Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59729
Title: Художній простір історичного минулого в поемі «Гайдамаки» Т. Шевченка і драмі «Вільгельм Телль» Ф. Шиллера
Other Titles: Artistic space of the historical past in the poem “Haydamaky” by T. Shevchenko and in the dramatical piece “Wilhelm Tell” by F. Shiller
Authors: Медвідь, Н. О.
Keywords: рух, козаки, Коліївщина, швейцарські кантони, патріотизм, історичне минуле, «штюрмерство», Haidamaky movement, Cossacks, Koliyivshchyna, Swiss cantons, patriotism, historical past, “Sturm und Drang”
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Медвідь, Н. О. Художній простір історичного минулого в поемі «Гайдамаки» Т. Шевченка і драмі «Вільгельм Телль» Ф. Шиллера / Н. О. Медвідь // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2019. – Вип. 12. – С. 269–274. – Бібліогр.: с. 274 (9 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті на основі аналізу поеми «Гайдамаки» Т. Шевченка і драми «Вільгельм Телль» Ф. Шиллера проілюстровано літературну інтерпретацію історичного минулого різних народів світу, зокрема українського та швейцарського, установлено спільне й відмінне у світорозумінні та поведінці героїв, зумовлене специфікою національних чинників. У дослідженні доводиться, що роки перебування Швейцарії під гнітом імперської Австрії в XIV ст. співзвучні драматичним подіям в Україні під час національно-визвольного руху XVIII ст., бо характеризувалися кровопролиттям і приниженням людської гідності. Констатується факт соціального, релігійного утиску як українського, так і швейцарського народів, наслідками якого стали збройні виступи гайдамаків і низки швейцарських кантонів. У процесі дослідження встановлено, що об’єднує два твори спільна тема визвольного руху, поетизація боротьби за свободу, справедливість і національну самостійність. Простежено авторську оцінку зображуваних подій обох творів, акцентується як на позитивному ставленні, уславленні патріотизму, так і засудженні надмірної жорстокості та кровопролиття. Увага приділена аналізу героїв, демонструється їхня духовна єдність заради досягнення спільної мети. Водночас наголошується на національній неоднорідності повстанців, доказам чого послугував докладний аналіз низки образів двох творів. Доводиться, що вчинки героїв зумовлені бунтівним протестом проти деспотизму й морального приниження. Попри індивідуалізацію образів, і в Т. Шевченка, і у Ф. Шиллера головним героєм є народ. Також визначено проблематику аналізованих творів, подано короткий коментар до неї. На основі ідейно-художнього аналізу двох творів різнонаціональних літератур установлено, що спільним для них є авторське визначення ролі видатної особистості в історії своєї країни. На цій основі визначаються прояви романтизму. Спільність між поемою «Гайдамаки» і драмою «Вільгельм Телль» простежується не лише на рівні проблематики, сюжету, образотворення, а й на рівні поетики. Зокрема, вказується на такі художні особливості досліджуваних творів, як гіперболізація зображуваних подій, ліричні відступи, пейзажі в романтичному ключі тощо. Новизна дослідження окреслює спробу провести аналіз художніх текстів із використанням порівняльно-історичного методу.
In the article, based on the analysis of the poem “Haydamaky” by T. Shevchenko and the drama “Wilhelm Tell” by F. Shiller, the literary interpretation of the historical past of different people of the world, in particular Ukrainian and Swiss, is illustrated. The study shows that the years of Switzerland's imprisonment under imperial Austria in the fourteenth century are consonant with the dramatic events in Ukraine during the national liberation movement of the eighteenth century, because they were characterized by bloodshed and humiliation of human dignity. The article states the fact of a social, religious oppression of both the Ukrainians and the Swiss, the consequence of which were the armed rebellions of the Haydamaks and a number of Swiss cantons. The study has defined that the two works are united by the common theme of the liberation movement, the poetization of the fight for freedom, justice and national independence. The article shows the author's assessment of the portrayed events of both works, emphasizes the positive attitude, the glorification of patriotism, and the condemnation of excessive cruelty and bloodshed as well. Attention is paid to the analysis of the characters, their spiritual unity is demonstrated for the sake of achieving a common goal. At the same time, the author of the article emphasizes the national heterogeneity of the insurgents, as evidenced by a detailed analysis of a number of images of the two works. The study argues that the actions of the characters are caused by a rebellious protest against despotism and moral humiliation. Despite the individualization of the images, the main character of T. Shevchenko's and F. Shiller's works is the nation. The problems of the analyzed works are also defined and a short commentary is given as well. On the basis of the ideological and artistic analysis of two works of different national literatures, it is defined that the author's definition of the role of a prominent personality in the history of his country is common to them. On this basis, the manifestations of romanticism are determined. The common things between the poem “Haydamaky” and the dramatical piece “Wilhelm Tell” are traced not only on the level of problematics, plot, art, but also on the level of poetics. In particular, it is pointed to such artistic features of these works as hyperbolization of the portrayed events, lyrical retreats, landscapes in a romantic way etc. The novelty of this study outlines an attempt to analyze the artistic texts using a comparative-historical method.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59729
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 12 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.