
Вісник Ужгородського університету, 2008 
 

 93

 
 
 
 

Ігор БАЛИНСЬКИЙ  
 

ЗАРОДЖЕННЯ ПОЛІТИЧНИХ ІНТЕРНЕТ-КОМУНІКАЦІЙ 
В УКРАЇНІ (1991–2003 рр.) 

 
Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Випуск 19.  
УДК 621.397.13+351.746.1 
Балинський І. Зародження політичних інтернет-комунікацій в Україні (1991–2003 рр.); 12 стор., кількість 

бібліографічних джерел – 8; мова українська. 
 

Анотація. Стаття аналізує період виникнення і формування політичного Інтернет-простору в Україні, 
пов‘язуючи ці процеси з часом президентства Л. Кравчука та Л. Кучми, а також супровідними політичними подіями 
цього етапу становлення нашої держави.  

Ключові слова: політичні комунікації, український політикум, УАНЕТ, корпоративні сайти, електронний ре-
сурс, інформаційна безпека. 

Resume. The article analyses the period of origin and forming of political Internet-sphere in Ukraine, linking these 
processes in course of time presidency of L. Kravchuk and L. Kuchma, and also accompanying political events of this stage 
becoming of our state.  

Keywords: political communications, Ukrainian politic-sphere, UANET, corporate sites, electronic resource, infor-
mative safety. 

 
Постановка проблеми. Новоутворений піс-

ля проголошення незалежності український полі-
тикум, який не мав досвіду побудови демократич-
ного суспільства, – принаймні, передова його час-
тина, – жив сподіваннями на якесь “автоматичне” 
перенесення паростків основних прав і свобод на 
вітчизняний ґрунт. Із часом з’ясувалося, що ці мрії 
були ілюзорними. Проявилася нездатність постра-
дянських політиків покінчити з давно віджилими 
політичними традиціями, а також непомірна амбі-
ційність, абсолютизація кабінетних прийомів полі-
тики на шкоду політиці публічній, ігнорування 
інтересів виборців. Чи не з перших місяців функ-
ціонування парламенту України досить чітко про-
явилася нова політтехнологія, що почала активно 
впливати на політичну комунікацію в країні, – 
внесення з боку різних парламентських фракцій до 
проектів законів таких вигідних для своїх політич-
них сил змін, що від підготовлених фахівцями 
проектів законів мало що залишалось. 

Виклад основних положень. Партійні полі-
тичні комунікації в українській частині Інтернету 
(УАНЕТі) досить довго не з’являлися як через 
об’єктивні, так і суб’єктивні причини. Особливо це 
стосується електронних версій друкованих ЗМІ, 
власники яких ніяк не могли визначитись, навіщо 
їм потрібна присутність у мережі. Упродовж пре-
зидентства Л. Кравчука переважна більшість полі-
тичних партій у нашій країні витрачала чималі 
зусилля щодо досягнення згуртованості та електо-
ральної популярності за допомогою традиційних 
засобів, у тому числі звичних ЗМІ – телеканалів, 
радіостанцій, партійної преси. УАНЕТ тільки по-
чинав розвиватися, його перші паростки у вигляді 
проектів “Елвістей” та “UA Today” ще були надто 
заполітизованими. 

Інвестиційна принадність українських Ін-
тернет-проектів того часу надто низька. Внаслідок 

цього відсоток посилань на українські ресурси до-
сить невеликий: позначається дефіцит ресурсів, а 
якісні новини – рідкість. Саме ця обставина не до-
зволяє українській зоні мережі Інтернет викорис-
тати досвід Росії, де інформаційні ресурси спочат-
ку були звернені не до вузькоспеціалізованої, а до 
масової аудиторії (з цієї точки зору російський 
інформаційний ринок є надзвичайно принадним 
для українських Інтернет-проектів, більшість з 
яких, як мінімум, двомовні). Розрахунок на те, що 
вузькоспеціалізована аудиторія дивитиметься “ма-
сові” веб-сервери, блискуче виправдалася. Усі зна-
ють “Рамблер”, а індекс цитування “Газеты.Ру” в 
усіх ЗМІ виявився безпрецедентно високим [1, с. 
359 – 360]. 

