Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60171
Title: Ранні оповідання Д.Г. Лоуренса та Дж. Джойса: у пошуках героя і читача
Other Titles: Early Lawrence’s and Joyce’s short stories: in search of protagonist and reader
Authors: Стирнік, Н. С.
Keywords: оповідання, збірка оповідань, пошуки теми, героя, удосконалення розповідної техніки, автобіографічні мотиви, символізація й візуалізація наративу, поетика глибинного психологізму, short stories, collection of short stories, search of theme, protagonist, narrative technique improvement, autobiographical motifs, symbolization and narrative visualization, poetics of deep psychologism
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Стирнік, Н. С. Ранні оповідання Д.Г. Лоуренса та Дж. Джойса: у пошуках героя і читача / Н. С. Стирнік // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), Ю. М. Бідзіля, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 3, вип. 13. – С. 195–202. – Бібліогр.: с. 202 (11 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Подано розгорнутий коментар неповторності історико-літературного контексту створення ранньої малої прози Девідом Гербертом Лоуренсом і Джеймсом Джойсом, докладно описано обставини публікування новелістичних циклів, структуру перших важливих збірок short stories та їх рецепцію широким колом читачів і літературних критиків. Визначено теми, типи героїв, прийоми та форми візуалізації наративу в оповіданнях, підкреслено їхню новизну. У статті запропоновано огляд оповідань письменників періоду 1904–1914 років, до якого ввійшли перша збірка оповідань Лоуренса «Прусський офіцер» (перша назва «Честь і зброя», 1914) і збірка Джойса «Дублінці» (перша назва «Улісс у Дубліні», 1914). Збірки складаються з дванадцяти і п’ятнадцяти оповідань відповідно. Оповідання письменників віддзеркалюють суспільні, політичні, соціальні і психологічні реалії життя англійців та ірландців. Митці зображували життя без прикрас, складні стосунки між чоловіком і жінкою, почуття і недосконалість світу. Походження письменників впливало на те, кого вони зображували у своїх оповіданнях. Герої ранніх оповідань Лоуренса шахтарі, подружжя і коханці, військові; герої Джойса священники, учні і вчителя, випещені юнаки і гульвіси, торговці і власники, працівники залізничних компаній, секретарі. Герої оповідань письменників – самотні і нещасні, не зважаючи на те, що мали родини і друзів. Стосунки між чоловіком і жінкою, як у Лоуренса, так і Джойса складні, подружжя – нещасні, через спогади про минуле, перші почуття і кохання, що й заважає нинішнім стосункам. Лоуренс і Джойс сміливі експериментатори, адже вони відходять від традиційної форми оповіді. Внутрішній монолог, потік свідомості, символи, експліцитні деталі, повторення, нехтування розділовими знаками – саме це відрізняло Лоуренса і Джойса від письменників вікторіанської епохи. Письменників об’єднувала одна мета – художньо оприявнити реальне і повсякденне життя Англії й Ірландії, не прикрашаючи дійсність. Лоуренс і Джойс створювали нове мистецтво, оригінальність художнього світу яких у їхній невичерпності пізнання, тлумачення і багатозначності.
An extensive comment on the uniqueness of the historical and literary context of the early short prose creation by David Herbert Lawrence and James Joyce is in the focus of the paper. The research emphasizes the circumstances of short stories publication, the structure of the first important short story collections and their reception by a wide range of readers and literary critics. The themes, types of protagonists, techniques and forms of narrative visualization in the short stories are defined, their novelty is emphasized as well. The paper provides the overview of the writers’ 1904–1914 short stories, which included Lawrence’s first short stories collection “Prussian Officer and Other Stories” (1914) and Joyce’s short stories collection “Dubliners” (1914). The collections consists of twelve and fifteen short stories respectively. The writers’ short stories reflect the social, political, social and psychological realities of Englishmen and Irishmen. The writers portray life without any decorations, complex menwomen relationships, feelings and the imperfection of the world. The origin of the writers influenced who they portrayed in their short stories. Lawrence’s protagonists of his early short stories are miners, spouses and lovers, military men; Joyce’s protagonists are priests, students and teachers, pampered youths and gamblers, merchants and business owners, railway companies workers, secretaries. The writers’ protagonists are lonely and unhappy, despite having families and friends. Lawrence and Joyce show men-women relationships as complicated ones, spouses are unhappy because of the memories of the first love in the past, which hinder the present relationships. Lawrence and Joyce are bold experimenters because they move off the traditional form of storytelling. An internal monologue, a stream of consciousness, symbols, explicit details, repetition, neglect of punctuation distinguish Lawrence’s and Joyce’s writing manners from the writers of the Victorian era. The writers had one common goal to illustrate usual and everyday life of England and Ireland without embellishing the reality. Lawrence and Joyce created new art, the originality of their artistic world in its inexhaustible knowledge, interpretation and richness.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60171
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 3 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РАННІ ОПОВІДАННЯ Д.Г. ЛОУРЕНСА ТА ДЖ. ДЖОЙСА.pdf515.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.