Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60868
Title: Аналіз сформованості навчальної компетентності у молодших школярів з порушеннями інтелектуального розвитку
Authors: Утьосова, Олена Іванівна
Keywords: навчальні компетенції, діти з порушеннями інтелектуального розвитку, навчальний заклад, готовність до навчання, educational competencies, children with intellectual disorders, educational institution, readiness to study
Issue Date: 2023
Citation: Утьосова О. І. Аналіз сформованості навчальної компетентності у молодших школярів з порушеннями інтелектуального розвитку / О. І. Утьосова // Освіта Закарпаття. – Ужгород, 2023. – Вип. 31. – С. 161-169
Abstract: Стаття присвячена аналізу готовності першокласників з пору шеннями інтелектуального розвитку до навчання в школі. Визначено навчальну компетентність, як сукупність способів дій та навиків навчальної діяльності та ких дітей, які забезпечують формування нових вмінь та організацію на їх основі нової діяльності, самостійність засвоєння знань. Визначено складові сформова ності навчальної компетентності та її структуру: особистісні комунікативні, ре гуляторні та пізнавальні показники, які визначають готовність дитини до на вчання та вміння його засвоювати. У дітей з порушеннями інтелектуального розвитку на початку навчання в школі ці показники розвинені недостатньо, то му актуальною проблемою Нової української школи є їх вивчення, формування та розвиток. Психолого-педагогічне вивчення навчальної компетентності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку виявило значні відмінності її сфор мованості у порівнянні з навчальною компетентністю дітей із нормотиповим розвитком. У дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в 2,32 рази мен ше показник пізнавального компоненту та в 1,6 разів нижче середній показник регуляторного компоненту сформованості навчальних компетенцій. Це свід чить про необхідність організації диференційованого навчання дітей з пору шеннями інтелектуального розвитку в групах за рівнем порушення інтелекту. Отримані середні показники виконання завдань кожною дитиною за двома кри теріями (пізнавальним та регуляторним).
The article is devoted to the analysis of the readiness of first-graders with intellectual disoeders to study at school. We defined the educational competence of such children as a set of manners of actions and skills of educational activity which provide independence in mastering the knowledge, formation of new skills and the organization on their basis of a new activity. The structure and components of the formation of educational competence are determined: communicative, cognitive, personal and regulatory indicators that define the readiness of the child to learn and the ability to integrate the knowledge. In children with intellectual diorders, these indicators are underdeveloped at the beginning of school, so a significant topical issue of the New Ukrainian School is their study, formation and development. The study of the regulatory and cognitive components of educational competence of children who entered the first grade was conducted using a screening diagnosis of assessment of school skills and learning activities according to the following criteria: for the regulatory component – performing the task according to the model; perfor ming a task according to instructions in one action; performing the task according to the instructions in two or more actions; for the cognitive component – elementary mathematical concepts (shape, color, size); arithmetic representations (number, quantity, figure, arithmetic operations); phonemic representations (sound, letter, syllable, word); lexical and grammatical (generalization, classification). The survey of first-graders was conducted in group and individual forms. The performance of the task was assessed on a 100-point scale, which made it possible to compare the per formance results of children with intellectual disorders and normative development in the study. Psychological and pedagogical study of the educational competence of children with intellectual disorders revealed significant differences in its formation in comparison with normative development. In children with intellectual disorders the average indicator of the regulatory component was 1.6 times lower, and the indicator of the cognitive component of the formation of educational competencies was 2.32 times lower. This indicates the need for differentiated education of children with intellectual disorders in groups according to the level of intellectual disabilitiy. The average performance results of tasks by each child was obtained according to two criteria (cognitive and regulatory).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60868
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
АНАЛІЗ СФОРМОВАНОСТІ.pdf398.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.