Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61975
Title: Юридичні гарантії забезпечення та захисту права дитини на психічне здоров’я в умовах війни
Other Titles: Legal guarantees for ensuring and protecting the right of a child to mental health in times of war
Authors: Світлак, І. І.
Поджаренко, К. Є.
Keywords: дитина, дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, здоров’я, психічне здоров’я, психічне благополуччя, психологічне здоров’я, право на охорону здоров’я, право на здоров’я, психологічна допомога, child, child affected by hostilities and armed conflicts, health, mental health, mental well-being, psychological health, right to health care, right to health, psychological assistance
Issue Date: 2023
Citation: Світлак І. І. Юридичні гарантії забезпечення та захисту права дитини на психічне здоров’я в умовах війни/ І. І. Світлак, К. Є. Поджаренко //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №1. – С. 185-194. – Бібліогр.: с. 193-194 (26 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/278679/273329
Abstract: Стаття присвячена дослідженню проблем забезпечення права дитини на здоров’я, а саме права на психічне здоров’я в умовах війни. Діти є однією з найменш захищених верств населення та найбільш вразливою категорією під час війни. Нормами звичаєвого міжнародного гуманітарного права гарантовано, що діти, яких торкнувся збройний конфлікт мають право на особливу повагу та захист поміж різних категорій осіб, що перебувають під особливим захистом. Невід’ємною детермінантною загального здо-ров’я дитини є її психічне здоров’я. Виклики мен-тальному здоров’ю і психологічному благополуччю та розвитку дитини, спричинені повномасштабною війною, вплинули і на реалізацію права на здоров’я. На підставі аналізу спеціальних юридичних та психологічних досліджень, розкрито загальні підходи до аналізу сутності та змісту психічного здоров’я як невід’ємної складової загального здоров’я дитини. Розглянуто основні науково-теоретичні концепції щодо використання понять «здоров’я», «психічне здоров’я», «психічне благополуччя». Досліджено та розмежовано термінологічний ряд «психічне здоров’я» / «психологічне здоров’я», «психічне благополуччя» / «психологічне благо-получчя». Аргументовано помилковість використання терміну «психологічне здоров’я» при тлумаченні змісту поняття «здоров’я», ототожнюючи його із дотичним поняттям «психічне здоров’я». Акцентується увага, що психологічне здоров’я як стан душевного благополуччя, комфорту лише складова психічного здоров’я. Підкреслено мультидисциплінарну, комплексну природу досліджу-ваних феноменів. Запропоновані авторські дефініції категорій «психічне здоров’я» та «психічне здоров’я дитини» як об’єкт права.У статті представлений загальнотеоретичний огляд особистого немайнового права дитини на здоров’я та розглядається основні концепції щодо раціональності використання понять «право на здоров’я» та «право на охорону здоров’я». Окрема увага приділяється дослідженню міжнародно-правових та національних актів, що гарантують забезпечення прав, пов’язаних із таким нематеріальним благом як здоров’я дитини, в тому числі психічне здоров’я. Проаналізовані норми міжнародного гуманітарного права, які містять гарантії реалізації права дитини на здоров’я під час війни, відповідно до яких має здійснюватися захист дітей, які перебувають у зоні воєнних дій і збройних конфліктів, а також тих дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій. Прокоментована нормативна дефініція поняття «дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів» на предмет відповідності сучасним реаліям та сформульовані пропозиції по удосконаленню законодавства у досліджуваній сфері, що сприятиме покращенню охорони психічного здоров’я дитини та розбудові української системи психологічної допомоги та психосоціальної підтримки дитини. Елементами правового механізму для реалізації, охорони і захисту права дитини на психічне здоров’я мають стати профілактика; своєчасне виявлення дітей, які потребують психологічної допомоги; надання широкого спектру психологічних послуг. Першочергову роль в забезпеченні права дитини на психічне здоров’я мають відіграти заклади освіти.
The article is devoted to the study of the problems of ensuring the child’s right to health, namely the right to mental health in the conditions of war. Children are one of the least protected groups of the population and the most vulnerable in times of war. Customary international humanitarian law guarantees that children affected by armed conflict are entitled to special respect and protection among the various categories of persons under special protection. Mental health is an integral determinant of a child’s overall health. The challenges to mental health and psychological well-being and development of children caused by the full-scale war have also affected the realisation of the right to health. Based on the analysis of special legal and psychological studies, the author reveals general approaches to the analysis of the essence and content of mental health as an integral part of the child’s overall health. The basic scientific and theoretical concepts of using the concepts of “health”, “mental health”, “mental well-being” are considered. The terminology “mental health” / “psychological health”, “mental well-being” / “psychological well-being” is studied and differentiated. The author argues that the use of the term “psychological health” is erroneous when interpreting the content of the concept of “health”, identifying it with the related concept of “mental health”. The multidisciplinary, complex nature of the phenomena under study is emphasised. The multidisciplinary, complex nature of the phenomena under study is emphasised. The author’s definitions of the categories “mental health” and “child’s mental health” as an object of law are proposed. The article provides a general theoretical overview of a child’s personal non-property right to health and examines the main concepts of rationality of using the concepts of “right to health” and “right to healthcare”. Particular attention is paid to the study of international legal and national acts that guarantee the rights related to such intangible good as child health, including mental health. The author analyses the norms of international humanitarian law containing guarantees for the realisation of the child’s right to health in time of war, according to which children in the zone of hostilities and armed conflicts, as well as those children who have suffered as a result of hostilities, should be protected. The author comments on the normative definition of the concept of “child affected by hostilities and armed conflicts” in terms of its compliance with modern realities and formulates proposals for improving the legislation in the field of research, which will contribute to the improvement of child mental health protection and the development of the Ukrainian system of psychological assistance and psychosocial support for children. The elements of the legal mechanism for the implementation, protection and defence of the child’s right to mental health should include prevention; timely identification of children in need of psychological assistance; and provision of a wide range of psychological services. Educational institutions should play a primary role in ensuring the child’s right to mental health.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61975
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
278679-Текст статті-642493-1-10-20230508.pdf235.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.