Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49373
Title: Модерні посібники із психолінгвістики в україні: інтерпретація переваг і недоліків
Other Titles: Modern Textbooks on Psycholinguistics in Ukraine: Interpretation of Advances and Shortcomings
Authors: Папіш, Віталія Андріївна
Keywords: спеціальний текст, жанр посібника, принципи дидактики, ЗВО України, special text, genre of the textbooks, didactic principles, psycholinguistics, interpretation of the advances and shortcomings, national science
Issue Date: 2022
Citation: Папіш В. А. Модерні посібники із психолінгвістики в україні: інтерпретація переваг і недоліків / В. А. Папіш // Лінгвістичні дослідження: збірник наукових праць Харківського національного педаго- гічного університету імені Г. С. Сковороди. – Харків, 2022. – Вип. 56. – С. 371-387
Abstract: У статті репрезентовано опис українських посібників із психолінгвістики як спеціального тексту. Проаналізовано актуальні посібники для ЗВО України, що з’явилися наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. українською та російською мовами. Доведено, що розвиток української психолінгвістики зумовив відповідний поступ науково-навчальної літератури з урахуванням світового й вітчизняного досвіду. Описано структуру й зміст кожного посібника, своєрідність викладу теоретичного матеріалу відповідно до принципів укладання сучасної науково-дидактичної літератури з урахування специфі- ки спеціального тексту, жанру посібника та розвою сучасної психолінгвістики.
The author of the article made the attempt to represent some Ukrainian textbooks on psycholinguistics as specially distinctive text. The article gives the analysis of the relevant textbooks on psychoanalysis slated for education establishments of Ukraine mostly published in the late XIX – early XXI c. in the Russian and Ukrainian languages, namely: V. V. Volkov «Vvedenie v psiholingvistiku» [«Introduction to psycholinguistics»] (the text book of special course published in the Russian language in the city of Uzhgorod, 1994), L Zasekina, S. Zasekin «Vstup do psykholinhvistyky» [«Introduction to psycholinguistics»] (text book, Ostroh, 2002), S. Kuranova «Osnovy psykholinhvistyky» [«Fundamentals of psycholinguistics»] (textbook, Kyiv, 2012); А. Zahnitko, M. Mihalchenko «Osnovy psykholinhvistyky» [«Fundamentals of psycholonguistics»] (scientific – educational book, Donetsk, 2008). It is proved that the development of the Ukrainian psycholinguistics gave imputes to scientific-educational literature creation based on the appropriate methodological principles given the world and domestic experience. Herein are the description of the content and structure of every textbook, specifics of conveying the theoretical material in compliance with the principles developed for modern scientific and didactical literature but with emphasis on the specifics of the text, genre of the textbook and evolvement of the modern psycholinguistics. The article outlines peculiarities of the development of the systems of tasks and questions. It demonstrates a set of advantages (conceptual presentation of the principles of the modern psycholinguistics as to its integral parts, brief information about the history of evolvement of the psycholinguistics, definition of the methodological principles, investigative methods applied, and availability of the terminological glossary) and highlights some shortcomings (overload of theoretical material, complexity of conveying of the material, lack of necessary theoretical and practical material, illustration, tables, schemes, insufficient representation of the national psycholinguistic school and etc.).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49373
ISSN: 2312-0665
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри української мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЛІНГВОДИДАКТИКА.pdf188.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.