
44

Н
а
у
к
о
в
i 

з
а
п
и
с
к
и
 I

н
с
ти

ту
ту

 ж
у
р
н
а
л
iс

ти
к
и
. 

Т
о
м

 3
 (

6
4
).

 2
0
1
6
. 

Л
и
п
е
н
ь
–

В
е
р
е
с
е
н
ь
.

Теле-
радіожурналістика

TV and
Radio Journal ism

УДК 007:303.642.023:[303.644+303.5]

Луганське телебачення: медійне підгрунтя
російського військового вторгнення в Україну

Luhansk Television: Media Information Bases
of the Russian Military Intervention in Ukraine

Луганське телебачення цікавить науковців і пов’язаний цей інтерес із формуванням таких дискурсів: 
втягування населення цього регіону в російсько-українську війну, перетворення частини території області 
на театр воєнних дій та неприхована інформаційна війна, яка передувала активним бойовим діям на сході 
України. Регіональне телебачення через те, що для реципієнта було й залишається основним джерелом 
постачання інформації про події, а головне – їх інтерпретатором, стало одним з механізмів просування ідей 
«русского мира» на Луганщині. На прикладі висвітлення подій Революції гідності показано різні підходи до 
заявленої теми в українських, регіональних та російських теленовинах. У статті проаналізовано передумови 
формування в луганському регіональному інформаційному полі сепаратизму, російської інформаційної і  вій
ськової антиукраїнської агресії. 

Ключові слова: Луганське телебачення; регіональне телемовлення; інформаційна війна; телекомпанія; теле
візійний сигнал. 

The modern television of Luhansk generates the particular interest of researchers and this interest is connected 
with forming such discourses as involving the population of this region into the Russian-Ukrainian war; transforming  
the main territory of this region into the theater of war as well as the evident  information war which preceded the 
active hostilities in the east of Ukraine which continue until now. 

Because of the fact that the regional television was and still is one of the main sources of information and most 
importantly – its interpreter for the recipient, it became one of the mechanisms of promotion of “Russian world” 
ideas in Luhansk region. On the examples of coverage of the Revolution of Dignity (October 2013 – February 2014) 
the author shows the different approaches to the declared subjects  in the Ukrainian, regional and Russian television 
news. The author has an opinion that the roots of problems in the Crimea, Donetsk and Luhansk regions, in Ukraine 
in general come from the times of communist regime, which ideology and politics were directed to squeezing-out 
the national features and forming the cosmopolitan particularities on the basis of the Russian imperial chauvinistic 
paradigm. In the article the preconditions of forming the information field of such phenomena as separatism in the 
Luhansk region as well as the Russian information and military anti-Ukrainian aggression are analyzed. Being the 
adherents of all stated processes, the regional TRC under the occupancy of the Russian mercenaries and terrorists 
were seized by them and stopped their broadcasting, later they were “nationalized”. But the main part of the Ukrainian 
journalists went away from the territory of region and didn’t cooperate with the occupying armed bands. Now the 
process of regional broadcasting renovation is going on in the territories controlled by the Ukrainian state power. 
From 13 local and 3 regional channels 2 regional (IRTA and LOT) and 1 local TRC (STV (Severodonets’k)) restarted 
partly their broadcasting.

Keywords: Luhansk television; regional television broadcasting; information war; television company; television 
signal; informational security.

Соломін Є. О.,
канд. наук соц. ком.,
старший викладач

Solomin Yevhen,
PhD in Social Communications Sciences,

Senior Lecturer

© Соломін Є. О., 2016

ступ. Луганське телебачення сьогодні, крім 
звичайного інтересу науковців, викликає в 

українській інформаційній спільноті особливий 
інтерес, пов’язаний з формуванням такого  дис

курсу, як втягування населення Луганщини  в 
російсько-українську війну й перетворення  час
тини території області на театр бойових дій. Жур
налістикознавцям ще доведеться визначити різні 

В



45

In
s
titu

te
 o

f jo
u
rn

a
lis

m
 S

c
ie

n
tific

 n
o
te

s
. Is

s
u
e
 3

 (6
4
). 2

0
1
6
. Ju

ly
–

S
e
p
te

m
b
e
r.