Маємо підстави констатувати, що у влади не 
вистачало ні усвідомлення важливості розвитку 
УАНЕТу, ні відповідних коштів на його розвиток. 
Українські Інтернет-ЗМІ створювалися методом 
проб і помилок, повторюючи основні помилки за-
хідних редакцій замість їхнього уникнення. 

Після приходу в 1994 році на Банкову новий 
Президент Л. Кучма, за прикладом свого російсь-
кого колеги Б. Єльцина, міцно взяв під контроль 
своєї адміністрації спочатку державні засоби ма-
сової інформації, а олігархів (у тому числі через 
підвладні їм ЗМІ) змусив демонструвати лояль-
ність до себе. Невеликий відсоток опозиційно на-
лаштованих мас-медіа охоплював лише малотира-
жні газети, які не могли впливати на формування 
широкої громадської думки. Ще один чималий 
загін ЗМІ представляв інформаційні інтереси Росії. 

Україна перетворилась на авторитарну дер-
жаву зі стовідсотковим контролем електронних 
мас-медіа і державної друкованої преси. В умовах 
гіперінфляції економічний складник редакційної 
діяльності не “працював”, і  Л. Кучма, за прикла-
дом Б. Єльцина, почав “годувати” журналістику, 

ЖУРНАЛІСТИКОЗНАВСТВО



  Серія: Філологія Випуск 19 
 

 94 

переслідуючи власні політичні цілі. Його приклад 
масово “розтиражували” по країні підконтрольні 
президентові представники на місцях. 

Крім цієї важливої обставини, упродовж 
президентства Л. Кучми відбувалося партійне бу-
дівництво – як вдале, так і невдале: згадаймо роз-
кол соціал-демократів на три партії (УСДП, 
СДПУ(о), СДПУ), розкол в УНА-УНСО з виокре-
мленням “Братства”, розкол Руху на дві партії 
(НРУ і УНП), розпад НДП, “Трудової України” 
тощо. У декількох політичних силах відбулася 
“силова” зміна лідера (В. Онопенко перестав очо-
лювати соціал-демократів, В. Яворівський – демо-
кратів тощо). Реєстрація більше ста двадцяти полі-
тичних партій змусила Міністерство юстиції про-
вести їхню перереєстрацію з метою скорочення 
дрібних політичних сил.  

Починаючи з 1998 року та наступні 2000-і 
роки перед черговими та позачерговими парламе-
нтськими виборами виникали численні політичні 
утворення, які або швидко розпадалися (так звані 
ТУНДРА у складі “Трудової України”, НДП та 
Аграрної партії), або намагалися переформатува-
тись – невдало (НДП – “ЗаЄДУ”, “За єдину Украї-
ну”), вдало (Аграрна партія – Народно-Демокра-
тична партія України – Блок Литвина), або погли-
налися іншими політичними силами (наприклад, 
залишки “Громади” П. Лазаренка без свого лідера 
приєдналися до БЮТ – Блоку Юлії Тимошенко). 

Загалом політична еліта почала дивитись у 
бік Інтернету лише після президентських виборів-
96 у Росії – напередодні президентських виборів-
99 в Україні. Першопрохідцем політичного УА-
НЕТу був Є. Марчук. У межах виборчої кампанії-
98 до Верховної Ради він як голова Комітету ВР з 
питань соціальної політики на власній веб-сторінці 
власноруч провів першу в Україні онлайн-конфе-
ренцію – до того ж, політичного спрямування. Він 
заявив про закритість української політичної еліти, 
про створення ЗМІ віртуальної політичної реаль-
ності, про необхідність реформування податкової 
політики, виконавчої влади, її декриміналізації та 
кадрового оновлення, позбавлення адміністрації 
президента статусу “псевдополітбюро”, вирішення 
питання щодо смертної кари на референдумі, 
створення в майбутньому професійної армії.  

Приклад Є. Марчука почали наслідувати ін.-
ші політики: О. Мороз, А. Матвієнко, М. Павлов-
ський, Ю. Тимошенко, В. Олійник, М. Плав’юк, 
С. Гавриш, А. Деркач, В. Асадчев, Р. Безсмертний. 
Щороку їх кількість зростала. 

