Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61907
Title: Текстоцентричний підхід до навчання української мови як іноземної: способи реалізації
Other Titles: Text-centered approach to teaching Ukrainian as a foreign language: ways of implementation
Authors: Горда, О. М.
Трумко, О. М.
Keywords: українська мова як іноземна, лінгводидактика, текстоцентричний підхід, текст, навчальне видання, Ukrainian as a foreign language, language didactics, text-centered approach, text, textbook
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Горда, О. М. Текстоцентричний підхід до навчання української мови як іноземної: способи реалізації / О. М. Горда, О. М. Трумко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 1, вип. 23. – С. 66–69. – Бібліогр.: с. 68–69 (24 назви); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/23/part_1/12.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розкрито способи реалізації текстоцентричного підходу до навчання української мови як іноземної (УМІ) як одного з основних підходів у лінгводидактиці. Основою для аналізу є науково-методичний доробок працівників Міжнародного інституту освіти, культури та зв’язків з діаспорою (МІОК), в якому представлено різножанрові і різностильові тексти та систему вправ (дотекстові, притекстові та післятекстові вправи, робота в парах і у групах тощо). Вони забезпечують вивчення української мови на всіх рівнях (А1–С2), призначені як для самостійної роботи, так і для роботи в авдиторії. Також у статті звернено увагу на можливості, які відкриває застосування цього підходу в процесі опанування чужої мови. Це комплексний розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності, вивчення функціонування мовних одиниць в усній та писемній формах мови, демонстрування граматичних явищ та формування мовленнєвих звичок і навичок тощо. Проаналізовано публікації, в яких запропоновано моделі формування лінгвокраїнознавчої та соціокультурної компетенцій на основі текстів культурологічного спрямування (це тексти про відомих українців і українські традиції); наведено приклади залучення до навчального мовного процесу літературних творів, що мають лінгводидактичний потенціал і подано розроблену на їхній основі систему завдань, спрямованих на поглиблення мовних знань; розкрито ідеї застосування нових методів і методичних прийомів, що базуються на інтерактивних формах роботи з навчальним текстовим матеріалом. Такий підхід дозволяє не тільки читати чи слухати текст, а й розвиває творче / критичне мислення, завдяки створенню так званих «вільних» текстів (сенкани, твір за метафорою, твір-перевтілення, есе тощо). Доведено, що пошук нових способів реалізації текстоцентричного підходу є перспективним напрямом досліджень.
The paper deals with ways to implement a text-centered approach to teaching Ukrainian as a foreign language (UFL) as one of the main approaches in language didactics. The basis for the analysis is the scientific and methodological works of employees of the International Institute of Education, Culture and Diaspora Relations, which include texts of different genres and styles and a system of exercises (pre-text, text-based and post-text exercises, work in pairs and groups, etc.). They allow studying the Ukrainian language at all levels (A1—C2) and are designed both for independent work and for work in the classroom. The paper also focuses on the opportunities offered by the application of this approach in the process of mastering a foreign language. This is a comprehensive development of all types of speech activity, the study of the functioning of linguistic units in oral and written forms of speech, the demonstration of grammatical phenomena and the formation of speech habits and skills, and so on. Publications offering models of formation of linguistic and sociocultural competences on the basis of texts of cultural nature are analyzed (these are texts about famous Ukrainians and Ukrainian traditions); examples of involvement of literary works with linguodidactic potential in the teaching language process are provided and a system of tasks aimed at deepening language knowledge developed on their basis is given; ideas of applying new methods and techniques based on interactive forms of work with teaching textual material are revealed. This approach allows one not only to read or listen to the text, but also develops creative / critical thinking through creating the so-called "free" texts (cinquains, composition on the basis of metaphor, composition-transformation, essay etc.). It is proved that the search for new ways to implement a text-centered approach is a promising area of research.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61907
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 23 Том 1 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.