Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47242
Title: Нормотворча діяльність Президента України як правова форма реалізації нормотворчих повноважень
Other Titles: Law-making activities of the President of Ukraine as a legal form of realization of law-making authorities
Authors: Погорєлова, Зоя Олександрівна
Keywords: теорія нормотворчості, нормотворчий процес, нормотворчі повноваження Президента України, нормотворча діяльність Президента України, види нормотворчої діяльності Президента України, theory of rule-making, rule-making process, rule-making powers of the President of Ukraine, rule-making activity of the President of Ukraine, types of rule-making activity of the President of Ukraine
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім “Гельветика”
Citation: Погорєлова З. О. Нормотворча діяльність Президента України як правова форма реалізації нормотворчих повноважень / З. О. Погорелова // Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія : Право. Випуск 72, частина 1 – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика". 2022. – С. 24-30
Abstract: Розкривається сутність нормотворчої діяльності як владної діяльності по плануванню, підготовці, встановленню, зміні і скасуванню загальнообов’язкових правил шляхом розробки і прийняття нормативних актів Президента України. Обґрунтовується теза про те, що в силу важливості нормотворчої діяльності Президента України для реалізації мети цієї діяльності, статусу і усіх повноважень Президента України, її владного харак- теру, встановленої загальнообов’язковості актів, що приймаються Президентом України нормотвор- ча діяльність Президента України має здійснюватися не тільки з застосуванням відповідних засобів контролю за цією діяльністю, супроводжуватися контролем за конституційністю і законністю актів, що приймаються Президентом України, але й також з дотриманням внутрішньої процедури підготов- ки і проходження правових актів Президента України, тобто мати відповідну правову процесуальну форму. Осмислюється значимість правової процесуальної форми нормотворчої діяльності Президен- та України, її роль у підготовці досконалих нормативних актів Президента України для найкращої реалізації практичних вимог до процесу нормотворчості. Розглядаються також інші елементи, що характеризують нормотворчу діяльність Президента Украї- ни: процесуальні стадії, процесуальні провадження і процесуальний режим, які разом складають інте- гральну характеристику нормотворчого процесу, в рамках якого здійснюється нормотворча діяльність Президента України, як системи самостійних, логічно завершених етапів, стадій, юридико-технічних дій по встановленню, зміні чи скасуванню загальнообов’язкових правил поведінки шляхом прогно- зування, планування, підготовки, узгодження, правової експертизи, розгляду та прийняття, державної реєстрації, опублікування, вступу в силу (набрання чинності) нормативних актів Президента України. Розглядаються існуючі в правничій науці класифікації видів нормотворчої діяльності Президента України та пропонується уточнена класифікація з урахуванням специфіки участі Президента України у законотворчому процесі та урядовій нормотворчості.
The article examines the peculiarities of the legal form of the implementation of the rule-making powers of the President of Ukraine, namely the rule-making activity. The essence of rule-making activity is revealed as a power activity for planning, preparation, establishment, change and cancellation of universally binding rules through the development and adoption of normative acts of the President of Ukraine. The thesis is substantiated that due to the importance of the rule-making activity of the President of Ukraine for the realization of the purpose of this activity, the status and all the powers of the President of Ukraine, its authoritative nature, the established universality of acts adopted by the President of Ukraine, the rule-making activity of the President of Ukraine should be carried out not only with the application appropriate means of control over this activity, to be accompanied by control over the constitutionality and legality of acts adopted by the President of Ukraine, but also with compliance with the internal procedure for the preparation and passing of legal acts of the President of Ukraine, i.e. having an appropriate legal procedural form. The significance of the legal procedural form of the rule-making activity of the President of Ukraine, its role in the preparation of perfect normative acts of the President of Ukraine for the best implementation of practical requirements for the rule-making process is considered. Other elements characterizing the norm-making activity of the President of Ukraine are also considered: procedural stages, procedural proceedings and procedural mode, which together constitute an integral characteristic of the norm-making process, within which the norm-making activity of the President of Ukraine is carried out, as a system of independent, logically completed stages, stages, legal technical actions to establish, change or cancel mandatory rules of conduct by means of forecasting, planning, preparation, coordination, legal expertise, consideration and adoption, state registration, publication, entry into force (coming into force) of normative acts of the President of Ukraine. The classifications of the types of rule-making activities of the President of Ukraine existing in jurisprudence are considered, and a refined classification is proposed, taking into account the specifics of the participation of the President of Ukraine in the law-making process and governmental rule-making.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47242
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри теорії та історії держави і права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
73_22.pdf320.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.