Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44110
Title: Онлайн освіта: перспективи та проблеми в умовах військових конфліктів
Other Titles: Online education: prospects and problems In the context of military conflicts
Authors: Шелевер, Оксана Василівна
Коваль, Г. В.
Фізер, В. С.
Keywords: змішане навчання,, дистанційне навчання, анкетування, цифрові компетентності, distance learning, blended learning, institutions of higher education, questioning, digital competence
Issue Date: 2022
Citation: Шелевер О. В. Онлайн освіта: перспективи та проблеми В умовах військових конфліктів / О. В. Шелевер // Випуск 49, Т. 2. – С. 184-188.
Abstract: Широкомасштабне вторгнення Росії, розпо- чате 24 лютого 2022 р., спричинило комп- лекс серйозних проблем в українській освіті, що призведе до істотних змін у системі вищої освіти України в цілому. Насамперед, відбулась активізація та трансформація онлайн освіти – розвиток цифрової та дистанційної освіти, а пізніше, перехід до змішаного навчання вимагає ширших дослі- джень, апробації та впровадження сучасних методів навчання з використанням інфор- маційних технологій. Потребують пильної уваги також розвиток неформальної та інформальної освіти, створення механіз- мів визнання її результатів у системі фор- мальної освіти. В статті проаналізовано останні досягнення науковців, актуалізо- вано проблему змішаного та дистанційного навчання в період воєнних конфліктів. Авто- рами розкрито сутність поняття «змі- шане навчання», його переваги та недоліки з точки зору як студентів, так і викладачів закладів вищої освіти. Розкрите питання дослідження досвіду викладачів у дистан- ційному та змішаному навчанні, їх бачення адаптації студентів, перспектив обох видів навчання під час війни. Проведені анкету- вання, в яких взяли участь 67 викладачів різ- них закладів – Державного університету еко- номіки та технологій (ДУЕТ, місто Кривий Ріг), Ужгородського національного універ- ситету (Факультет суспільних наук, кафе- дра психології), Мукачівського державного університету (Кафедра теорії і методики музичної освіти), Державного університету телекомунікацій (місто Київ, кафедра Теле- комунікаційних систем та мереж). Підго- товка онлайн-навчання в умовах військового конфлікту, підвищення компетентностей, адекватне планування навчання, викорис- тання та розробка навчальних платформ – все це в сукупності має величезну роль для подальшого ефективного функціонування певного закладу та освіти в цілому.
The widespread invasion of Russia, which was launched on February 24, 2022, has caused a complex of serious problems in Ukrainian education, which will lead to signif- icant changes in the system of higher educa- tion in Ukraine as a whole. First of all, online education was activated and transformed – the development of digital and distance edu- cation, and later, the transition to: blended learning requires more research, approbation and implementation of modern methods of teaching using information technologies. The development of informal and information edu- cation, creation of mechanisms of recognition of its results in the system of formal education also require close attention. The article ana- lyzes the latest achievements of scientists, actualized the problem of mixed and distance learning during the period of military conflicts. Authors reveal the essence of the concept blended learning, its advantages and disad- vantages from the point of view of students and teachers of higher education institutions. Open question of study of teachers; experi- ence in distance and mixed studies, their vision of adaptation of students, prospects of both types of studies during the war. Ques- tionnaires were conducted, in which 67 teach- ers of different institutions took part – State University of Economics and Technologies (DUET, city Krivoy Rog),Uzhgorod National University (Faculty of Social Sciences, Department of Psychology), Mukachevo State University (Department of Theory and meth- ods of Music Education), State University of Telecommunications (city Kyiv, Department of Telecommunications Systems and Networks). Preparation of online training in the conditions of military conflict, increase of competence, adequate planning of training, use and devel- opment of educational platforms – all this in aggregate has a huge role or further effective functioning of a certain institution and educa- tion in general.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44110
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
37 (1).pdf226.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.