Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60151
Title: Літературно-ідеологічні домінанти літературно-критичної постави Луки Луціва у 1920–1930-х роках
Other Titles: Literary-ideological dominants of the literary-critical posture of L. Lutsiv-critic in 1920s–1930s
Authors: Роздольська, І. В.
Keywords: Л. Луців, «Вістник», меморат, меморіальна критика, стрілецьке покоління, «націоналісти», L. Lutsiv, T. Bordulіak, ‘’Visnyk” (Journal), memorate, memorial criticism, riflemen generation
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Роздольська, І. В. Літературно-ідеологічні домінанти літературно-критичної постави Луки Луціва у 1920–1930-х роках / І. В. Роздольська // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), Ю. М. Бідзіля, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 3, вип. 13. – С. 132–136. – Бібліогр.: с. 136 (16 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглянуто літературно-ідеологічні домінанти літературно-критичної постави Л. Луціва-критика у 1920-1930-х роках. Відомий представник стрілецького воєнного покоління сформував її під час роботи у «Літературно- Науковому Вістнику» – «Вістнику» Д.Донцова. Матеріалом для з’ясування послужила меморіальна публікація 1936 року, присвячена творчості Тимофія Бордуляка, у якій генералізуєтьсяє концепція героя як нової української людини, людини чину. З’ясовано культурно-історичні координати, місце в часописі. Інтерпретаційна практика Дмитра Донцова творить генетично-типологічний контекст праці Луки Луціва. Це оригінальна праця, написана у руслі стратегії часопису, також міжвоєнного літературознавства, є продовженням його попередньої наукової роботи. В її методології – синтез культурно-історичного, типологічного, національно-екзистенційного, філологічного підходів. Л. Луців роздумував над питанням придатності героя Т. Бордуляка до національно-визвольної тенденції тогочасної літератури. Бордуляків герой може слугувати для подальшого виховання людини чину – доброї, милосердної, жертовної, здатної на екзистенційний максимум у кризовій ситуації. Критик бажав побачити у Бордуляковому героєві також більше відваги, наполягання на власній волі, здійснення власної волі, великої радості, віри в призначення. Виразна етична домінанта у ідейно-естетичних засадах Л. Луціва свідчить про його близькість до кредо так званої тодішньої «католицької критики», яка наголошувала на етичній функції літератури, релігійно-виховній. Також видно зі статті, що він активно стежив за подіями у таборах «католиків» та «естетиків», адже критикував перших за те, що ті оминають своєю видавничою і критичною увагою творчість Т. Бордуляка, близького їм естетичним світоглядом, а других – за невірні оцінні судження щодо творчості письменника. Запропоновано окреслювати праці такого пропам’ятного напряму як меморати.
The article examines the literary-ideological dominants of the literary-critical post by L.Lutsiv-critic in the 1920s-1930s. Famous representative of the riflemen military generation did it during his work in the “Literaturno-Naukovyi Vistnyk” – “Vistnyk” (“Literary-Scientific Bulletin” – “Bulletin”) of D.Dontsov. A memorial publication of 1936, dedicated to the work of Tymofii Borduliak, which generalizes the concept of the hero as a new Ukrainian person, a man of Deed, is used as a clarification material. Were clarified cultural and historical references and importance for periodical. Interpretation practice of D.Dontsov creates a genetically typological context for the works of Luka Lutsiv. This original work that correspond to the periodical ideologically and methodically connected with the search of interwar literary criticism. Her methodology synthesizes cultural and historical, typological, national and existentional and Philological approaches. L.Lutsiv pondered over the question of the suitability of the T.Borduliak`s hero to the national liberation tendency of contemporary literature Bordulak`s hero can serve for the further education of the person of Deed - good, merciful, sacrificial, capable of existential maximum in a crisis situation. The critic also wished to see more courage, insistence on his own will, realization of his own will, great joy, faith in purpose in Borduliak`s hero. The clear ethical dominant in the ideological and aesthetic foundations of L.Lutziv testifies to his closeness to the credo of the so-called “catholic criticism” of that time, which emphasized the ethical function of literature, religious and educational, it is also evident from the article that he actively followed the events in the camps of Catholics and Aesthetics, because he criticized the former for passing on his creative and critical attention to the works of T.Borduliak, who was close to their aesthetic outlook, and the latter for the untrue judgments about the creativity of the writer.It was propound to define works of memorial character as memorates.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60151
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 3 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.