Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15285
Title: Впровадження вибіркових інтегрованих курсів під час підготовки майбутніх фахівців гуманітарного профілю
Other Titles: Implementation of the integrative optional courses in the training of future specialists of humanities
Authors: Савка, Ірина Володимирівна
Keywords: інтегративний підхід/знання, інтеграція навчальних дисциплін, вибіркові дисципліни, варіативна складова професійної підготовки
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Впровадження вибіркових інтегрованих курсів під час підготовки майбутніх фахівців гуманітарного профілю [Текст] / І. В. Савка // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 1 (40). – С. 249–251. – Бібліогр.: с.250 (10 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті зазначається, що інтегративний підхід до підготовки майбутніх фахівців визначається як сукупність форм і методів, що характеризують процес і результат становлення професійної компетент- ності. Зазначено, що інтеграція навчальних дисциплін у ВНЗ не є на належному рівні. Дисципліни поділені на три групи за ступенем їх професійної спрямованості. У статті запропоновані шляхи покращення рівня професійного спрямування та реалізації інтегративного підходу та оптимальне поєднання професійного спрямування нормативної та варіативної складової професійної підготовки. Ключові слова: інтегративний підхід/знання, інтеграція навчальних дисциплін, вибіркові дисципліни, ва- ріативна складова професійної підготовки.
The article states that an integrative approach to training of future professionals is defined as a set of forms and methods that characterize the process and the result of formation of professional competence. The principle focus of professional training of future specialists of Humanities in the context of an integrative approach provides safety logic and content integrity and unity of differently oriented disciplines. After analyzing of curricula it has been found out that the compulsory university subjects are "Philosophy", "History of Ukraine" and "Foreign Language". The article suggests that the disciplines are to be divided into three groups due to the degree of professional orientation. The article states that curriculum subjects that do not require explicit professional orientation ("Philosophy" and "History of Ukraine") are restrict to references of interdisciplinary connections. The disadvantage of existing training programmes on subjects who have a clear professional orientation, including "Foreign languages for professional use" is that they do not provide the proper level of formation of social and personal competencies of Humanities professionals. Key words: integrative approach, integration courses, selective courses, integrated knowledge variable component of training.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15285
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (40) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.