Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20544
Title: Аналіз стану готовності майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності
Other Titles: Анализ состояния готовности будущих социальных работников к научно-исследовательской деятельности
Analysis of the state of readiness of future social workers for scientific research activity
Authors: Повідайчик, Оксана Степанівна
Keywords: професійна підготовка соціальних працівників, науково-дослідницька діяльність, стан готовності студентів до науково-дослідницької діяльності, наукова робота, методи досліджень, профессиональная подготовка социальных работников, научно-исследовательская деятельность, состояние готовности студентов к научно-исследовательской деятельности, научная работа, методы исследований, professional training of social workers, scientific research activity, state of students’ readiness for scientific research activity, scientific work, research methods
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Повідайчик, О. С. Аналіз стану готовності майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності / О. С. Повідайчик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 183-187.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті досліджується питання готовності студентів спеціальності «Соціальна робота» до нау- ково-дослідницької діяльності. Обґрунтовано, що готовність соціального працівника до означеної діяльності є визначальною складовою його професійної компетентності. Метою статті є аналіз стану готовності майбут- ніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності. Завдання дослідження: з’ясувати сутність та структуру готовності соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності; здійснити аналіз стану готовності студентів до даного виду роботи. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення (застосову- валися для з’ясування сутності та складових готовності соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності), анкетування (для визначення стану сформованості окремих компонентів готовності студентів до науково-дослідницької діяльності; метод експертних оцінок (використовувався під час оцінювання наукових робіт студентів). У результаті дослідження встановлено, що більшість студентів демонструють недостатній рівень сформованості окремих дослідницьких умінь та навичок. Зокрема, в них виникають труднощі в про- цесі планування та реалізації науково-дослідницької роботи (теоретичної чи експериментальної), здійснення цілісного аналізу дослідження і його відповідного оформлення. Відзначено, що студентам необхідно вдоско- налювати теоретичну базу в сфері науково-дослідницької діяльності та розвивати їхні дослідницькі вміння шляхом розробки і впровадження системи підготовки соціальних працівників до науково-дослідницької ді- яльності у вищому навчальному закладі.
В статье исследуется вопрос готовности студентов специальности «Социальная работа» к научно-исследовательской деятельности. Обосновано, что готовность социального работника к указанному виду деятельности является определяющей составляющей его профессиональной компетентности. Целью статьи является анализ готовности будущих социальных работников к научно-исследовательской деятель- ности. Задачи исследования: выяснить сущность и структуру готовности социальных работников к научно- исследовательской деятельности; осуществить анализ готовности студентов к данному виду работы. Методы исследования: анализ, синтез, обобщение (применялись для выяснения сущности и составляющих готов- ности социальных работников к научно-исследовательской деятельности), анкетирование (для определения состояния сформированности отдельных компонентов готовности студентов к научно-исследовательской де- ятельности, метод экспертных оценок (использовался при оценивании научных работ студентов). В резуль- тате исследования установлено, что большинство студентов демонстрируют недостаточный уровень сформированности отдельных исследовательских умений и навыков. В частности, у них возникают трудности в процессе планирования и реализации научно-исследовательской работы (теоретической или эксперименталь- ной), осуществления целостного анализа исследования и его соответствующего оформления. Отмечено, что студентам необходимо совершенствовать теоретическую базу в сфере научно-исследовательской деятельно- сти и развивать их исследовательские умения путем разработки и внедрения системы подготовки социальных работников к научно-исследовательской деятельности в высшем учебном заведении.
The article deals with the issue of the readiness of students of the specialty «Social Work» for the scientific research activity. It is substantiated that the readiness of a specialist for scientific research activity is a determining part of one’s professional competence. It is noted that researches in social work are carried out in order to understand the individual, interpersonal and wider social or structural problems in society, as well as their implications. They include assessment of the needs and resources of people in their environments and changing contexts of their lives, provision of information for the development and implementation of policies, programs and services, especially for vulnerable groups, forecasting of the consequences of the social interventions, evaluation of the effectiveness of various forms of social assistance, search for innovative methods as well as the methods of provision of social support. The purpose of the article is to analyze the state of readiness of future social workers for scientific research activity. Objectives of the research: to find out the essence and the structure of the readiness of social workers for scientific research activity; to analyze the state of readiness of students for scientific research activity. Methods of research: analysis, synthesis, generalization (was used to clarify the nature and components of the readiness of social workers for scientific research activity), questionnaires (was used to determine the state of formation of individual components of students’ readiness for scientific research activity), the method of expert assessments (was used during the evaluation of scientific works of students). As a result of the research, it has been established that the majority of students demonstrated insufficient level of formation of individual research skills. In particular, different difficulties were present in the process of planning and carrying out the scientific research work (theoretical or experimental), as well as in the process of implementation of integrated analysis of the research and its corresponding registration. It is noted that students need to improve their theoretical basis in the field of scientific research work and to develop their research skills through the development and implementation of the system of training of social workers for scientific research activity in the higher school.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20544
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Повідайчик О..pdf248.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.