Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20569
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСливка, Лариса Володимирівна-
dc.date.accessioned2018-10-09T10:09:32Z-
dc.date.available2018-10-09T10:09:32Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationСливка, Л. В. Тематичне поле педагогіки здоров'я у сучасних (після 1989 року) дисертаціях та монографіях польських дослідників / Л. В. Сливка // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 218-221.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20569-
dc.description.abstractУ статті представлено короткий зміст наукових праць польських авторів щодо різних проблем здоров’язбережувальної педагогіки. Мета і завдання статті пов’язані з висвітленням уміщених в згаданих розвідках теоретичних і практичних основ організації навчально-виховного процесу щодо збереження, зміц- нення і формування здоров’я дітей та молоді. Методи дослідження спрямовувалися на певну класифікацію та опис сутності змісту дисертацій і монографій вчених Польщі; застосовувалися різноманітні методологічні підходи у вивченні проблеми дослідження. Результати дослідження: проаналізовано шістнадцять розвідок; визначено тематичне поле педагогіки здоров’я, представлене у них: теоретико-методологічні аспекти цієї пе- дагогки; ціннісний складник конструювання змісту і форм виховання для здоров’я; організаційно-педагогічні засади та різноманітність виховної роботи щодо збереження, зміцнення і формування здоров’я дітей та мо- лоді; теорія і практика професійної підготовки майбутнього вчителя до здоров’язбережувальної діяльності.uk
dc.description.abstractВ статье представлено короткое содержание современных научных работ польских авторов по разнообразным проблемам здоровьесберегающей педагогики. Цели и задачи статьи связаны с отображе- нием помещённых в упомянутых работах теоретических и практических основ организации учебно-воспи- тательного процеса, связанного с сохранением, укреплением и формированием здоровья детей и молодёжи. Методы исследования направлялись на классификацию и описание сущности содержания диссертаций и монографий учёных Польши; использовались разные методологические подходы в изучении проблемы ис- следоваия. Результаты исследования: проанализировано несколько работ; определено «исходные точки» на- учных поисков в этой сфере: теоретические и методологические аспекты педагогики здоровья; ценносный компонент конструирования содержания и форм воспитания для здоровья; организационно-педагогические основы и разнообразие воспитательной работы по сохранению, укреплению и формированию здоровья детей и молодёжи; теория и практика профессиональной подготовки будущего учителя к здоровьесохраняющей деятельности.uk
dc.description.abstractThe article presents the brief content of modern (after 1989) scientific works of Polish authors on various problems of healthcare-saving pedagogy. The purpose and tasks of the article are related with presentation of the mentioned works and coverage of the theoretical and practical bases of the organization of the educational process on preservation, strengthening and formation of health of children and youth. Research methods: the research and classification of methods aimed at describing the essence of the content of theses and monographs of Polish scientists. Various methodological approaches are applied. This is done to provide the most objective and coherent picture of the problem mentioned in the article topic. Research results. An important problem today is the search for new forms and methods of educational activities that contribute to the preservation, strengthening and enhancement of the health of pupils. This necessitates the use of foreign experience in domestic educational practice. Poland is close to Ukraine due to its geographical location, culture, centuries-old historical ties and Slavic mentality. This country has interesting traditions and powerful and effective experience in solving theoretical and practical aspects of healthcare saving pedagogy. We have analyzed over thirty dissertations and monographs of Polish scientists. We have shown increased attention of scientists to the problems of theory and practice of healthcare saving pedagogy. We have identified the vectors of scientific research in this area, namely: philosophical, theoretical and methodological aspects of pedagogy of health; the legal basis for the modernization of modern health care policies of the Polish state; a value component in the design of the content and forms of education for health; promotion of health; organizational and pedagogical principles of educational work on preservation of strengthening and formation of health of children and youth; diversity of health-directed educational effects; formation of healthcare-saving competencies of students by means of education. An important component of pedagogy of health is the figure of a teacher who keeps, strengthens and shapes the health of his pupils. Of scientific interest are studies whose authors determine the strategies of professional training of the future teacher to healthcare activities, develop special educational disciplines, methodical recommendations, focused on the formation of skills and skills of future teachers in the field of healthcare of students.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectздоров’яuk
dc.subjectпромоція здоров’яuk
dc.subjectздоров’язбережувальна педагогікаuk
dc.subjectздоров’язбережувальна освітаuk
dc.subjectнаукові праціuk
dc.subjectдисертаціїuk
dc.subjectРеспубліка Польщаuk
dc.subjectздоровьеuk
dc.subjectпромоция здоровьяuk
dc.subjectздоровьесберегающая педагогикаuk
dc.subjectздоровьесберегающее образованиеuk
dc.subjectнаучные трудыuk
dc.subjectдиссертации.uk
dc.subjectРеспублика Польшаuk
dc.subjecthealthuk
dc.subjecthealth promotionuk
dc.subjecthealthcare saving pedagogyuk
dc.subjecthealthcare educationuk
dc.subjectscientific workuk
dc.subjectdissertationuk
dc.subjectRepublic of Polanduk
dc.titleТематичне поле педагогіки здоров'я у сучасних (після 1989 року) дисертаціях та монографіях польських дослідниківuk
dc.title.alternativeТематическое поле педагогики здоровья в современных (после 1989 года) диссертациях и монографиях польских исследователейuk
dc.title.alternativeThematic field of health pedagogy in the modern (after 1989) dissertations and monographies of polish researchersuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сливка Л..pdf235.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.