Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61019
Title: Проблема «тісного часу» як чинник моделювання фікційної свідомості персонажа в драмі І. Кочерги «Майстри часу»
Other Titles: The problem of “intense time” as a factor of personage’s fiction consciousness modeling in a play of I. Kocherga “Masters of Time”
Authors: Атаманчук, В. П.
Keywords: персонаж, фікційна свідомість персонажа, моделювання фікційної свідомості персонажа, мен- тальний простір, категорія часу, концепція «тісного часу», драма, драматичний конфлікт, драматична дія, personage, personage’s fictional consciousness, modeling of personage’s fictional consciousness, mental space, category of time, the concept of a “intense time”, drama, dramatic conflict, dramatic action
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Атаманчук, В. П. Проблема «тісного часу» як чинник моделювання фікційної свідомості персонажа в драмі І. Кочерги «Майстри часу» / В. П. Атаманчук // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Т. 1, вип. 20. – С. 120–124. – Бібліогр.: с. 124 (19 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/20/part_1/23.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Статтю присвячено дослідженню засобів та способів художнього втілення концепції «тісного часу» І. Кочерги в контексті художнього конструювання свідомості дійових осіб у п’єсі «Майстри часу». Досліджено параметри моделювання фікційної свідомості персонажів як явища, що змінюється в часі під впливом зовнішніх перетворень, які сприяють формуванню нових рівнів осягнень дійових осіб; простежено взаємозв’язок фікційної свідомості персонажів та зовнішнього фікційного світу на рівні здійснюваних змін. Акцентовано увагу на особливостях самоідентифікації дійових осіб та їх репрезентації в сприйнятті інших персонажів драми як релевантних способів фіксації внутрішніх трансформаційних процесів, визначених різною інтенсивністю зовнішніх подій у різні проміжки часу. Визначено способи репрезентації «тісного часу» у творі за допомогою зображення різних рівнів динаміки: дії та вчинки детермінуються їх перебуванням у межах залізничної станції; простір залізничної станції стає проєкцією масштабних перетворень, які впливають на індивідуальну трансформацію дійових осіб, що характеризується умовною статичністю. З’ясовано, що за допомогою використання багатоманітних драматичних колізій та перипетій драматург увиразнює різну ритмічність художнього часу в п’єсі. Різний ритм протікання часу виступає як засіб опосередкованого моделювання фікційної свідомості персонажів, оскільки письменник підкреслює здатність дійових осіб осягати головні принципи буття через установлення відповідностей між окремими подіями, їх репрезентацією в часі та просторі, а також реакціями самих персонажів. Визначено, що зовнішні перетворення змінюють звичні часові координати існування дійових осіб, оскільки відбувається концентрація окремих подій у визначених часових проміжках, унаслідок чого у фікційній свідомості персонажів формується ідея керування часом, яка має умоглядний характер.
The article is devoted to the study of the means and methods of artistic embodiment of the “intense time” concept by I. Kocherga in the context of personage’s consciousness artistic construction in the play “Masters of Time”. The parameters of characters’ fictional consciousness modeling as a phenomenon that changes over time under the influence of external transformations that contribute to the formation of new levels of personages’ comprehension are studied; the correlation between the characters’ fictional consciousness and the external fictional world at the level of performed changes is traced. Emphasis is placed on the peculiarities of personages’ self-identification and their representation in the perception of other characters of the drama as relevant ways of fixing internal transformation processes, determined by different levels of intensity of external events at different periods of time. Methods of representation of “intense time” in the play are determined by depicting different levels of dynamics: personages’ actions and deeds are determined by their stay at the railway station; the space of the railway station becomes a projection of large-scale metamorphosis that affect the individual transformation of heroes, which is characterized by conditional statics. It has been found that by using a variety of dramatic collisions and vicissitudes, the playwright emphasizes the different rhythmicity of the artistic time in the play. Different rhythms of time are a means of characters’ indirect fictional consciousness modelling, as the writer emphasizes the ability of personages to comprehend the main principles of life by establishing correspondences between individual events, their representation in time and space, and reactions of characters themselves. It is determined that external transformations change the usual temporal coordinates of the personages’ existence, as there is a concentration of individual events in certain time intervals. As a result, the idea of time management, which has a speculative character, is formed in the fictional consciousness of the characters.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61019
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 20 Том 1 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРОБЛЕМА ТІСНОГО ЧАСУ ЯК ЧИННИК МОДЕЛЮВАННЯ.pdf383.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.