Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48990
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Тиховська, Оксана Михайлівна | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-15T11:57:06Z | - |
dc.date.available | 2023-03-15T11:57:06Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Тиховська О. Етнопсихологічна специфіка образу упиря у фольклорі Закарпаття. Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологія», 2021, 47, С.206-214. | uk |
dc.identifier.uri | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48990 | - |
dc.description | У статті проаналізовано етнопсихологічну специфіку образу упиря у фольклорі Закарпаття, а також магічні ритуали, спрямовані на його знешкодження. Розглянуто бувальщини, повір’я та легенди про упирів, записані протягом ХХ століття П. Богатирьовим, Ф. Потушняком, П. Світликом, І. Сеньком, у яких цей демонічний персонаж постає уособленням другої, темної душі людини. Упирі у фольклорі Закарпаття – уособлення мертвих дводушників, їхня демонічна сила проявляється після смерті людини, у тілі якої за життя співіснували добра й демонічна душі. Подібно до давнього язичницького божества, упир вимагає вшанування з боку людей (щоб йому «баяли»), а коли не отримує бажаного, жорстоко мстить – убиває людей і тварин. Згідно з народними повір’ями українців Закарпаття, велике значення мали похоронні ритуали, завдяки яким можна було знешкодити упиря. У статті проаналізовано бувальщину про похорони дводушника, який добровільно відмовився від перетворення на упиря (записана в кінці 20-х років ХХ століття П. Світликом); розглянуто семантику оберегів, використовуваних проти упирів; з’ясовано семантику символічних завдань, які в замовляннях окреслювали люди, прагнучи запобігти перетворенню небіжчика на упиря. Видима нездатність упиря виконати ці завдання сприймалася народною уявою як невдале посвячення в розряд мертвих демонів. Невиконане завдання метафорично позбавляло дводушника можливості шкодити людям і худобі. Містичний світогляд закарпатських селян змоделював уявлення про два типи упирів: лісового та водяного. Лісовий упир, випиваючи кров живих людей чи тварин, прагнув своєрідної «компенсації», прилучення до життя. У першій половині ХХ століття існували повір’я про водяних упирів, на яких нібито перетворювалися чоловіки-дводушники, що втопилися. За своєю семантикою водяний упир подібний до водяника та русалок, він також прагне втопити людину. На відміну від лісового упиря, водяний з’їдає труп людини, а не випиває її кров. Однак у бувальщинах, записаних наприкінці ХХ століття, водяний упир уже не є вбивцею: він лише лякає людей, які увечері перепливають на човні річку, постає пред ними у вигляді білої голови або ж приходить до будинку рибалки просити свою частку риби, яку допоміг упіймати. Образ упиря асоціюється зі смертю, темним божеством – відокремленням добра від зла, праведної душі від демонічної. Таким способом метафорично стверджено ідею спасіння навіть великого злочинця, оскільки за завдане ним зло відповідатиме його темне єство – демонічна душа дводушника, упир. | uk |
dc.description.abstract | The article analyzes the ethno-psychological specifcs of the image of the ghoul in the folklore of Transcarpathia, as well as magical rituals aimed at its neutralization. The old stories, beliefs and legends about ghouls are considered. They are recorded during the twentieth century by P. Bogatyrev, F. Potushnyak, P. Svitlyk, I. Senko, and in this wok, the demonic character is the personifcation of the second, dark human soul. In the folklore of Transcarpathia, ghouls are the personifcation of dead two-soul men, their demonic power is seen after the death of a person in whose body coexisted good and demonic souls during his life. Like the ancient pagan deity, the vampire demands respect from the people (wants people to “bayal”), and when he does not get what he wants, he takes cruel revenge – he kills people and animals. According to the folk beliefs of the Ukrainians of Transcarpathia, funeral rituals were important: thanks to them it was possible to neutralize the vampire. The article analyzes the case of the funeral of a two-soul man who voluntarily refused to become a ghoul (recorded in the late 1920’s by P. Svitlyk), the semantics of amulets used against ghouls is also considered, the semantics of symbolic tasks, which outlined in the spells people trying to prevent the deceased from turning into a vampire is clarifed. The apparent inability of the vampire to perform these tasks was perceived by the people’s imagination as an unsuccessful initiation into the category of dead demons. The unfulflled task metaphorically deprived the two-soul man of the opportunity to harm people and livestock. The mystical worldview of Transcarpathian peasants modeled the idea of two types of ghouls: forest and water. Forest ghoul, drinking the blood of living people or animals, seeks a kind of “compensation”, involvement in life. In the frst half of the twentieth century, there were beliefs about water ghouls: two-soul men who drowned. According to their semantics, the water ghouls are similar to the watermen and mermaids – they also want to drown a person. Unlike the forest ghoul, the water one eats human corpses, not drinks their blood. However, in the stories of the late twentieth century, the water ghoul is no longer a killer: it only frightens people who cross the river on a boat in the evening – he shows himself as a white head or comes to the fsherman house to ask for his share of fsh he helped to catch. The image of the vampire is associated with death, a dark deity and the differentiation of the content of the unconscious that is the separation of good from evil, the righteous soul from the demonic one. In this way, the idea of saving even a great criminal is metaphorically afrmed, because his dark nature – the demonic soul of a two-soul man – a ghoul will be responsible for the evil he caused. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.subject | folklore of Transcarpathia, two-soul man, demonology, mythology, magic ritual, ghoul. | uk |
dc.subject | фольклор Закарпаття, дводущник, демонологія, міфологія, магічний ритуал, упир | uk |
dc.title | Етнопсихологічна специфіка образу упиря у фольклорі Закарпаття. | uk |
dc.title.alternative | Etnopsykholohichna spetsyfka obrazu upyria u folklori Zakarpattia | uk |
dc.type | Text | uk |
dc.pubType | Стаття | uk |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри української літератури |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
filol.dspu.in.ua_№47_2021_.pdf | 3.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.