Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56696
Title: Constitutional and legal principles regulating the right to education: current state and development prospects
Other Titles: Конституційно-правові засади регулювання права на освіту: сучасний стан та перспективи розвитку
Authors: Pyroha, I.
Zaborovskyy, V.
Keywords: constitutional right to education, prospects for the development of the constitutional right to education, universal accessibility, quality of education, inclusiveness of education, e-education, distance learning, global cooperation, adaptation, flexibility, human rights, educational standards, social development, конституційне право на освіту, перспективи розвитку конституційного права на освіту, універсальна доступність, якість освіти, інклюзивність освіти, електронна освіта, дистанційне навчання, глобальна співпраця, адаптація, гнучкість, права людини, освітні стандарти, соціальний розвиток
Issue Date: 2023
Citation: Pyroha I. Constitutional and legal principles regulating the right to education: current state and development prospects./ I. Pyroha, V. Zaborovskyy // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 79. – P. 160-164. – Бібліогр.: p. 164 (11 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/288595/282242
Series/Report no.: Право;
Abstract: Purpose. The purpose of this article is an in-depth analysis and systematization of the constitutional and legal principles that underlie the regulation of the right to education in modern society. This article is aimed at highlighting the current aspects of the constitutional provision of educational rights, assessing the current state of these principles and considering possible prospects for development in the future.Research methods. The methodological basis of the scientific article is a complex of general scientific and special scientific methods of cognition, the application of which allowed to reveal the essence of the constitutional and legal principles of regulation of the right to education under modern conditions. Results and conclusions. Within the framework of scientific research, attention is focused on the challenges and opportunities facing the paradigm of the constitutional and legal foundations of the regulation of the right to education, namely: globalization of legal systems (active world integration, exchange of ideological and cultural assets), digital revolution (rapid development of the technology market) , geopolitical conflicts (obstacles in access to education, deterioration of the quality of education), demographic changes (the growing population creates a demand for proper provision of high-quality education for citizens) and inclusive education (taking into account the special needs of students in the process of providing educational services).The consequences of the existence of such challenges, which are manifested in the emergence of new standards and approaches in the constitutional and legal regulation of the right to education, are indicated, in particular: quality and accessibility of education, inclusiveness of education, universality of education, flexibility and adaptation in education, digitalization of education, etc.
Мета даної статті полягає у глибокому аналізі та систематизації конституційно-правових принципів, які лежать в основі регулювання права на освіту в сучасному суспільстві. Наукова робота спрямована на висвітлення актуальних аспектів конституційного забезпечення освітніх прав, оцінку сучасного стану даних принципів та розгляд можливих перспектив розвитку в майбутньому. Методи дослідження. Методологічною основою наукової статті є комплекс загальнонаукових та спеціально-наукових методів пізнання, застосування яких дозволило розкрити сутність конституційно-правових засад регулювання права на освіту в сучасних умовах. Результати та висновки. В рамках наукового дослідження акцентується увага на викликах та можливостях, які стоять перед парадигмою конституційно-правових засад регулювання права на освіту, а саме: глобалізації правових систем (активної світової інтеграції, обміну ідейними, культурними надбаннями), цифрової революції (стрімкого розвитку ринку технологій), геополітичних конфліктів (перешкоджання в доступі до освіти, погіршення якості освіти), демографічних змін (зростаюча чисельність населення створює попит на належне забезпечення якісною освітою громадян) та інклюзивної освіти (врахування особливих потреб здобувачів у процесі провадження освітніх послуг).Зазначено наслідки існування таких викликів, які проявляються у появі модернізованих стандартів та підходів щодо конституційно-правового регулювання права на освіту, зокрема: якості та доступності освіти, інклюзивності освіти, універсальності освіти, гнучкості та адаптації в освіті, цифровізації освіти тощо.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56696
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 79. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
288595-Текст статті-666204-1-10-20231007.pdf361.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.