Нарешті й прес-служба Президента України 
відреагувала на цю тенденцію українського полі-
тикуму: було створено сайт www.kuchma.com, 
оновлюваний 15-20 разів щодня та з можливістю 
акредитації журналістів із офіційного пулу на всі 
протокольні заходи за участю глави держави. 
Непрозорість його авторитарного режиму та 
свобода Інтернету породили тоді ж мережеву 
чутку, що на створення цього сайту витрачено 120 
тис. доларів бюджетних коштів. 

Влада тоді справді не рахувала грошей, 
користуючись відсутністю в державі громадського 
контролю, “медовим місяцем” Великого договору 
про дружбу між Росією та Україною, який здебі-
льшого уособлювали Л. Кучма та Б. Єльцин, тощо. 
В Україні функціонували численні недешеві стру-
ктури на зразок Національного агентства з інфор-
матизації, які через декілька років за відомими за-
конами Паркінсона почали розмножуватись у гео-
метричній прогресії. Дослідник Г. Сащук на поча-
тку 2000-х років нарахувала 25 держструктур різ-
ного рівня, що відповідали за інформатизацію кра-
їни та безпеку її національного простору [3]. І це 
при тому, що в країні досі не прийнята Концепція 
(основи державної політики) національної безпеки 
України, торпедована у різні роки тими чи іншими 
політичними силами. Указ Президента України, 
який підписав Л.Кучма 2003 року, не виконується, 
так само, як і більшість інших офіційних докумен-
тів у сфері масових комунікацій. 

На тлі безконтрольності використання бю-
джетних коштів починають виникати корпоратив-
ні сайти, серед яких електронний ресурс Верховної 
Ради виник чи не найпершим серед українських 
політичних сайтів. 

“Комітет виборців України” створив перший 
дійсно політичний портал “Політична Україна” 
[6], на якому містилася майже вся потрібна інфор-
мація про політичне життя держави. Особливість 
ресурсу полягала в тому, що всяк охочий міг зане-
сти власне повідомлення до будь-якого розділу. 

У березні 2000 року відкрився сервер 
“UAPortal”, оснащений пошуковим механізмом 
завдяки “Меті” з виходом на численні новинні ре-
сурси, Інтернет-магазини, аукціони. Наступними 
порталами стали “Nsearch” [8], “Майдан” [5]. Осо-
бливістю, зокрема, останього стала велика кіль-
кість форумів – як і на веб-сторінках “Політичної 
України”. 

Подальший розвиток УАНЕТу призвів до 
появи ресурсів, зорієнтованих на політичну кому-
нікацію. Часті вибори та пов’язаний із ними комп-
ромат на ту чи іншу політичну силу (з боку, на-
приклад, ресурсу А. Деркача “Версии.cоm” або 
проекту В. Рабиновича “МІГньюз”) стали одним із 
негативів політичного змісту українського Інтер-
нету. Завдяки відсутності обмежень на характер 
вміщуваної інформації, а також простоті розмі-
щення різноманітних матеріалів у мережі україн-
ський Інтернет став дуже зручним інформаційним 
майданчиком для розкручування всіх основних 
політичних скандалів у країні. Цьому сприяла не-
врегульованість прав працівників мережевих ЗМІ, 
які законодавство досі не визнає журналістикою. У 
результаті під час реєстрації замість визначення 
“Інтернет-ЗМІ” чи “мережевий ЗМІ” мас-медіа на 
електронному носії змушені реєструватися як ТОВ 
чи ЗАТ. Оригінальніше від усіх зареєструвалося 
мережеве видання “Part.Org.com.ua” (“Парторг” на 
редакційному жаргоні) – як друкований ЗМІ. Ар-
гументи “партійних організаторів” прості: роздру-



Вісник Ужгородського університету, 2008 
 

 95

кували Інтернет-сторінку – отримали друкований 
ЗМІ. 

