Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61585
Title: Екологічна складова іншомовної підготовки студентів закладів вищої освіти: зміст, мотивація впровадження, механізми реалізації
Other Titles: The environmental component of another language training of students in higher education institutions: content, implementation motivation, implementation mechanisms
Authors: Чейпеш, Іванна Василівна
Маляр, Любов Василівна
Кухта, Марія Іванівна
Keywords: вища освіта, здобувач вищої освіти, іншомовна освіта, іншомовна культура, екологічна культура, професійна підготовка, освітня програма, зарубіжний досвід, higher education, student of higher education, foreign language education, foreign culture, environmental culture, professional training, educational program, foreign experience
Issue Date: 2024
Citation: Екологічна складова іншомовної підготовки студентів закладів вищої освіти: зміст, мотивація впровадження, механізми реалізації / І. В. Чейпеш, Л. В. Маляр, М. І. Кухта. «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2024. Вип. 4(38). С. 776–785.
Series/Report no.: «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»);
Abstract: В статті розкрита роль екологічної складової іншомовної підготовки здобувачів вищої професійної освіти в процесі формування іншомовної комунікативної культури, що зумовлюється динамікою розуміння поняття «екологічна культура особистості» в сучасному міждисциплінарному науковому дискурсі. Зокрема: проаналізовано зміст базового поняття дослід-ження, умотивовано його впровадження в сучасному науковому дискурсі та освітній практиці, розкрито механізми впровадження в педагогічний процес з іноземної мови закладів вищої освіти. В змісті реалізації завдань Нової української школи та реформування національної системи освіти в цілому виокремлено актуальні напрями дослід-ження екологізації освітнього середовища в наукових розвідках українських учених: екологічна безпека, освіта екологічно безпечного інформаційного суспільства, формування безпечного освітнього середовища, розвиток еколо-гічної компетентності здобувачів освіти та ін. Доведена змістова трансформація означеного поняття від вузького розуміння як збереження природи, до більш широкого – збереження самої людини в обширах природи, її самоцінності та психічного й фізичного здоров’я, що реалізується в сучасному освітньому середовищі через формування екологічної та здоров’язбережувальної компетентностей. На основі аналізу наукових джерел та навчальної літератури з курсу «Екологія людини» умотивовано інтеграцію двох базових компетентностей: «мовленнєвої» та «екологічної грамотності й здорового життя» у формуванні іншомовної комунікативної культури здобувачів вищої професійної освіти в процесі вивчення іноземних мов. Екологічну компетентність здобувачів освіти розглянуто крізь призму життєвого вибору особистості, її самовизначення у взаємопов’язаних сферах пізнання й практичної діяльності: людина – природа – здоров’я – праця – сім’я – ноосфера. В цьому контексті розкрито зарубіжний досвід здоров’язбережу-вальних екологічних теорій і практики. Обгрунтовано світоглядну спрямованість екологізації освітнього середовища здобувачів освіти різних рівнів і доведено, що світоглядні установки, які закладаються в освітньому процесі, в тому числі з іноземних мов, визначають успішність соціалізації особистості і творення власної життєвої моделі.
The article reveals the role of the ecological component of foreign language training of students of higher professional education in the process of formation of foreign language communicative culture, which is determined by the dynamics of understanding the concept of "ecological personality culture" in the modern interdisciplinary scientific discourse. In particular: the content of the basic concept of research is analyzed, its implementation in modern scientific discourse and educational practice is motivated, the mechanisms of implementation in the pedagogical process of foreign languages in higher education institutions are disclosed. In the context of the implementation of the tasks of the New Ukrainian School and the reform of the national education system as a whole, the current directions of research into the environmentalization of the educational environment in the scientific research of Ukrainian scientists are highlighted: environmental safety, education of an ecologically safe information society, the formation of a safe educational environment, the development of environmental competence of education seekers, etc. The meaningful transformation of the defined concept from a narrow understanding as nature conservation to a broader one - the preservation of the person himself in the expanses of nature, his self-worth and mental and physical health, which is realized in the modern educational environment through the formation of ecological and health-preserving competencies, is proven. Based on the analysis of scientific sources and educational literature from the course "Human Ecology", the integration of two basic competencies: "speech" and "environmental literacy and healthy life" in the formation of foreign language communicative culture of students of higher professional education in the process of learning foreign languages is motivated. The ecological competence of the students of education is examined through the prism of the life choice of the individual, his self-determination in the interconnected spheres of knowledge and practical activity: man - nature - health - work - family - noosphere. In this context, the foreign experience of health-preserving environmental theories and practices is disclosed. The worldview orientation of the environmentalization of the educational environment of students of various levels is substantiated and it is proved that the worldview attitudes that are laid down in the educational process, including foreign languages, determine the success of the socialization of the individual and the creation of one's own life model.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61585
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
776.pdf468.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.