Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10500
Title: Реалізація вчителем хімії принципу історизму при формуванні еколого-гуманістичних цінностей у школярів
Authors: Роман, Сергій Володимирович
Keywords: принцип історизму, формування еколого-гуманістичних цінностей, шкільна хімічна освіта
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво «УжНУ»
Citation: Роман, С. В. Реалізація вчителем хімії принципу історизму при формуванні еколого-гуманістичних цінностей у школярів [Текст] / С. В. Роман // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 152–154. – Бібліогр.: с. 154 (12 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Дидактичний принцип історизму як один із засобів реалізації в хімічній освіті ідей екологізації, гуманізації, гуманітаризації сприяє зацікавленості предметом, формуванню поваги щодо досягнень хімічної науки, допомагає подолати хемофобію в суспільстві, правильно визначити молоді ціннісний шлях у самостійному житті. У статті визначено функції історико-хімічного матеріалу, критерії його відбору, напрями використання, проілюстровані окремі аспекти його застосування в навчальному про- цесі, а також можливі ступені аксіологічної інтеграції в поданні вчителем історико-біографічного знання.
Relevance of the material stated in the article is caused by the sharp need of society for the formation of chemical culture which becomes the leading factor of survival in actual practice of environmental risks as the last have mainly chemical character. The didactic principle of historicism as one of implementers in chemical formation of ideas of greening, humanization, humanitarization promotes enthusiasm for the subject, the formation of respect for achievements of chemical science, as well as helps to overcome a chemophobia in society, it is correct to defi ne youth a valuable way in independent life. In article the functions of historical and chemical material, criteria of its selection, the direction of use have been defi ned, separate aspects of its application in educational process, and also possible extents of axiological integration in a statement by the teacher of historical and biographic knowledge have been illustrated. Thus complex use of educational potential of chemical science (stories of the teacher, abstract researches of school students, the decision them settlement tasks with the historical contents) promotes the formation of the full-fl edged personality who lives consciously and with inspiration, has a moral standard of the words and acts.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10500
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.