Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60726
Title: Поетичний перформанс і поетичні читання: точки дотику
Other Titles: Poetry performance and poetry reading: touching points
Authors: Гладун, Д. В.
Keywords: перформанс, поетичний перформанс, поетичні читання, усна традиція, неофіційна література, performance, Poetry Performance, Poetry Reading, oral tradition, unofficial literature
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Гладун, Д. В. Поетичний перформанс і поетичні читання: точки дотику / Д. В. Гладун // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 2, вип. 14. – С. 157–161. – Бібліогр.: с. 161 (14 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті досліджено поетичні читання й поетичний перформанс як явища літературного процесу (на основі праць Анатолія Баканурського, Вільяма Б. Вортена, Корнелії Ґрібнер, Марвіна Карлсона, Рут Фіннеґан, Ґастона Франссена, Ґрагама Фурнісса, Ярини Шумської). На прикладах з історії української літератури розглянуто поетичні читання та їх функціонування в літературному процесі середини ХІХ – початку ХХІ століття. Виявлено, що міркування Ґастона Франссена про опозиційність поетичного перформансу (як чи не єдиної форми побутування «андеґраундної» поезії) й поетичних читань (як форми усної презентації «офіційної» поезії) в середині ХХ століття в Нідерландах не релевантні для українського контексту ХХ–ХХІ століть, у зв’язку із загальною спрямованістю українського літературного процесу означеного періоду на публікацію творів в офіційному видавництві або «самвидавом». Підкреслено важливу роль «самвидаву» в поширенні забороненої літератури в УРСР. На основі статей Івана Дзюби, Віктора Кордуна, Олега Лишеги, Володимира Моринця, Костянтина Москальця, Богдана Рубчака, Миколи Рябчука (що увійшли до антології «Українські літературні школи та групи 60–90х рр. ХХ ст.», впорядкованої Василем Ґабором) установлено, що поетичні читання були більш поширеною формою усної презентації поетичних текстів у другій половині ХХ ст., ніж поетичний перформанс. У статті також окреслено відмінні риси поетичного перформансу й поетичних читань, сучасні умови побутування обох явищ, зокрема, включення поетичних перформансів і поетичних читань у структури програм літературних ярмарків і літературних фестивалів (на матеріалі програми «Книжкового Арсеналу–2018»), виникнення читання-презентації й перформансу-презентації (ринково-орієнтованих форм читань і перформансу, які мають на меті, передусім, просування книжкової продукції на ринку).
The following article studies poetry reading and poetry performance as literary process phenomena. Theoretical base of the investigation are works by Anatolii Bakanurskyi, Cornelia Gräbner, Marvin Carlson, Ruth Finnegan, Gaston Franssen, Graham Furniss, Yaryna Shumska, William B. Worthen. Poetry readings and their functions in Ukrainian literary process from the middle of XIX till the beginning of XXI century are being considered. Gaston Franssen’s observations about the opposition of poetry performance (as almost the only form of ‘underground’ poetry existence) and poetry reading (as a form of the ‘official’ poetry presentation) in the middle of XX century in the Netherlands are discovered to be not applicable to Ukrainian context of the XX–XXI centuries due to the general orientation of Ukrainian literary process the mentioned period on the publication of literary works either by an official publishing house or by oneself. The significant role of “samvydav” (self-published (handwritten or printed on the typewriter) book or magazine usually written by the author or group of authors who were restricted to be published because of political or ideological reasons) in the wide spreading of the banned literature in Soviet Ukraine is underlined. Poetry readings are detected to be a more common form of oral presentation of poetry in the second half of XX century than poetry performance (based on the essays by Ivan Dziuba, Viktor Kordun, Oleh Lysheha, Volodymyr Morenets, Kostiantyn Moskalets, Bohdan Rubchak, Mykola Riabchuk in the anthology “Ukrainian Literary Schools and Groups of the 60–90s of the XX cent.” edited by Vasyl Gabor). Current article also outlines the distinctive features of poetry performance and poetry reading as well as the state of art characteristics of both phenomena, particularly, the inclusion of poetry performances and poetry readings in the structure of programs of literary fairs and festivals (based on the program of “Book Arsenal–2018”), the emerging amount of reading and performance as forms of book presentations (market-oriented readings and performances-presentations that aim mostly to promote printed books).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60726
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 14 Том 2 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.