компоненти інформаційної війни, яка передувала 
гібридній, проте погляд науковця, журналіста-
практика, який бачив процеси зсередини й був 
залучений до них, можуть бути корисними для 
більш широкого дослідження названого процесу. 
Тож висвітленню деяких аспектів діяльності ТРК 
Луганщини напередодні агресії терористичних 
банд на сході України й присвячена стаття, мета 
якої – визначити роль, яку відігравали в цьому 
процесі регіональні телеканали. Досягненню мети 
сприятиме розв’язання таких завдань: проаналі
зувати особливості функціонування національно
го інформаційного телепростору в прикордонних 
районах Луганщини; визначити механізми  екс
пансії неукраїнського телевізійного продукту  в 
українському регіональному телеефірі; запропо
нувати оптимальні підходи до відродження регіо
нального телемовлення на Луганщині на нових 
засадах. Реалізація поставлених завдань дасть 
змогу виробити усталені підходи до агресивної 
інформаційної політики неукраїнських сил  як 
усередині країни, так і ззовні, може бути вико
ристана для широкої наукової дискусії й у підго
товці майбутніх журналістів. 

Методи дослідження. У ході дослідження вико
ристано загальнонаукові методи – аналізу, синтезу, 
класифікації, історичного аналізу, зіставлення, 
порівняння, опису, а також спеціалізовані мето
ди – моніторинг, якісно-кількісний формалізова
ний метод контент-аналізу.

Резудьтати дослідження. У телевізійному прос
торі Луганщини до окупації частини її території 
російськими військами та бандформуваннями 
функціонувало 16 регіональних і місцевих теле
компаній, у тому числі 3 обласні – Луганське 
обласне телебачення (ЛОТ), Луганське кабельне 
телебачення (ЛКТ), ТРК «ІРТА» (ІРТА), решта – 
місцеві [1, с. 57]. Каналами регіонального теле
візійного мовлення територія області покрита не 
повністю. Зокрема, ЛОТ покривав телевізійним 
сигналом 89,7 % території Луганщини (а це майже 
2,1 млн споживачів інформпродукції), ЛКТ зби
рав 1,2 млн телеглядачів, продуктивною є також 
ІРТА, яка покривала телевізійним сигналом 80 % 
Луганської області.

Місцеві телеканали зосереджені  у  великих 
містах південно-західної і центральної  частин 
Луганщини. Сільські прикордонні з Росією райо
ни України (Троїцький, Марківський, Міловський, 
Новопсковський) залишалися повністю або част
ково недоступними для регіонального та місцевого 
телевізійного продукту. Крім того, у частину назва
них населених пунктів не надходить телевізійний 
сигнал жодного  загальнонаціонального  україн
ського каналу. Водночас там є російський телеві
зійний продукт – федеральних і регіональних теле
каналів (Воронезької та Бєлгородської областей).

За часів існування СРСР брак телевізійного 
сигналу з України компенсувала Росія. За роки 
незалежності України так і не вистачило фінансів 
і політичної волі змінити цю масовоінформаційну 
ситуацію. Росія ж активно працювала й працює 
не тільки в існуючих аналогових частотах, а й 
впроваджує цифрові технології. Відповідний час
тотний ресурс для трансляції цифрового телеба
чення на прикордонних територіях уже зайнятий, 
і Росія продовжила активно працювати в освоєнні 
телевізійного простору нашої держави. Україна 
при цьому демонструвала брак саме української 
національної гуманітарної та інформаційної полі
тики, яка мала б сприяти формуванню потреби 
європейського цивілізаційного вибору. Особливої 
потужності антиукраїнська інформаційна  полі
тика набула під час панування Партії регіонів 
та Президента В. Януковича, надійними попліч
никами яких стали не лише комуністи, прогре
сивні соціалісти та інші сателіти ПР, а й засоби 
масової інформації, зокрема телебачення, яке 
вірно обслуговувало їх політику. 

Закріплення в медіасфері України Російська 
Федерація вирішувала комплексно. Поряд із по
криттям власним сигналом прикордонних терито
рій, свій продукт поширювала через супутникове 
мовлення, українських операторів кабельного рин
ку (ЛКТ та ін.) та ввійшла з власним продуктом 
через регіональні ТРК. На Луганщині останній 
напрям діяльності реалізовував російський Пер
ший канал та регіональний телеканал ІРТА. 

Безперечно, співпраця з росіянами дала змогу 
регіональному ТК потужно ствердити себе в ін
формаційному полі області, вирішивши для себе 
найголовніше завдання – заповнити ефір каналу 
телевізійною продукцією високої якості та пара
лельно розвивати власне виробництво. З іншого 
боку, регіональний мовник, вирішуючи свої суто 
приватні інтереси, добровільно віддав частину 
свого ефірного часу чужоземному мовнику, чим 
свідомо чи підсвідомо сприяв реалізації геополі
тичних векторів сусідньої держави щодо України 
в цілому та окремих її територій зокрема, ігно
руючи суто українські національні інтереси.

