Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15500
Title: Застосування рефлексивного маркетингу при формуванні економічної безпеки підприємств сфери ресторанного бізнесу
Other Titles: Reflexive use of marketing in the formation of economic security of restaurant business companies
Authors: Шемаєва, Л.Г.
Борисова, О.О.
Keywords: рефлексивний маркетинг, економічна безпека підприємств, ресторанний бізнес, рефлексивне управління, партнерські відносини
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Застосування рефлексивного маркетингу при формуванні економічної безпеки підприємств сфери ресторанного бізнесу [Текст] / Л. Г. Шемаєва, О. О. Борисова // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Економіка; збірник наукових праць / редкол.: В.П. Мікловда, В.І. Ярема та ін. – Ужгород : Вид-во УжНУ "Говерла", 2016. – Вип. 2 (48). – С. 241–246. – Бібліогр.: с.245 (12 назв). – Рез. англ.
Abstract: У статті розглядається проблема впливу суб’єктивних чинників при розробленні механізмів управління в системі економічної безпеки на підприємствах сфери ресторанного бізнесу. Проаналізовано та визначено особливості рефлексивних процесів на сучасних підприємствах сфери ресторанного бізнесу та обґрунтовано інструментарій рефлексивного маркетингу при формуванні їх економічної безпеки. Запропоновано модель рефлексивного управління купівельною поведінкою клієнта на підприємствах ресторанного бізнесу та напрями використання рефлексивного управління для розробки стратегій формування партнерських відносин із споживачами на зазначених підприємствах. Ключові слова: рефлексивний маркетинг, економічна безпека підприємств, ресторанний бізнес, рефлексивне управління, партнерські відносини.
Using a systematic approach, methods of statistical and economic analysis, comparison, and expert methods, features of reflexive processes in modern enterprises of restaurant business sphere were investigated. With the help of simulation method a reflexive governance model of customer purchasing behavior at the enterprises of restaurant business was developed. The article reviews the problem of the influence of subjective factors in the development of governance mechanisms in the economic security system at the enterprises of restaurant business. The authors propose the use of reflexive governance in a reflexive marketing to generate customer loyalty by means of the modified marketing tool. The components of reflexive marketing at enterprises of restaurant business were determined: studying consumer preferences, communicating with the external environment, offering innovative products and services, creating opportunities to reduce production costs, increasing profitability and value, developing cooperation and integration activities, producing goods and individual services, communication and positioning, client assessment, creating new needs and demand. The study analyzes and determines reflexive marketing tools in the formation of their economic security. The authors propose directions for the reflexive marketing use at enterprises in the restaurant business: active influence on conscious customers choice regarding the demand formation for innovative products; company’s self-diagnostics and its fast adaptation to the needs of consumers and the formation of customers loyalty; the impact on competitors to create the desired-to-enterprise views on its intentions in the product, price, marketing policy. The article proposes a reflexive governance model of customer purchasing behavior at enterprises in the restaurant business, and the ways of reflexive governance use to develop strategies for the formation of partnerships with customers at those enterprises: relationships strategy, consumer strategy, product strategy, presentation strategies and strategies for building customer needs and demand. Keywords: reflexive marketing, economic security of enterprises, restaurant business, reflexive governance, partner relationships.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15500
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (48) - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.