Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61302
Title: Рецепція образу трикстера в романах «Аптекар» Юрія Винничука та «Фелікс Австрія» Софії Андрухович: типологічні аспекти
Other Titles: Reception of trickster’s character in novels “Aptekar” (“Druggist”) by Yurii Vynnychiuk and “Felix Austria” by Sofia Andrukhovych: typological aspects
Authors: Косарєва, Г. С.
Keywords: трикстер, архетип, ігрові стратегії, провокативність, ініціація, trickster, archetype, gaming strategies, provocativeness, initiation
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Косарєва, Г. С. Рецепція образу трикстера в романах «Аптекар» Юрія Винничука та «Фелікс Австрія» Софії Андрухович: типологічні аспекти / Г. С. Косарєва // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 1, вип. 21. – С. 282–286. – Бібліогр.: с. 286 (13 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/21/part_1/53.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті репрезентовано художню рецепцію образів трикстерів у романах «Аптекар» Юрія Винничука та «Фелікс Австрія» Софії Андрухович. Проаналізовано теоретичні засади дослідження образу трикстера у контексті основних здобутків архетипної методології. Актуальність розвідки пов’язана із пошуком нових способів потрактування образу трикстера в аспкеті міфопоетики, а також із фрагментарністю досліджень в українському літературознавстві у типологічному аспекті. Метою статті є з’ясувати специфіку рецепції образу трикстера у романах «Аптекар» Юрія Винничука та «Фелікс Австрія» Софії Андрухович в аспекті міфопоетичних та архетипних практик. Зроблено текстологічне зіставлення творів авторів і простежено архетипну природу трикстерів на прикладі образів Айзека у романі «Аптекар» Ю. Винничука та Ернеста Торна у романі «Фелікс Австрія» Софії Андрухович. Простежено, що досліджувані персонажі виявляють також одну з основних своїх функцій – філософську, оскільки завдяки вчинкам трикстера у творах артикульовано досвід, який промовляє. У статті доведено, що образ трикстера у романах письменників є метафорою певної соціальної ролі та типу взаємодії між людьми. Актуалізовано, що трикстерів змальовано у творах з погляду нового психологічного та філософського рівнів потрактування дій героїв та їхньої внутрішньої самості. Акцентовано, що образ трикстера характеризується тривалим процесом становлення та подальшої трансформації, має глибокі культурно-історичні корені (карнавальна процесія, ритуали ініціації (посвячення в маги, надання королівських регалій) тощо) та передає особливий пласт знань, що належить тому, хто адекватно реагує на зміну соціальної дійсності. Тож, у художній рецепції романів образ трикстера – це основа моделі, за допомогою якої автори створюють особливий гротескний, символічний світ. До того, ж ці образи в обидвох романах постають ззовні конототивним, але відіграють сюжетотвірне значення в контексті розгортання подій, які репрезентовано в творах «Аптекар» Ю. Винничука та «Фелікс Австрія» С. Андрухович. Загалом, перспективою дослідження з означеної теми стане окреслення специфіки постмодерністського образу трикстера в контексті сучасної імагологічної тенденції.
The article represents the artistic reception of the tricksters’ images in the novel “Aptekar” by Yuriy Vynnychuk and Sofia Andrukhovych’s “Felix Austria”. The theoretic basics of trickster image’s research were analyzed due to the context of the primary achievements of the archetypal methodology. The actuality of the study is connected with finding the new methods for the trickster’s image interpretation considering the mythopoetic aspect, and the fragmentation of the Ukrainian literary knowledge research considering the typologic part. The article aims to reveal the specificity of trickster’s image reception in the novel “Aptekar'' by Yuriy Vynnychuk and Sofia Andrukhovych’s “Felix Austria” in the aspect of mythopoetic and archetypal practice. The technological comparison of the novels was provided, and the archetypal trickster’s origins in the image of Isaac from “Aptekar” and Ernest Thorne from “Felix Austria”. It was discovered that the researched characters also interpret one of their primary functions – the philosophical one, because, thanks to the trickster's actions his experience was articulated. The article proves that the trickster’s image in the writers’ novels became the metaphor of the specific social role and people interaction type. It is actualized that the tricksters are based on the sight of new psychological and philosophical levels of interpretation of the characters’ actions and their internal loneliness. The accent is made on the trickster's image characterized with the durable process of self-establishment and transformation, and it has deep cultural and historical roots (the carnival procession, the initiation rituals (mage dedication, provision of the king regalia) and represents the specific knowledge layer, which belongs to that who reacts to the changes of social reality adequately. Therefore, in the novel’s artistic reception, the trickster’s image is the basis of the model the authors use to create a unique, grotesque, and symbolic world. Moreover, these images are shown externally connotative and play a crucial role in the events, represented in the novel “Aptekar” by Yuriy Vynnychuk and Sofia Andrukhovych’s “Felix Austria”. Overall, the current topic’s research perspective will be in the outline of the postmodern trickster’s image specificity considering the modern imagological tendency.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61302
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 21 Том 1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РЕЦЕПЦІЯ ОБРАЗУ ТРИКСТЕРА В РОМАНАХ АПТЕКАР.pdf450.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.