Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59714
Title: Концепт «ЇЖА» в художньому дискурсі Чарльза Діккенса (на матеріалі «Різдвяної пісні в прозі»)
Other Titles: The concept “FOOD” in Charles Dickens' creative works (based on the materials of “A Christmas Carol in Prose”)
Authors: Осіпчук, Г. В.
Keywords: когнітивна лінгвістика, концепт ЇЖА, концептуальна картина світу, художній твір, художня картина світу, ідіостиль письменника, cognitive linguistics, concept FOOD, the conceptual picture of the world, an artistic work, artistic picture of the world, writer`s idiostyle
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Осіпчук, Г. В. Концепт «ЇЖА» в художньому дискурсі Чарльза Діккенса (на матеріалі «Різдвяної пісні в прозі») / Г. В. Осіпчук // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2019. – Вип. 12. – С. 248–253. – Бібліогр.: с. 252–253 (17 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті досліджено концепт ЇЖА у творчому доробку англійського письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса на матеріалі твору «Різдвяна пісня в прозі». Окреслено коло мовознавців, які займаються питаннями концептуальної лінгвістики, акцентовано увагу на вагомому внеску сучасних зарубіжних і вітчизняних науковців в означену проблему. Проаналізовано особливості письменницького творчого підходу до підбору лексем на позначення концепту ЇЖА. Досліджено типологію семантичних співвідношень вищеназваного концепту в прозовому тексті. Виокремлено вербальні засоби концепту ЇЖА в художній мові письменника, узагальнено репрезентативні номінації за семантикою. Виділено 7 тематичних груп: найменування продуктів; найменування спецій і солодощів; найменування овочів і фруктів; найменування посуду для їжі, столових приборів та іншого кухонного начиння; найменування напоїв і посуду для напоїв; найменування приміщень, пов’язаних із прийняттям їжі; найменування професій, пов’язаних із приготуванням їжі. Запропоновано авторську класифікацію номінацій концепту ЇЖА. Доведено, що різні за характером найменування й опис означеного концепту не лише деталізують певні риси характеру літературних персонажів, а і є фоном усіх описаних письменником подій. Лексеми з означеною семантикою переплітаються і взаємодіють одна з одною, що сприяє глибшому розумінню художньої природи літературного твору. Відзначено роль концепту ЇЖА як важливого текстотвірного елемента, що виконує змістову, стилістичну, емоційну й оцінну функції, є ідіостилістичним чинником творчого методу Ч. Діккенса. Результати аналізу художньої мови письменника демонструють особливості традиційної англійської кухні та підкреслюють національну спрямованість твору.
The article investigates the concept ‘FOOD’ based on the materials of the novella “A Christmas Carol in Prose” written by Charles Dickens – English writer of the nineteenth-century. The circle of researchists dealing with the issues of cognitive linguistics was outlined; the significant contribution of modern foreign and domestic scientists has been noted to the identified problem. The author paid attention to the features of the creative approach to the selection of lexemes for ‘FOOD’ concept. Investigated the typology of semantic relations of the above-mentioned concept in prose text. The verbal means of the ‘FOOD’ concept in the artistic language of the writer have been distinguished, and representative nominations in semantics have been generalized. There are 7 thematic groups: names of products and cooked dishes; names of spices, flour, sweets; the name of vegetables and fruits; the name of dishes, cutlery, other kitchen utensils; name of drinks, tableware; the names of the rooms and activities associated with the meal; the names of the professions related to cooking. The author`s classification of `FOOD` concept nominations is offered. It was proved that the names of the above-mentioned concept, different in nature, not only detail certain character traits of literary characters, but also act as the background of all the events described by the writer. Lexemes with expressed semantics intertwine and interact with each other so that it contributes to a deeper understanding of the artistic nature of a literary work. The role of the concept `FOOD` as an important textual element performing semantic, stylistic, emotional and evaluative functions is noted in the article and said that it acts as an idiostylistic factor of the creative method of Charles Dickens. The results of the analysis of the writer's artistic language demonstrate the features of traditional English cuisine and emphasize the national orientation of the work.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59714
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 12 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.