Пояснень тут кілька. По-перше, сфера інфор
маційних послуг у нас капіталізувалася, а вона 
має бути такою ж частиною держави, як і по
вітря, вода та надра. О. Білорус, досліджуючи 
глобалізацію і національну стратегію України, 
іронічно зауважує: «Законодавче поле у нас 
взірцеве, завдяки йому в інформаційній галузі 
працює будь-хто і як хоче. Ми фактично втратили 
інформаційний суверенітет, бо маємо всього 
10 % державної частки, коли Франція, Польща, 
Німеччина – до 40 %, а деякі наші сусіди й 60 %. 
Вони мають по 3–5 державних радіо-, 2–3 теле
канали, а у нас особливо в кабельних мережах 

Solomin Yevhen. Luhansk television: Media information bases of the Russian military intervention...



46

Н
а
у
к
о
в
i 

з
а
п
и
с
к
и
 I

н
с
ти

ту
ту

 ж
у
р
н
а
л
iс

ти
к
и
. 

Т
о
м

 3
 (

6
4
).

 2
0
1
6
. 

Л
и
п
е
н
ь
–

В
е
р
е
с
е
н
ь
.

фактично сидить інша держава» [2, 47]. По-
друге, диференціація політичного поля країни 
між прозахідним та проросійським векторами на 
фоні «повільного входження України у світовий 
інформаційний простір через брак об’єктивного 
уявлення про всі можливі загрози, призвела до 
експансії й дискримінації іншими державами» 
[3, 161–168]. Так регіональний мовник  потра
пив «під російську парасольку», що маніпулює 
громадською думкою [4, 27]. І, по-третє, «нація, 
яка довго перебувала під іноземним гнобленням і 
культура якої піддавалась тотальному нищенню, 
набуває нових ментальних рис: розвиваються 
мімікрія, крайній консерватизм, комплекс мен
шовартості, конформізм. Її роздвоєння призво
дить до забування традицій і насичення чужим» 
[5, 345]. Проімперська риторика росіян в україн
ському регіональному ефірі спричинила те, що в 
головах багатьох луганчан сформувалося схваль
не ставлення до путінсько-російської політики.

Показовим у цьому аспекті є тема Революції 
Гідності в національних, регіональних та росій
ських  теленовинах. Події  на  майдані  Незалежності, 
Європейській площі, вулиці Грушевського в Киє
ві (назване – місця проведення масових акцій 
протесту) були в центрі уваги й російських теле
каналів. Зокрема програма «Новости» («Первый 
канал») у листопаді 2013 р. матеріалам зі столиці 
України присвятила 3 сюжети, проти 21 у грудні 
2013 р. [3], «Вести» («Росія-1») відповідно 36 
у листопаді і 220 [4] у грудні 2013 р., «Сегодня» 
(«НТВ») 38 проти 162 [5]. Найбільшу увагу  но
винні програми російських телекомпаній приді
ляли Президентові України Віктору Януковичу 
(43 %), Прем’єр-міністрові України М. Азарову 
(34  %), лідерам опозиції А. Яценюку (2 %), 
В. Кличку (3 %) та О. Тягнибоку (1 %). 

Регіональні телеканали Луганщини присвя
тили новинам зі столиці чимало повідомлень: 
«Події» (ЛОТ) 4 медіаматеріали в листопаді проти 
17 у грудні 2013 р., «Вісті» (ЛКТ) 3 проти 15, 
«Репортер» (ІРТА) 6 проти 19. Найбільшу увагу 
в них приділяли Президентові України Віктору 
Януковичу (51 %), Прем’єр-міністрові України 
М. Азарову (41 %), лідерам опозиції А. Яценюку 
(2  %), В. Кличку (4 %) та О. Тягнибоку (1 %). 
Натомість у цій масово-комунікаційній ситуації 
регіональна тележурналістика традиційно проя
вила одну з основних своїх парадигм – інтерпре
тувала події в Києві крізь призму регіональної 
політики з її оцінками місцевими політико-еко
номічними елітами. 

