Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60165
Title: The role of mugam in discovering the spiritual attitudes of students
Other Titles: Роль мугамів у розкритті духовних установок учнів
Authors: Jafarova, M.
Keywords: Bayati Shiraz, mugam, Republic of Azerbaijan, vocal capabilities, pedagogical process, Баяті Шираз, мугам, Азербайджанська Республіка, вокальні можливості, педагогічний процес
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Jafarova, M. The role of mugam in discovering the spiritual attitudes of students / M. Jafarova // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), Ю. М. Бідзіля, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 3, вип. 13. – С. 185–189. – Бібліогр.: с. 189 (6 назв); рез. англ., укр.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Teaching mugams in secondary schools of the Republic of Azerbaijan is carried out both in the learning process, in extracurricular activities, and in out-of-class and out-of-school activities. However, mugams are presented only as aesthetic education in these activities. It should not be forgotten that mugams are not only aesthetics tool but also have high moral qualities for schoolchildren. There are a number of scientific, pedagogical, psychological and methodological directions of teaching mugam to children in the pedagogical process. Mugam singing habits are often formed by the power of imagination. When imaginative small abilities are sustainable, they can become a means of communication and information. Some researchers wrongly limit the performance of mugam with vocal capabilities. The paralling system includes vocalization – the range, the tone, the timbre. Extralinguistic as well as the paralyzing system is an additional opportunity for speech impact, clarity and attractiveness. When we talk about pedagogical basics, it is important to remember that our mugams are a means of education. Because mugams not only enjoy high artistic taste in children, they also nurture them. From these mugams, the Bayati-Shiraz mugam, which draws attention with its fascinating notes, nostalgic feelings, and character, is more likely to evoke the moral qualities of the listener. It is no coincidence that many classifications, folk songs, dances and tunes were created on Bayati Shiraz. Consequently, these mugams have played a special role in enriching our national-spiritual treasures by preserving themselves, multiple examples of folklore and reviving the memory of our people. From this point of view, ours, including Bayati-Shiraz mugam, can also be presented as bearers of our national-cultural and spiritual heritage. It is possible to present all mugams at any level, whether in stringed, kaman, or breathing or multilingual instruments. If so, it may be possible to bring not only one, but some, or all of the tools and examples mentioned in the training process. In this case, on the one hand, the aesthetic and artistic tastes of children will be developed, on the other hand, they will be able to develop their range of habits and skills. Mugam singing habits are often formed by the power of imagination.
Викладання мугамів у середніх школах Азербайджанської Республіки здійснюється як у навчальному процесі, так і на позакласних, а також позашкільних заходах. Однак мугами представлені лише як естетичне виховання в цих видах діяльності. Не слід забувати, що мугами є не лише інструментом естетики, але й мають високі моральні якості для школярів. Існує ряд наукових, педагогічних, психологічних і методичних напрямків навчання мугам дітей у педагогічному процесі. Звички співу мугам формуються силою уяви. Коли уявні здібності стійкі, вони можуть стати засобом спілкування та інформації. Деякі дослідники помилково обмежують продуктивність мугаму голосовими можливостями. Система паралічування включає вокалізацію – діапазон, тон, тембр. Екстралінгвістична, а також паралізуюча система – це додаткова можливість для мовного впливу, чіткості та привабливості. Коли ми говоримо про педагогічні основи, важливо пам’ятати, що наші мугами є засобом виховання. Оскільки магами не тільки користуються високим художнім смаком у дітей, вони також їх виховують. З цих мугамів швидше викликають моральні якості слухача муга Баяті-Шираз, яка привертає увагу своїми захоплюючими нотами, ностальгічними почуттями та характером. Невипадково на основі Баяті Шираз було створено багато класифікацій, народних пісень, танців і мелодій. Отже, ці мугами відіграли особливу роль у збагаченні наших національно-духовних скарбів, зберігаючи себе, численні приклади фольклору та відроджуючи пам’ять нашого народу. З цього погляду наші представники, включаючи муга Баяті-Шираз, також можуть бути представлені як носії нашої національно-культурної та духовної спадщини. Можна представити всі мугами на будь-якому рівні, будь то струнні, каманні, дихальні або багатомовні інструменти. Можливо принести не один, а деякі або всі інструменти та приклади, згадані у тренувальному процесі. У цьому разі, з одного боку, будуть розвиватися естетичні та мистецькі смаки дітей, з іншого – вони зможуть розвинути свій спектр звичок і навичок. Звички співу мугам часто формуються силою уяви.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60165
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 3 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THE ROLE OF MUGAM IN DISCOVERING.pdf342.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.