Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56383
Title: Цифровізація підготовки вчителів в Україні в контексті досвіду Угорщини та Республіки Польща
Other Titles: Digitalization of teacher training in Ukraine in the context of the experience of Hungary and the Republic of Poland
Authors: Стойка, Олеся Ярославівна
Keywords: онлайн-сервіси, професійна підготовка вчителів, цифрова компетентність учителя, цифровізація освіти, цифрові технології, digital competence of the teacher, digitalization of education, digital technologies, online services, professional training of teachers
Issue Date: 2023
Citation: Стойка О.Я. Цифровізація підготовки вчителів в Україні в контексті досвіду Угорщини та Республіки Польща. Освітологія. № 12. С. 84–95.
Series/Report no.: Освітологія;
Abstract: У статті подано рекомендації щодо цифровізації підготовки вчителів в Україні з урахуваннямдосвіду Угорщини та Республіки Польща. Для вирішення поставлених завдань та досягнення мети статті використано метод теоретичного аналізу, узагальнення і синтезудля висвітлення особливостей цифровізації освіти в Україні; емпіричні методи для вивчення праць вітчизняних та закордонних вчених щодо цифровізації професійної підготовки вчителів. Встановлено, що цифровізаціяосвіти в Україні проходить швидкими темпами. Розглянуто зміст освітніх рівнів програми «Цифрові інструменти Google для освіти». З’ясовано, що вагомим показником досягнення цифровізації вітчизняної системи освіти є запровадження та активне розроблення Єдиної державної електронної бази з питань освіти, основне призначення якої полягає взабезпеченні фізичних та юридичних осіб інформацією у сферіосвіти. Встановлено, що для забезпечення можливості вступу до закладів вищої освіти в умовах війни здійснено модернізацію Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Виявлено, що вконтексті розроблення рекомендацій дляУкраїни щодо цифровізації підготовки вчителів з урахуванням досвіду Угорщини та Польщі доцільно акцентувати увагу на необхідності інтенсивного розвитку таких технологій: штучний інтелект; доповнена і віртуальна реальність; роботизація; інтернет речей; медіаосвіта; блокчейн; хмароорієнтовані середовища; гейміфікація; міждисциплінарність. Визначено, що цифрова компетентність є важливим компонентом фаховості сучасного вчителя/викладача; водночас показники її ефективної сформованості забезпечують успішність функціонування людини в сучасному суспільстві. Виокремлено позитивні аспекти застосування середовища геймифікації. Представлено корисні онлайн-сервіси для викладачів. Ключові слова:, , , , .
The article reveals some recommendations for the digitalization of teacher training in Ukraine based on the experience of Hungary and the Republic of Poland. To solve the tasks set and achieve the purpose of the article, the method of theoretical analysis was used to highlight the peculiarities of the development of the system of digitalization of education in Ukraine; empirical methods were used to study the works of domestic and foreign scholars on the digitalization of teacher training; and generalization was used to present recommendations for improving the digitalization of teacher training in Ukraine, based on the experience of the Republic of Poland and Hungary. It has been determined that the digitalization of education in Ukraine is proceeding at an active pace. The content of the educational levels of the program «Google Digital Tools for Education»is considered. It is found that a significant indicator of achieving digitalization of the national education system is the introduction and active development of the Unified State Electronic Database on Education, whose main purpose is to provide individuals and legal entities with information in the field of education. It has been established that the Unified State Electronic Database on Education has been modernized to ensure the possibility of admission to higher education institutions in times of war. Furthermore, it has been found that in the context of developing recommendations for Ukraine on the digitalization of teacher training, taking into account the experience of Hungary and Poland, it is advisable to focus on the need for intensive development of the following technologies: artificial intelligence; augmented and virtual reality; robotization; the Internet of Things;media education; blockchain;cloud-based environments; gamification; interdisciplinary, etc. It has been determined that digital competence is an important component of the professionalism of a modern teacher or lecturer, and at the same time, indicators of its effective formation ensure the success of human functioning in modern society. The positive aspects of the gamification environment are highlighted. Useful online services for teachers are presented. Recommendations for the digitalization of teacher training in Ukraine are proposed, taking into account the experience of Hungary and the Republic of Poland.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56383
ISSN: 2412-124X (Online)
2226-3012 (Print)
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
84.pdf798.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.