Якщо подивитися на зміст повідомлень новин 
про Євромайдан, то в інтерпретації:

– російських – це однозначно «беспорядки на 
Украине», «беспорядки в Киеве» (02.12.13  р., 
«Время», «Перший канал»), «Киевский хаос» 

(03.12.13 р., «Вести», «Росія-1»), «смута на Май
дане» (01.12.13 р., «Вести», «Росія-1»), «волнения» 
(03.12.13 р., «Вести», «Росія-1»), «беcпорядки на 
улицах Киева» (04.12.13 р., «Сегодня», «НТВ»), 
«мятежный Киев» (04.12.13 р., «Сегодня», «НТВ»), 
«расколотый Киев» (17.12.13 р., «Вести», «Ро
сія-1»), «европогром» (06.12.13 р., «Сегодня», 
«НТВ»), а учасники та активісти Євромайдану це 
«толпа оппозиционеров» (01.12.13 р., «Сегодня», 
«НТВ»), «желающие срочно стать европейцами» 
(01.12.13 р., «Время», «Перший канал»), «разбе
жавшиеся евромайданщики» (01.12.13  р.  «Вес
ти», «Росія-1»), «разъяренные толпы» (02.12.13 р., 
«Вести», «Росія-1»), «шумная толпа оппозицио
неров» (08.12.13 р., «Сегодня», «НТВ»), «штурмо
вики-знаменосцы» (08.12.13 р., «Вести недели», 
«Росія»). 

У висвітленні подій в Україні в російських 
медіа наскрізно простежуються журналістські 
висновки й оцінки, які спотворювали картину 
кожної події на користь влади. Наприклад, 
такі: «Желающие стать европейцами избивают 
милиционеров, захватывают госучреждения и 
объявляют всеобщую забастовку. Еврокомиссары 
с трибун Майдана призывают к неповиновению 
власти, отказавшейся подписать Соглашение 
с Евросоюзом» (01.12.13 р. «Воскресное время», 
«Перший канал»), «Произошедшие в Киеве  со
бытия – это самые настоящие погромы,  а  вовсе 
не революция, как говорят украинские оппози
ционеры» (03.12.13 р., «Сегодня», «НТВ»), «Ев
ромайдан: сторонники власти громко заявили 
о себе. Теперь восток и юг – не просто в Киеве – 
они перевесили» (15.12.13 р. «Вести», «Росія-1»),  
«Концепция поменялась: «народное вече» перек
лючилось на протест против Таможенного союза»  
(15.12.13 р. «Вести», «Росія-1»). 

– регіональних – це «массовые беспорядки 
в столице» (02.12.13 р., «Вісті», ЛКТ; «Події», 
ЛОТ; «Репортер», ІРТА), «ескалація насилля» 
(02.12.13 р. «Репортер», ІРТА), «спроби повален
ня конституційного ладу» (02.12.13 р. «Події», 
ЛОТ), «так называемая оппозиция» (02.12.13 р., 
«Вісті», ЛКТ), яка вивела людей, а «активным 
участникам митингов платят: 30 гривен в  час, 
если просто пришел постоять, 150 можно зарабо
тать активными действиями – схватками, драка
ми и т.д.» (02.12.13 р., «Вісті», ЛКТ), «толпа 
радикалов» (04.12.13 р., «Вісті», ЛКТ),  «ради
кальні, агресивні дії учасників акцій протесту» 
(09.12.13 р., «Події», ЛОТ; 10.12.13 р. «Репортер», 
ІРТА), «євромайдан – джерело громадянської вій
ни, засіб силового захоплення державної влади» 
(10.12.13, «Події», ЛОТ), «эскалация насилия» 
(13.12.13 р., «Вісті», ЛКТ), «баррикады, кордо
ны, изуродованная елка, масса зевак и туристов 
– впечатление гнетущее» (16.12.13 р., «Вісті», 

Соломін Є. О. Луганське телебачення: медійне підгрунтя російського військового вторгнення...



47

In
s
titu

te
 o

f jo
u
rn

a
lis

m
 S

c
ie

n
tific

 n
o
te

s
. Is

s
u
e
 3

 (6
4
). 2

0
1
6
. Ju

ly
–

S
e
p
te

m
b
e
r.

ЛКТ), «псевдодемократы» (16.12.13 р., «Репор
тер», ІРТА), «участники беспорядков в центре 
Киева» (20.01.14 р., «Вісті», ЛКТ), «беззаконня 
на вулицях столиці та інших міст країни» та 
«київське пекло» (28.01.14 р., «Події», ЛОТ); 
рідше: «манифестанты» (16.12.13 р., «Вісті», ЛКТ), 
«активісти Євромайдану» (05.12.13  р., «Події», 
ЛОТ), «активісти європейського майбутнього Ук
раїни» (06.12.13 р., «Репортер», ІРТА), «активис
ты самопровозглашенного Штаба национального 
сопротивления Луганской области» (11.12.13 р., 
«Вісті», ЛКТ).