За часів президентства Л. Кучми існувало 
чимало сайтів, що спеціалізувалися тільки на полі-
тичному компроматі. Вони фактично замінили 
собою сайти різноманітних недержавних організа-
цій (НДО). Останні дискредитували себе в очах 
українських користувачів Інтернету недостовір-
ною подачею інформації. Сайт так званого 
“Об’єднаного прес-центру “Выборы-99” регулярно 
підтасовував рейтинги Президента Л. Кучми, а 
проект “Антикандидат” маніпулював обсягом роз-
міщеної інформації про політичних лідерів – аж до 
примітивного прийому оприлюднення фрагментів 
текстів, часто навіть не відредагованих, але зібра-
них в одну купу. Дуже швидко ці ресурси зникли: 
вони або закрилися, або зайняли іншу (не політич-
ну) тематичну нішу. 

До кінця 2000 року в УАНЕТі пріоритети 
були розставлені приблизно так: 60% – відвіду-
вання порносайтів, 25% – гарячі події та їх обгово-
рення на форумах новинних ресурсів мережі, при-
близно 15% – різноманітні ресурси розважального 
характеру (чати, форуми, анекдоти тощо). Проте в 
грудні досяг кульмінації політичний скандал, 
пов’язаний зі зникненням керівника Інтернет-
видання “Українська правда” [7] Г. Гонгадзе. У 
результаті оприлюднення на сайтах стенограм те-
лефонних розмов, записаних у кабінеті  
Л. Кучми, новини випередили всі інші сервіси в 
декілька десятків разів. Хоча заради об’єктивності 
слід визнати: досить було трохи вщухнути гучно-
му політичному скандалові, як кількість відвідува-
чів новинних сайтів української зони мережі Ін-
тернет почала неухильно скорочуватись – навіть в 
“Української правди”, не кажучи вже про сайти 
“Корреспондент.net”, “ProUa” та інші. 

За час президентства Л. Кучми сформувала-
ся практика відсутності посилань на запозичені 
тексти з першоджерел, яку почали дозволяти собі 
деякі українські ресурси. Навіть далеко не найгір-
ші з них, наприклад “Корреспондент.net”, брали 
повідомлення світових інформаційних агентств, 
доповнювали їх власними архівними матеріалами і 
подавали як власні.  

Колектив “Української правди” не вважає 
свій сайт опозиційним: просто прагнення до різ-
номанітного висвітлення подій в умовах відсутно-
сті альтернативної інформації в українських ЗМІ 
на подібний принцип викладу матеріалів накладає 
відбиток опозиційності. Так, опівнічний арешт Ю. 
Тимошенко 2001 року, коли новинні служби теле-
бачення, радіо, газет, журналів та інформаційних 
агентств взяли тайм-аут до ранку, детально висвіт-
лювався саме в “УП” і наступного ранку цитувався 
провідними ЗМІ з посиланням на “Українську 
правду”. Та сама ситуація повторилася у березні 
2001 року в момент зіткнення влади з опозицією 
біля пам’ятника Т. Шевченкові: жоден телеканал 
не міг показати центральну подію повністю як че-
рез політичні, так і через технічні причини. Ціло-
добове функціонування за принципом інформа-

ційного агентства дає підстави українським і ро-
сійським сайтам, що визначають рейтинги (в Ін-
тернеті функціонують і українська, і російська ве-
рсії “УП”), незмінно відзначати високу відвідува-
ність “Української правди”, а також посилання на 
сайт з боку служб новин провідних вітчизняних 
ЗМІ. Для підтримки інтересу аудиторії “УП” вда-
ється до тиражування гострих матеріалів кращих 
українських журналістів – Ю. Мостової та С. Рах-
маніна з “Дзеркала тижня”, а також Т. Коробової з 
видання “Грані”. 

Незважаючи на важливість наведених вище 
політтехнологій у політичних Інтернет-
комунікаціях, усе-таки слід визнати першочерго-
вість виборчих – електоральних – депутатських 
комунікацій. Хоча політичний процес має безпе-
рервний характер, його пікова активність припадає 
на передвиборчий процес зі самими виборами як 
його кульмінацією.  

