Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59229
Title: Окремі правові аспекти ідентифікації невпізнаних трупів
Other Titles: Some legal aspects of identification of unidentified
Authors: Припхан, І. І.
Бдайцієва, Х. М.
Keywords: Криміналістична ідентифікація, дактилоскопіювання трупів, встановлення особи невпізнаного трупа, комплексне експертне дослідження, правова регламентація, Forensic identification, Fingerprinting of corpses, Establishing the identity of an unidentified corpse, comprehensive expert research, legal regulation
Issue Date: 2021
Citation: Припхан І. І. Окремі правові аспекти ідентифікації невпізнаних трупів/ І. І. Припхан, Х. М. Бдайцієва // Аналітичне-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2021. – №3. – С. 207-211. – Бібліогр.: с. 211 (7 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/252767/250086
Abstract: Висвітлено окремі проблемні аспекти дактилоскопіювання невпізнаних трупів. Наголошується, що у практичній діяльності правоохоронних органів часто виникають ситуації, пов’язані з виявленням трупів, а тому виникає питання щодо встановлення особи померлого та пошуку його родичів, оскільки нерідко при померло-му відсутні будь-які документи, що засвідчують його особу. За таких умов виникає потреба дактилоскопіювання з метою встановлення особи, з’ясування причин та обставин смерті, розкриття злочину тощо. За загальними правилами, дактилоскопіювання невпізнаних трупів здійснюється працівниками оперативних підрозділів, нерідко із залученням інспекторів-криміналістів, в приміщенні моргу. На сьогодні в країні в цілому існує проблема незадовільного нормативного визначення питань дактилоскопіювання трупів, в тому числі із значними посмертними змінами, а саме відсутній порядок дій на рівні алгоритму, який би забезпечив обов’язковість і чітку послідовність проведення такої процедури. Кожного разу, коли виникає необхідність встановлення особи невпізнаного трупа, що зазнав значних посмертних змін, і якого неможливо дактилоскопіювати за звичною методикою, оперативні працівники та фахівці у сфері дактилоскопічних досліджень стикаються із проблемою законодавчого неврегулювання процесуальної процедури дактилоскопіювання. Зокрема, не визначено які процесуальні документи скеровує слідчий оперативним працівникам, фахівцям Експертної служби МВС та бюро судово-медичної експертизи. Гостро відчувається відсутність як відомчих, так і міжвідомчих нормативних актів (в тому числі з підрозділами судово-медичної експертизи), які б функціонально закріплювали проведення відповідного дослідження. Наявні в літературі рекомендації, з одного боку, методично недосконалі, а з іншого боку, не є обов’язковими ні для працівників судової медицини, ні для співробітників органів внутрішніх справ. Проблему можна вирішити шляхом призначення комплексного експертного дослідження із залученням фахівців обох галузей, на базі бюро судово-медичної експертизи. Однак, насамперед, слід здійснити детальну правову регламентацію такого виду дослідження відомчими нормативно-правовими актами та необхідно розробити чіткий покроковий алгоритм такого комплексного дослідження.
Some problematic aspects of fingerprinting of unidentified corpses are outlined. It is noted that in the practice of law enforcement agencies there is often a situation related to the discovery of corpses, so there may be questions about the identity of the deceased and search for his relatives, as often at the time of death there are no documents proving his identity. Under such conditions, the use of fingerprinting with the use of the person, finding out the causes and death, crime detection, etc.Today in the country as a whole there is a problem of unsatisfactory normative definition of dactyloscopy of corpses, including with significant posthumous changes, namely there is no procedure at the level of the algorithm that would ensure the mandatory and clear sequence of such a procedure.In particular, it has not been determined which procedural documents the investigator sends to operatives, specialists of the Expert Service of the Ministry of Internal Affairs and the Bureau of Forensic Medical Examination. There is an acute lack of both departmental and interdepartmental regulations (including with units of forensic medical examination), which would functionally consolidate the relevant study. The recommendations available in the literature, on the one hand, are methodologically imperfect, and on the other hand, are not mandatory for forensic workers or law enforcement officers.The problem can be solved by appointing a comprehensive expert study with the involvement of specialists in both fields, on the basis of the forensic bureau. However, first of all, it is necessary to carry out detailed legal regulation of this type of research by departmental regulations and it is necessary to develop a clear step-by-step algorithm for such a comprehensive study.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59229
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 3 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
252767-Текст статті-580647-1-10-20220210.pdf179.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.