 14-20. – Бібліогр.: с. 20 (11 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/231931/235264
Abstract: У статті висвітлюється концептуальне бачення ролі та місця старости в системі місцевого самоврядування в Україні, надається його комплексна характеристика за формальними та матеріальними критеріями. Обґрунтовується думка про виділення два етапи законодавчого регулювання цього інституту. Перший етап: лютий 2015 – липень 2020 року. Другий етап: липень 2020 – по теперішній час. Акцентується увага, що в чинному муніципальному законодавстві Україні є низька правових прогалин, які не дозволяють встановити прозору процедуру відбору кандидатів на посаду старости, а також чіткий порядок затвердження старости на сесії відповідної ради. Звертається увага на те, що в цей період суттєво змінився порядок призначення на посаду старости – від прямих виборів на місцевих ви-борах до затвердження на сесії місцевої ради за пропозиціями відповідного голови. Певна динаміка правового регулювання суспільних відносин інституту старости обумовлена спробами пошуку оптимального формату такого інституту в системі стримувань і противаг у чотирикутнику: жителі села, селища – рада – відповідний голова – староста. Зазначається, що староста має бути справжнім представником інтересів жителів у відносинах з відповідним головою і представницьким органом місцевого самоврядування. Водночас серед актуальних питань правового статусу старости має бути визначення його місця в структурі виконавчих органів місцевого самоврядування (вважаю, що потрібно залишити гарантоване місце у виконкомі місцевої ради). Звертається увага на те, що має бути встановлена чітка і прозора процедура відбору кандидатів на посаду старости. Необхідно розробити і затвердити зрозумілі критерії для об’єктивного відбору кандидатів та їх громадського обговорення перед затвердженням. Вносяться пропозиції про те, що у чинному законодавстві України мають бути законодавчо закріплені якісні та кількісні критерії для утворення старостинських округів. Зазначається, що особливу увагу слід приділити професійним і особистим якостям старости, процесу його підготовки і перепідготовки, підвищення кваліфікації старости як ефективного представника інтересів жителів. Вирішення таких питань сприятиме становленню збалансованої системи місцевого самоврядування на території села, селища і міста.
The article highlights the conceptual vision of the role and place of the headman in the system of local self-government in Ukraine, provides a comprehensive description of its formal and material criteria. The idea of allocating two stages of legislative regulation of this institute is substantiated. The first stage: February 2015 – July 2020. The second stage: July 2020 – to the present. It is emphasized that in the current municipal legislation of Ukraine there are low legal gaps that do not allow to establish a transparent procedure for selection of candidates for the post of mayor, as well as a clear procedure for approval of the mayor at the session of the council. Attention is drawn to the fact that during this period the procedure for appointment to the position of headman has changed significantly – from direct elections to local elections to approval at a session of the local council on the proposals of the relevant chairman. Some dynamics of legal regulation of social relations of the institute of headmеn is due to attempts to find the optimal format of such an institution in the system of checks and balances in the quadrangle: villagers, settlements – council – the corresponding chairman – the headman. It is noted that the headman should be a true representative of the interests of residents in relations with the relevant chairman and representative body of local government. At the same time, among the topical issues of the legal status of the head should be the definition of his place in the struc-ture of executive bodies of local self-government (I believe that it is necessary to leave a guaranteed place in the executive committee of the local council). Attention is drawn to the need to establish a clear and transparent procedure for selecting candidates for the post of headman. Clear criteria must be developed and approved for the objective selection of candidates and their public discussion before approval. Proposals are made that qualitative and quantitative criteria for the formation of head-mеn`s districts should be enshrined in the current legislation of Ukraine. It is noted that special attention should be paid to the professional and personal qualities of headman, the process of its training and retraining, advanced training of headman as an effective representative of the interests of residents. Addressing such issues will contribute to the formation of a balanced system of local self-government in the village, town and city.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58099
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 2 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
231931-Текст статті-541963-1-10-20210706.pdf665.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.