Безперечно, виявленню брудних політтех-
нологій сприяли не лише внутрішні сили різнома-
нітного спрямування, а й моніторинг міжнародних 
організацій. Саме напередодні парламентських 
виборів (починаючи з 1998 року) та президентсь-
ких (починаючи з 1999 року) Парламентська Аса-
мблея Ради Європи почала інтенсивніше фіксувати 
в Україні відхилення від стандартів демократії у 
сфері свободи ЗМІ та журналістської діяльності: 
розправи над редакційними працівниками під час 
виконання ними своїх професійних обов’язків, 
призупинення / припинення діяльності мас-медіа, 
диспропорції у відведенні газетно-журнальної 
площі та ефірного часу тим чи іншим кандидатам 
у президенти країни та Верховну Раду України, 
нарешті, поява темників як відверте явище прозо-
рої цензури. 

Так, напередодні президентських виборів 
1999 року влада в особі Л. Кучми та його оточення 
для гарантованої перемоги повернулася обличчям 
до української частини Інтернету. Технологічно 
українська президентська кампанія-99 була майже 
аналогом “єльцинської”, за винятком убивства лі-
дера Народного Руху України В. Чорновола. Ін-
сценування замаху на життя лідерки прогресивних 
соціалістів Н. Вітренко, в якому було звинувачено 
помічника лідера соціалістів, частково дискреди-
тувало О. Мороза в очах виборців як найбільш ві-
рогідного опонента Л. Кучми. Є. Марчука було 
дезавуйовано сценарієм “канівської четвірки”, яка 
мала би висунути єдиного кандидата. Там О. Мо-
роз був остаточно нейтралізований, а щодо Є. Ма-
рчука СБУ вжила додаткових заходів: сайт його 
газети “День” був на останній передвиборчий ти-
ждень заблокований для української діаспори 
США та Канади, після чого миттєво втратив усі 
рейтинги. Таким чином, залишилися два претен-
денти: ринковик Л. Кучма та комуніст П. Симо-
ненко. 

У зоні .ua у той час в основному функціону-
вали електронні версії багатотиражних видань як 
абсолютні дублікати паперових варіантів, набагато 
менше було власне Інтернет-ЗМІ, які, проте, у но-



  Серія: Філологія Випуск 19 
 

 96 

винній частині були нецікавими через ретрансля-
цію повідомлень світових інформаційних агентств, 
а в аналітичній частині на різні лади переоцінюва-
ли давно відомі події та явища. Цікаво в цьому 
контексті виглядають цифри щорічного зростання 
кількості користувачів УАНЕТу в Україні: 1998 – 
0,8% населення; 1999  – 0,9%; 2000 – 1%; 2003 – 
4%; 2004 – 5%; 2005 – 6%; 2006-2007 – 7%; 2008-
2009 – 8% населення*.4. 

Політичний істеблішмент, що накопичив 
досвід за 18 років у виборчих технологіях, уже не 
задовольняється “білими” (цивілізованими) PR-
акціями. Спостерігається прагнення до “сірого” та 
“чорного” PR. Тим більше, що всі три гілки влади 
України так і не створили ефективного механізму, 
що перешкоджає застосуванню “брудних” вибор-
чих технологій. В українській зоні мережі Інтернет 
існує можливість злочину без покарання. Без юри-
дичного статусу у всесвітній мережі будь-яке Ін-
тернет-видання опонентів за той же “чорний” PR 
можна притягти до відповідальності лише теоре-
тично. Будь-який користувач має право “вивісити” 
свою веб-сторінку і розмістити на ній якусь інфо-
рмацію.  

В авторитарній державі, де відсутня повно-
цінна нормативна база для функціонування інфор-
маційних технологій, силові структури після 
отримання спецзавдання або за службовим 
обов’язком починають шукати неправові шляхи 
контролю опозиційних політичних сил та їхніх 
мережевих ЗМІ. 