Висвітлення подій в Україні та на Луганщині 
подається через журналістські висновки й оцін
ки, які спотворюють картину подій на користь 
влади, центральної та регіональної: «Виконавча 
влада працює безперебійно і контролює ситуацію 
в державі» (04.12.13 р, «Вісті», ЛКТ), «Всі гострі 
питання і складні проблеми, які виникли, Уряд 
обов’язково розв’яже» (06.12.14 р. «Події», 
ЛОТ), «Людей, які проводять безстрокову акцію 
протесту в Маріїнському парку (прихильники 
влади. – Є. С. ) у першу чергу хвилюють еконо
мічні питання. Прихильники влади вважають: 
можливі затримки в соціальних виплатах, зарп
лат і пенсій – на совісті опозиції» (13.12.13  р., 
«Репортер», ІРТА), «почути голос сходу України 
на події в Києві» (13.12.13 р., «Події»,  ЛОТ), 
«Выразить всестороннюю поддержку действую
щей власти – вот главная цель собравшихся в 
Мариинском парке» (16.12.13 р., «Вісті», ЛКТ), 
«Луганчани чітко висловили свою точку  зору  – 
ми не влаштовуємо страйки і не руйнуємо еконо
міку країни. Ми працюємо на благо всієї держави 
і нікому не дозволимо не рахуватися з нашою 
думкою» (16.12.13 р., «Репортер», ІРТА). 

Наведені приклади засвідчили подібність під
ходів у медіавиробництві регіональних та росій
ських ЗМІ, нав’язування певної ієрархії подій. І 
хоча подібні підходи не відображають реальнос
ті, проте примушують «повірити в те, що воно 
(телебачення. – Є. С.) показує» [7, с. 34]. Воно ж 
продовжувало «показувати» сформовану у влад
них кабінетах й інтерпретовану в ЗМІ «картину 
світу» (з «бЕндерівцями», «правосеками», «бан
дерлогами», «Путін – врятуй та введи війська!», 
«захисти російськомовних»), яка разом з іншими 
суспільно-політичними та пропагандистськими 
кроками привела до мобілізації на підтримку ідей 
та подій певні соціальні групи, а інформаційна 
війна переросла у відкриту військову агресію.

На цьому етапі були захоплені та «націоналі
зовані» терористами обласні телеканали Луган
щини – ЛОТ, ЛКТ, ІРТА та практично всі 
місцеві ТРК і на їх основі почав мовлення 
сепаратистський канал «Луганск–24» (прототип 
«Росія–24»). Лише через півроку ІРТІ та через 

рік після евакуації на українські території (у 
м. Сіверськодонецьк) ЛОТу вдалося частково по
новити мовлення на українську частину Луганщи
ни. З 13 місцевих ТРК запрацювало одне – «СТВ» 
(Сіверськодонецьк).  На  тимчасово  окупованих 
територіях (11 міст обласного значення та 7 ра
йонів) й надалі немає сигналу з України, передач 
з Києва немає і в кабельних мережах Луганська. 
Натомість і надалі в телевізійному полі як оку
пованої, так і контрольованої українською владою 
території Луганщини широко представлений ро
сійський пропагандистський контент. 

Висновки. Досвід роботи ТРК Луганщини 
показав недосконалість системи управління  та 
захисту інформаційного поля країни відповідни
ми державними структурами та повної неготов
ності протистояти інформаційній агресії як  су
сідньої країни, так і її фактичних сателітів 
усередині держави. У цілому підтримуючи тезу, 
про те, що регіональне телебачення повинно мати 
тематичне обличчя, провадити свою програмну 
політику, зауважимо, що регіональна програмно-
тематична політика має органічно поєднувати 
в телепередачах регіональні (локальні), всеук
раїнські та загальнолюдські цінності. За таких 
умов регіональне телебачення буде продуктивним 
засобом у системі національно-патріотичного ви
ховання, розвінчування антиукраїнської політи
ки, розвитку, захисту, повноправного функціону
вання української мови, культури, духовності, 
створення українського національного інформа
ційного простору. 

Список літератури
1. Соломін Є. О. Телевізійні новини. Луганський 

досвід : моног. / Є. О. Соломін. – Ужгород : ФОП Бере
за А. Е., 2015. – 209 с.

