Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60411
Title: Аналіз окремих законодавчих змін до Кримінального кодексу України у зв’язку із збройною агресією рф
Other Titles: Analysis of certain legislative changes to Criminal code of Ukraine through armed aggression of the russia
Authors: Чебан, О. М.
Keywords: криміналізація, посилення кримінальної відповідальності, збройна агресія рф, умови воєнного стану, образа честі і гідності військовослужбовця, погроза військовослужбовцю, заперечення факту воєнної агресії рф, публічне заперечення збройної агресії рф, criminalization, increased criminal liability, russia’s armed aggression, martial law conditions, insult to the honor and dignity of a serviceman, threat to a serviceman, denial of the fact of russia’s military aggression, public denial of russia’s armed aggression
Issue Date: 2022
Citation: Чебан О. М. Аналіз окремих законодавчих змін до Кримінального кодексу України у зв’язку із збройною агресією рф/ О. М. Чебан //Аналітичне-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2022. – №4. – С. 321-325. – Бібліогр.: с. 325 (11 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/267745/263578
Abstract: Стаття присвячена дослідженню окремих законодавчих змін до Кримінального кодексу України у зв’язку із збройною військовою агресією рф проти України. Протиправне та повномасштабне вторгнення, окупація, порушення норм міжнародного права з боку рф стали причиною для законодавчих новел, які торкнулися і Кримінального кодексу України. Встановлено, що Верховна Рада України за останні півроку прийняла низку Законів України і ще ряд законопроєктів внесені до Парламенту та очікують на схвалення. Серед законодавчих новел: 1) встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність; за образу честі і гідності військовослужбовця, погрозу йому; за виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії рф проти України, глорифікацію її учасників; за пособництво державі-агресору; 2) посилення кримінальної відповідальності за мародерство; 3) доповнення деяких складів кримінального правопорушення умовами воєнного або надзвичайного стану, як особливо кваліфікуючої обставини та ін. Попри безперечну необхідність реагування на збройну агресію рф у нормах вітчизняного кримінального права, обґрунтовано, що деякі прийняті зміни мають певні недоліки, з огляду на це запропоновано способи їх усунення. Досліджено, що законопроєктом щодо кримінальної відповідальності за заперечення факту воєнної агресії рф до України у 2017 році пропонувалося доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею, якою встановлювалася б кримінальна відповідальність за публічне за-перечення факту воєнної агресії рф. Проте законопроєкт було відхилено повністю на підставі відсутності суспільної небезпеки, необхідної та достатньої для визнання даної дії злочином, оскільки публічне заперечення факту воєнної агресії рф швидше становить реалізацію конституційного права людини на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Встановлено, що в березні 2022 року все ж було криміналізовано заперечення збройної агресії рф проти України, де кримінально-протиправними визнані як публічні, так і непублічні дії, що вказує на непослідовність законодавця у своїх поглядах. Безумовно, непублічним діям властива суспільна небезпечність, шкідливість, але ступінь суспільної небезпеки не є достатньою для визнання даної дії злочинною, а криміналізація – є не-обґрунтованою. Проаналізовано, що в теорії кримінального права не безпідставно пропонується удосконалити (оновити) кримінально-правову норму, де буде закріплена уніфікація кримінальної відповідальності за публічне вчинення таких дій та виготовлення або поширення відповідних матеріалів.
The article is devoted to the study of individual legislative changes to the Criminal Code of Ukraine in connection with russia’s armed military aggression against Ukraine. Illegal and full-scale invasion, occupation, violations of international law by russia became the reason for legislative amendments that also affected the Criminal Code of Ukraine.It has been established that the Verkhovna Rada of Ukraine has adopted a number of Laws of Ukraine over the past six months, and a number of draft laws have been submitted to the Parliament and are awaiting approval. Among the legislative changes: 1) establishment of criminal liability for collaborative activity; for insulting the honor and dignity of a serviceman, threatening him; for justification, recognition as legitimate, denial of russia’s armed aggression against Ukraine, heroization of its participants; for helping the aggressor state; 2) increased criminal liability for looting; 3) the combination of individual components of a criminal offense under the conditions of a state of war or state of emergency, as a particularly qualifying circumstance, etc.Despite the indisputable necessity of responding to russia’s armed aggression in the norms of domes-tic criminal law, it is substantiated that some of the adopted changes have certain shortcomings, in view of this, methods of their elimination are proposed.It was investigated that the draft law on crimi-nal liability for denying the fact of russia’s military aggression against Ukraine in 2017 was proposed to supplement the Criminal Code of Ukraine with a new article that established criminal liability for pub-licly denying the fact of russia’s military aggression. However, the draft law was rejected entirely on the basis of the lack of public danger, necessary and suf-ficient to recognize this act as a crime, since pub-lic denial of the fact of russia’s military aggression rather constitutes the realization of a person’s con-stitutional right to freedom of thought and speech, to the free expression of one’s views and beliefs.It was established that in March 2022, denial of russia’s armed aggression against Ukraine was criminalized, where both public and non-public ac-tions are recognized as criminal, which indicates the inconsistency of the legislator’s views. Undoubtedly, non-public actions are characterized by public dan-ger, harmfulness, but the degree of public danger is not sufficient to recognize this action as criminal, and criminalization is unfounded. It has been an-alyzed that in the theory of criminal law, it is not without reason that it is proposed to improve (up-date) the criminal law norm, which will establish the unification of criminal responsibility for the public commission of such actions and the production or distribution of relevant materials.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60411
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
267745-Текст статті-617736-1-10-20221123.pdf222.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.