Річ у тому, що структура мережі Інтернет є 
ієрархією адрес (доменних імен). Практично всім 
адресним простором керує міжнародна організація 
ICANN. Але реєстрацією доменних імен в усіх 
країнах займаються провайдери, тобто комерційні 
організації. Фізична або юридична особа купує 
собі доменне ім’я, створює сайт і таким чином по-
чинає бути присутньою у світовому інформацій-
ному просторі. Так, у нашій державі ще на початку 
1992 року двоє молодих людей придбали в ICANN 
доменне ім’я .ua. Однак насправді купівля домен-
ного імені не означає його приватизації власником 
сайту. Фактично цим доменним ім’ям розпоряджа-
ється реєстратор-провайдер. Таке право необхідне 
для “боротьби” з несумлінним чи скандальним 
власником сайту. У конфліктних ситуаціях Інтер-
нет-провайдер просто відмикає сайт, який завинив, 
від всесвітньої мережі або забороняє доступ до 
нього. У держави щодо опозиційних сил також 
проявляється бажання виступити в ролі реєстрато-
ра за таким же принципом. Однак якщо з комер-
ційною організацією завжди можна домовитись 
чи, принаймні, знайти нового реєстратора та ство-
рити собі новий сайт, то на державному чиновнику 
свобода вибору закінчується. 

                                                 
*За даними сайту www.marketing.vc із посиланням на 

сайт Київського міжнародного інституту соціології 
www.reklamaster.com. – Сколько в Украине пользователей 
Интернет? // www.marketing.vc. – 2009. – Березень. – Источ-
ник: www.reklamaster.com. 

До того ж, існує система ліцензування, яка є 
виключно державною прерогативою. Держава са-
ма вирішує, якому Інтернет-провайдеру і програм-
ному забезпеченню надати ліцензію, а якому – ні. 
В Україні Л. Кучма своїм указом уже намагався 
ввести ліцензування провайдерських послуг (Указ 
“Про ліцензування окремих видів підприємницької 
діяльності” від 27 червня 1999 року), а прем’єр В. 
Янукович офіційно звертався до ICANN із про-
ханням переоформити доменне ім’я .ua на уряд 
України. Обом політичним діячам нічого не вда-
лося. “Спроби створити одноканальність в умовах 
миттєвості, інтерактивності та необмеженого по-
ширення інформації завершились нічим. Та Інтер-
нет, незважаючи на свій потенціал, поки ще не 
став загальнодоступним. Кількість користувачів, 
навіть з урахуванням відчутного зростання остан-
нім часом, все-таки невелика” [4, с. 7].) Але при 
цьому досить показово, що Л. Кучма намагався 
ввести до свого указу як обов’язкову щодо ліцен-
зування вимогу про інсталяцію “спецобладнання 
для копіювання інформації”. Ліцензування введе-
но не було. 

“На початку жовтня 2001 року раптово пе-
рестав функціонувати сервер Інтернет-провайдера 
“Голден Телеком”, який надавав послуги низці 
відомих мережевих ЗМІ. Від чотирьох до одинад-
цяти днів були відключені від он-лайнового режи-
му “Українська правда”, “Part.Org.com.ua”, “Вер-
сии.com” і “Магнолия-ТВ” (хроніка катастроф і 
пригод). Усі вони входили в першу двадцятку 
україньского рейтингу сайтів “Ping” у розділі 
“ЗМІ”. За вказаний період рейтинг цих мережевих 
ЗМІ значно знизився, “розкрутка” сайтів, на яку 
було витрачено багато сил і коштів, повернулася 
назад чи не на нульову позначку. Звернутися до 
послуг іншого Інтернет-провайдера технічно вкрай 
складно, оскільки на сервері зберігається не лише 
останній електронний випуск, а й увесь редакцій-
ний архів. 

Українські ЗМІ висунули три версії того, що 
сталося. За першою версією, напередодні парла-
ментських виборів СБУ провела генеральну репе-
тицію з відключення опозиційних мас-медіа. Ви-
никнення “Української правди” як мережевого 
ЗМІ відвертого антипрезидентського спрямування, 
зникнення її керівника Г. Гонгадзе, оприлюднення 
стенограм касетних записів майора М. Мельниче-
нка – це та багато чого іншого перетворило “УП” 
на політичну силу, на яку не можна не зважати. 
Таку силу напередодні парламентських виборів 
бажано вивести з гри. За другою версією, перера-
ховані мережеві ЗМІ “замовили” ті політичні сили, 
які хочуть набрати на парламентських виборах 
максимальну кількість голосів виборців і заради 
цієї мети “відучити” електорат відвідувати неба-
жаний сайт. Версія третя і найменш імовірна: кері-
вництво “Голден Телекому” не поділило прибутки 
з “Укртелекомом” [2, с. 192 – 194]. 

