Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55781
Title: Аналіз рівнів сформрваності міжкультурної компетентності майбутніх учителів нової української школи
Other Titles: Analysis of levels of formation of intercultural competence of future teachers of the new ukrainian school
Authors: Пришляк, Оксана Юріївна
Keywords: формування міжкультурної компетентності, діагностика рівнів сформованості міжкультурної компетентностітурної компетентності, майбутні вчителі НУШ, Шкала Лайкерта, formation of intercultural competence, diagnosis of the levels of formation of intercultural competence, future teachers of the new Ukrainian school, Likert scale
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Пришляк, О. Ю. Аналіз рівнів сформрваності міжкультурної компетентності майбутніх учителів нової української школи / О. Ю. Пришляк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 176–181. – Бібліогр.: с. 180 (9 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В умовах сьогодення беззаперечним є питання реформування системи української освіти у контексті мультитикультуралізму та імплементації освітнього діалогу в процесі професійної підготовки май бутніх учителів нової української школи. Мета дослідження – проаналізувати інструментарій діагностики рівнів сформованості міжкультурної компетентності майбутніх учителів нової української школи. Методи дослідження: систематизація та аналіз науково-педагогічної літератури, порівняння, класифікація, узагаль нення. Автором проаналізовано інструментарій діагностики рівнів сформованості міжкультурної компетент ності майбутніх учителів нової української школи та розкрито авторське розуміння компонентів, критеріїв та показників сформованості міжкультурної компетентності. На основі здійсненого узагальнення теорій між культурної компетентності вітчизняних та зарубіжних дослідників здійснено спробу виокремлення основних критеріїв формування міжкультурної компетентності та рівнів сформованості міжкультурної компетентності майбутніх учителів нової української школи з врахуванням сучасних викликів суспільства. Розробка цього завдання забезпечує більш повне розуміння суті міжкультурної компетентності та осмислення підходів її фор мування у процесі професійної підготовки майбутніх учителів НУШ.
In today's conditions, the issue of reforming the Ukrainian education system in the context of multiculturalism and the implementation of educational dialogue in the process of professional training of future teachers of the new Ukrainian school is undeniable. The purpose of the research is to analyze the diagnostic toolkit of the levels of formation of intercultural competence of future teachers of the new Ukrainian school. Research methods: systematization and analysis of scientific and pedagogical literature, comparison, classification, generalization. The author analyzed the toolkit for diagnosing the levels of the formation of intercultural competence of future teachers and revealed her understanding of the components, criteria and indicators of the formation of intercultural competence. The diagnosis of the defined criteria and indicators serves as the basis for determining the formation of intercultural competence of future teachers of the new Ukrainian school. By the level of formation of intercultural competence of future specialists, we understand the gradation of the measurement of the knowledge, abilities and skills acquired by future specialists and the assessment of their behavior when solving numerous and diverse educational and professional situations, which involves comparison according to selected components, criteria and indicators. On the basis of the generalization of the theories of intercultural competence of domestic and foreign researchers, an attempt was made to identify the main criteria for the formation of intercultural competence and the levels of formation of intercultural competence of future teachers of the new Ukrainian school, taking into account the modern challenges of society. The development of this task provides a more complete understanding of the essence of intercultural competence and an understanding of the approaches to its formation in the process of professional training of future teachers of the new Ukrainian school
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55781
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
АНАЛІЗ РІВНІВ СФОРМОВАНОСТІ.pdf548.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.