Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59862
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБедзір, Наталія Прокопівна-
dc.date.accessioned2024-03-12T08:09:45Z-
dc.date.available2024-03-12T08:09:45Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationБедзир, Н. Особенности белорусского постмодернизма как восточнославянской версии постмодерной парадигмы/ Н. Бедзир // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; збірник наукових праць / редкол.: Ю.М. Бідзіля (гол. ред.), В.В. Барчан, Л.О. Белей та ін. – Ужгород : Говерла, 2007. – Вип. 15. – С. 23–27. – Бібліогр.: с. 27 (8 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59862-
dc.descriptionhttps://drive.google.com/file/d/1m99K9X02mjphhNFfL5C2vnevh4LvptqS/view?usp=sharinguk
dc.description.abstractУ статті розглядаються особливості білоруського постмодернізму в порівнянні з російським та українським, досліджується присутність модерністської та реалістичної парадигми в білоруському постмодернізмі, вплив антиколоніального та чорнобильського дискурсу на його формування.uk
dc.description.abstractln the article а comparative research of the Belarus postmodernism is carried out. The Belarus postmod­ernism, having begun after Russian and Ukrainian, passes the stages of development similar to them: there is the aesthetics of sots-art, а deconstruction of totalitarian thinking and culture, а deconstruction of "rural" and "provincial" stereotypes. Lack of development of modernist concepts in the Belarus literature determines other perspective strategy of а postmodernism: it includes poetics of humorous culture, buffooneries, joke and "hutarka" (Belarus folklore genre), that pulls it together with the Ukrainian postmodernism. The intertextual poetics is softly declared, and that distinguishes the Belarus postmodernism from the Russian version. The Belarus postmodernism is close to Ukrainian displays of anticolonial pathos though it is less strongly expressed. The Chernobyl discourse was showed in the Belarus postmodernism as traumatic experience of national revival оn the new bases, but it testifies to incompleteness of the given process of "regeneration". The Belarus criticism marks the critical condition of the Belarus postmodernism shown in а confluence in rhetoric, imitation of receptions. Perspec­tive in the national version is movement to postmodern realism, or postrealismuk
dc.language.isoruuk
dc.publisherУжНУ "Говерла"uk
dc.subjectпостмодернізмuk
dc.subjectкомпаративістикаuk
dc.subjectслов'янознавствоuk
dc.subjectбілоруська літератураuk
dc.subjectантиколоніа­льний дискурсuk
dc.subjectчорнобильський дискурсuk
dc.subjectсоц-артuk
dc.subjectмодернізмuk
dc.subjectпостреалізмuk
dc.subjectPostmodernismuk
dc.subjectcomparative literary criticismuk
dc.subjectSlavic studiesuk
dc.subjectthe Russian literatureuk
dc.subjectthe Ukrainian lit­eratureuk
dc.subjectthe Belarus literatureuk
dc.subjectanti-colonial discourseuk
dc.subjectChernobyl discourseuk
dc.subjectthe sots-artuk
dc.subjectmodernismuk
dc.subjectpostrealismuk
dc.subjectа humorous cultureuk
dc.titleОсобенности белорусского постмодернизма как восточнославянской версии постмодерной парадигмыuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 15 – 2007

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тит. Філ. Вип. 15 2007.pdf226.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.