З цього приводу російські дослідники зазна-
чають наступне: “У сучасних умовах (у рамках де-
мократичних режимів) вибудувати винятково одно-



Вісник Ужгородського університету, 2008 
 

 97

сторонню комунікацію, яка є єдиним способом 
отримання інформації, практично неможливо. Аль-
тернативні комунікації дозволяють одержувати аль-
тернативну інформацію. Інша річ, що ці комунікації 
в силу інституційних особливостей політичного 
поля та / або високої вартості комунікаційних тех-
нологій можуть не мати широкого охоплення наці-
ональної аудиторії. Проте навіть в умовах таких 
закритих режимів, які представлені у Північній Ко-
реї, Китаї чи В’єтнамі, певна частина забезпеченої 
аудиторії має змогу отримання іншої інформації за 
допомогою Інтернету чи супутникового телебачен-
ня. Можливості, які надає сучасний інформаційний 
простір, дозволяють вибудовувати у медійному полі 
комунікацію типу “багато-хто-до-багатьох”, або 
двосторонню модель комунікації. Подібна комуні-
кація передбачає рівність означуваного й того, хто 
означає, а також обмін не лише символами, а й рів-
нозначними смислами” [4, с. 167]. 

Після зникнення Г. Гонгадзе, оприлюднення 
лідером українських соціалістів О. Морозом скан-

дально-сенсаційних плівок майора М. Мельничен-
ка відбулося об’єднання багатьох соціальних груп 
проти влади. Відмова журналістів публічно бреха-
ти, створення “5 каналу”, активізація діяльності 
провідних Інтернет-ресурсів політичного спряму-
вання стали початком явища Майдану як широко-
масштабної загальноукраїнської протестної акції, 
яка унеможливила сценарій третього терміну пре-
зидентства Л. Кучми або передачі влади В. Януко-
вича за прикладом Росії у 2000 році. 

Висновки. Спільне у розвитку Інтернет-
комунікацій протягом 1991-2003 років було те, що, 
якби не вибори, то навряд чи в українському сег-
менті всесвітньої мережі була б така величезна 
кількість різних політичних ресурсів найрізнома-
нітнішого спрямування – від персональних сайтів 
політиків до великих політико-інформаційних сер-
верів та Інтернет-агентств. Однак через недоско-
налість правового поля у цей час в українській зоні 
мережі Інтернет з’являється можливість злочину 
без покарання. 

 
Література 
 
1. Мелещенко О. К. Проблеми української зони мережi Iнтернет // Збірник праць Науково-дослідного 

центру періодики / О. К. Мелещенко. – Вип. 11. – Львів, 2003. – С.359 – 364. 
2. Мелещенко О. К. Спроби контролю української зони мережі Інтернет у контексті світового досвіду // 

Збірник праць Науково-дослідного центру періодики / О. К. Мелещенко. – Вип. 10. – Львів, 2002. – 
С.192 – 197. 

3. Сащук Г. М. Безпекові імперативи телевізійного простору України: Автореф дис… канд. політ. наук: 
23.00.03 / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка; Ін-т журналістики / Г. М. Сащук. – К., 2005. – 16 с. 

4. СМИ и политика: Учеб. пособие / Под ред. Л. Л. Реснянской. – М., 2007. – 256 с. 
5. www.maidan.org.ua. – 2004 – 2005. 
6. www.polit.com.ua/. – 2003 – 2005. 
7. www.pravda.com.ua. – 2000 – 2008; 2009. – Січ. – Берез. 
8. www.search.kiev.ua. – 2003 – 2005. 

 
Балинський Ігор Олексійович – асистент кафедри радіомовлення і телебачення Львівського націо-

нального університету ім. І. Франка. 


