Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59179
Title: Male fashion in the media discourse
Other Titles: Чоловіча мода в медійному дискурсі
Authors: Tsapro, G. Yu.
Smirnykh, V. R.
Keywords: gender, fashion discourse, media discourse, masculinity, male clothing item, ґендер, дискурс моди, медійний дискурс, маскулінність, предмет чоловічого одягу
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Tsapro, G. Yu. Male fashion in the media discourse / G. Yu. Tsapro, V. R. Smirnykh // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 18. – C. 155–162. – Бібліогр.: с. 161–162 (23 назви); рез. англ., укр.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The study is devoted to the research of fashion discourse concentrating mostly on male fashion and its discourse representation in Gentlemen’s Quarterly and Esquire fashion articles published in 2017–2021. The gender factor seems to be crucial in the field of fashion, which is reflected through verbal masculine portrayals illustrated with photos in fashion magazines, which, on the one hand, can impose some particular looks a modern man should have, and on the other, promoting designers, fashion houses and underlying the importance of fashion and trends in people’s life. The objectives of the research are to single out and classify male clothing items, cuts and colours, as well as to interpret non-verbal means, which are all together suggested for men interested in latest trends. The corpus of the most fashionable male items of clothes consists of 56 pieces, all of them being divided into basics (10 items equaling to 17,9 %) and their variants (46 items reaching 82,1 %). The research proves that some clothing pieces are more popular than others: coat and its different variants greatcoat, overcoat, pea coat, raincoat, topcoat, trench coat, waistcoat amounting to 16,1 % of all the clothing items, trousers with their variants chinos, corduroys, slacks making 17,9 %, and jacket with its variants blazer, blouson, bomber jacket, fur blouson, hooded parka, parka jacket, racer jacket, track jacket, trucker jacket, tuxedo jacket, zipper jacket comprising 25 % of the items of clothes that are advertised and recommended in male magazines. The corpus of cuts of male clothing (e.g., asymmetric (coat), banded (collar), button-down (shirt), button-front (t-shirt), cable-knit (sweater), cargo (pants), flared (trousers), high-waisted (denim trousers), longline (hoodie), natural fit (suit), oversized (cardigan/coat), pleated (pants), quilted (parka), relaxed (shorts), zip-up (jacket)) consists of 49 different lexical items describing all the complexity of designers’ creativity. The male colour palette is presented by 9 basic colours (black, green, grey, red, white, yellow, brown, purple, blue), the number of their hues differs much, with blue, grey and red having most hues indigo, light-blue, navy, pale-blue; dark-grey, light-grey, metallic and burgundy, maroon, russet. The image of masculinity is supported with the help of photos of strong men in men’s conventional environment, though there are very few deviations published in years 2020–2021.
Розвідку присвячено дослідженню дискурсу моди, в основному увагу зосереджено на чоловічій моді, та дискурсивній репрезентації моди у статтях журналів “Gentlemen’s Quarterly” та “Esquire”, опублікованих у 2017–2021 роках. Ґендерний чинник, здається, є вирішальним у сфері моди, що відображається через вербальні чоловічі зображення, проілюстровані фотографіями в модних журналах, які, з одного боку, можуть нав’язувати особливий модний образ, який повинен мати сучасний чоловік, а з іншого – просування дизайнерів, будинків моди та підкреслення важливості моди та модних трендів у житті людей. Завдання дослідження – виокремити та класифікувати предмети чоловічого одягу, їх крої та кольори, а також проінтерпретувати невербальні засоби, що пропонуються чоловікам, які цікавляться останніми тенденціями моди. Корпус наймодніших чоловічих предметів одягу складається з 56 предметів, усі вони поділені на основи (10 предметів, що дорівнює 17,9 %) та їхні варіанти (46 предметів (82,1 %)). Дослідження доводить, що деякі предмети одягу мають більшу популярність, ніж інші: coat та варіанти (greatcoat, overcoat, pea coat, raincoat, topcoat, trench coat, waistcoat) становлять 16,1 % з усіх предметів одягу, trousers із варіантами (chinos, corduroys, slacks) – 17,9 %, а jacket із варіантами (blazer, blouson, bomber jacket, fur blouson, hooded parka, parka jacket, racer jacket, track jacket, trucker jacket, tuxedo jacket, zipper jacket) становлять 25 % предметів одягу, які рекламуються та рекомендуються в чоловічих журналах. Корпус кроїв чоловічого одягу (asymmetric (coat), banded (collar), button-down (shirt), button-front (t-shirt), cable-knit (sweater), cargo (pants), flared (trousers), high-waisted (denim trousers), longline (hoodie), natural fit (suit), oversized (cardigan/coat), pleated (pants), quilted (parka), relaxed (shorts), zip-up (jacket)) складається із 49 різних лексичних одиниць, що описують усю складність творчості дизайнерів. Палітра чоловічих кольорів представлена 9 основними кольорами (black, green, grey, red, white, yellow, brown, purple, blue), кількість їх відтінків дуже відрізняється, водночас кольори blue, grey та red мають більшість відтінків (indigo, light-blue, navy, pale-blue; dark-grey, light-grey, metallic та burgundy, maroon, russet). Образ маскулінності підтримується за допомогою фотографій сильних чоловіків у звичайному чоловічому середовищі, хоча у 2020–2021 роках з’являється невелика кількість фотографій, що відхиляється від традиційних образів.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59179
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 18. 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MALE FASHION IN THE MEDIA DISCOURSE.pdf3.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.