Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14332
Title: Виховання дітей дошкільного віку у взаємодії з соціальним довкіллям
Other Titles: Education of preschool children in cooperation with the social environment
Authors: Черепаня, Наталія Іванівна
Keywords: соціальна взаємодія, соціалізація, довкілля, соціум, особистість, гуманізація
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Черепаня, Н. І. Виховання дітей дошкільного віку у взаємодії з соціальним довкіллям [Текст] / Н. І. Черепаня // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 319–322. – Бібліогр.: с. 321 (5 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті висвітлено одну з актуальних проблем сучасності, питання виховання взаємостосунків особистості дітей дошкільного віку у взаємодії з соціальним довкілля. Проаналізовано соціальне довкілля та можливості, які воно вміщує для соціалізації дитини, на основі розуміння його як джерела розвитку і самовизначення особистості з врахуванням активності дитини у його освоєнні,що відбувається не шляхом одностороннього впливу довкілля на особистість, а є результатом їх постійної взаємодії. Ключові слова:соціальна взаємодія, соціалізація, довкілля, соціум, особистість, гуманізація.
The article highlights one of the actual problems of our time, the question of education the relationships of child personality of preschool age in interaction with the social environment. The task of educators is to form child actor openness to the world of people as personality needs; to bring up the social skills and behaviours; to develop a conscious child's attitude to himself\herself as free and independent person, equal with others as a member of society and to their responsibilities defined by relationships with other people; to develop the interest for people; to form the readiness to receive the information and social experience; to educate child empathy, gladness, compassion, the desire to know people, to behave well, to act on the principles of humanism and justice. Professional knowledge of social environment role in the personal education and socialization actualize the problem of value characteristics of the society. The activity of pre-school institutions and individual child is developed. The teacher favours environment "dematerialization", expanding, enriching it not only by social relationships, but removing the subject-proprietary arrangement of the child life in a social context. The construction the image of the social world by children, which appears to them as a kind of social reality, requires socio-pedagogical support of the child socialization. It takes into consideration and explore all the fullness of its interaction with the social environment, the world of people with different social institutions of micro society with the aim to ensure harmonious socialization and make recommendations for further research in this direction. Key words: social interaction, socialization, environment, society, personality, humanization.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14332
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.