Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47285
Title: Досвід організації дошкільної освіти у полікультурному середовищі Закарпаття в 1919-1938 роках
Other Titles: Experience on organisation of pre-school education in the polycultural Environment of Transcarpathia in 1919-1938
Authors: Петечук, Аріадна
Keywords: дошкільна освіта, полікультурне середовище, «Підкарпатська Русь», історико-культурний досвід організації
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Петечук Аріадна Досвід організації дошкільної освіти у полікультурному середовищі Закарпаття в 1919-1938 роках/ Аріадна Петечук // Науковий вісник Ужгородського університету : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош, І. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 98–103. – Бібліогр.: с. 102–103 (17 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Перехід освіти від традиційної до особистісно орієнтованої моделі, упровадження Державно- го стандарту дошкільної освіти передбачають підготовку вихователів до роботи в умовах нових соціальних викликів, в тому числі, в умовах полікультурності, культурного розмаїття, білінгвальної освіти. Мета дослі- дження полягала у аналізі досвіду організації дошкільної освіти у полікультурному середовищі Закарпаття у 1919-1938 роках, які припадають на період входження Закарпаття під назвою «Підкарпатська Русь» на правах автономії до складу демократичної Чехословаччини та визначенні цінних надбань досвіду для використання в умовах сучасної дошкільної освіти. Для досягнення мети було використано комплекс методів дослідження: загальнонаукові (аналіз, синтез, індукція, дедукція, узагальнення, систематизація, класифікація) – викорис- тані з метою аналітичної обробки наукових джерел і з’ясування сутності організації дошкільної освіти як педагогічного факту і явища; пошуково-бібліографічний – застосовані задля вивчення архівних і бібліотечних фондів, каталогів, описів, видань тощо; системно-історичний – призначений для розгляду історичних переду- мов та еволюції проблеми організації дошкільної освіти Закарпаття; історико-порівняльний – застосований для порівняння подій, явищ, фактів, поглядів на досліджувану проблему з реаліями сьогодення; прогностич- ний – допоміг виявити напрями використання історико-культурного досвіду в сучасних умовах організації освітнього середовища дошкільного закладу та його впровадження у практику підготовки та перепідготовки фахівців дошкільної освіти. Результати вивчення досвіду організації дошкільної освіти на Закарпатті в чехос- ловацький період дають змогу окреслити коло ідей, які можуть бути реалізовані в системі полікультурного освітнього середовища сучасних дошкільних закладів. Ключові слова: дошкільна освіта, полікультурне середовище, «Підкарпатська Русь», історико-культур- ний досвід організації
Abstract. The transition of education from a traditional to a person-oriented model, the introduction of the State Standard of Preschool Education provide the preparing of educators for the work in conditions of new social challenges, including multiculturalism, cultural diversity, and bilingual education. The purpose of research was to analyze the experience of organizing preschool education in the multicultural environment of Transcarpathia in 1919-1938, which was the period when Transcarpathia was included under the name of «Subcarpathian Rus» with the rights of autonomy into Czechoslovakia. To achieve the goal, a complex of research methods was apllied: general scientifi c (analysis, synthesis, induction, deduction, generalization, systematization, classifi cation) ‒ for the purpose of analytical processing of scientifi c sources and clarifi cation of the essence of the organization of preschool education as a pedagogical fact and phenomenon; search and bibliographic ‒ to study of archival and library funds, catalogs, descriptions, publications, etc.; systemic-historical – to consider the historical prerequisites and evolution of the problem of organising preschool education in Transcarpathia; historical-comparative ‒ to compare events, phenomena, facts, views on the investigated problem with today’s realities; prognostic ‒ to identify directions for the use of historical and cultural experience in the modern conditions of organizing the educational environment of a preschool institution and the introduction of progressive historical experience into the practice of training and retraining of preschool education specialists. The results of the study of the experience of organizing preschool education in Transcarpathia during the Czechoslovak period have made it possible to outline a range of ideas that can be implemented in the system of a multicultural educational environment of modern preschool institutions. Key words: preschool education, multicultural environment, «Subcarpathian Rus», historical and cultural experience of the organization.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47285
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ.pdf642.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.