2. Білорус О. Г. Глобалізація і національна стратегія 
України / О. Г. Білорус. – К. : ВО «Батьківщина»; Бро
ди: Просвіта, 2001. – 301 с.

3. Лемак В. http://www.e-catalog.name/x/1/x.exe?Z2 
1ID=&I21DBN=KROK_PRINT&P21DBN=KROK&S21S 
TN=1&S21REF=&S21FMT=fullw_print&C21COM=S&S2
1CNR=&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21STR= 
Теорія держави для юристів і політологів  :навч.  по
сіб. / В. Лемак. – Ужгород : Ужгородська міська дру
карня, 2002. – 295 с. 

4. Іщук В. Україна: проблема престижності та іден
тичності (масова комунікація і культура як суб’єкти 
формування громадян та національної свідомості) / 
Володимир Іщук. – К.: Смолоскип, 2000. – 86 с.

5. Офіцинський Р. Політичний розвиток незалежної 
України (1991 – 2004) в аспекті європейської ідентич
ності (на матеріалах періодики Заходу) / Р. Офіцин
ський. – К.: Інститут історії України Національної ака
демії наук України. – Ужгород : Ґражда, 2005. – 468 с.

6. Почепцов Г. Г. http://lib.academy.gov.ua/cgi-
bin/irbis64r_opak71/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DB 
N=DB-1&P21DBN=DB-1&S21STN=1&S21REF=10&
S21FMT=fullw&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0

Solomin Yevhen. Luhansk television: Media information bases of the Russian military intervention...



48

Н
а
у
к
о
в
i 

з
а
п
и
с
к
и
 I

н
с
ти

ту
ту

 ж
у
р
н
а
л
iс

ти
к
и
. 

Т
о
м

 3
 (

6
4
).

 2
0
1
6
. 

Л
и
п
е
н
ь
–

В
е
р
е
с
е
н
ь
.

&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S2
1STR=Информационные войны: основы военно-ком
муникативных исследований : учеб. пособ. / Г. Г. По
чепцов. – Ровно, 1999. – 352 с. 

7. Бурдье П. О телевидении и журналистике / Пьер 
Бурдье ; [пер. с фр. Т. Анисимовой, Ю. Марковой; отв. 
ред., предисл. Н. Шматко]. – М. : Фонд научных иссле
дований «Прагматика культуры», Институт экспери
ментальной социологии, 2002. – 160 с.

8. Про заходи щодо сприяння прозорості ЗМІ : Ре
комендація № R (94) 13 [Електронний ресурс]. – Режим 
доступу: http://www.coe.kiev.ua/docs/km/r%2894%2 
913.htm. – Назва з екрана.

9. Новини основних каналів у грудні: найбільший 
синхрон у М. Азарова [Електронний ресурс]. – Режим 
доступу : http://aup.com.ua/?cat=monitoring&subcat=
press_0212&menu=dec13. – Назва з екрана.

10. Первый канал [Електронний ресурс]. – Режим 
доступу : http://www.1tv.ru. – Назва з екрана.

11. Россия–РТР [Електронний ресурс]. – Режим 
доступу : http://rtr-planeta.com. – Назва з екрана.

12. Телекомпания НТВ [Електронний ресурс]. – Ре
жим доступу : http://www.ntv.ru. – Назва з екрана.

13. Про що мовчали новини у грудні 2013 [Елект
ронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.media 
sapiens.ua/material/26525. – Назва з екрана.

14. Янукович та Азаров – головні ньюзмейкери 
грудня. Моніторинг АУП [Електронний ресурс]. – Ре
жим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/material/ 
26192. – Назва з екрана.

Reference 
1. Solomin, Ye. O. (2015), Television News. Luhansk 

Experience: a Monograph, Enterprise Bereza A.  E., 
Uzhhorod, 209 р. 

2. Bilorus, O. H. (2001), Globalization and National 
Strategy for Ukraine, All-Ukrainian Union “Batkivsh
chyna”, Kyiv, Prosvita, Brody, 301 p.

3. Lemak, V. (2002), Theory of State for Lawyers 
and Political Scientists: a Textbook, Uzhhorodska Miska 

Drukarnia, Uzhgorod, 295 p.
4. Ishchuk, V. (2000), Ukraine: the Problem of Pres

tige and Identity (Mass Communication and Culture 
as Subjects of Development of Civic and National Con
sciousness), Smoloskyp, Kyiv, 86 p.

5. Ofitsynskyi, R. (2005), Political Development  of 
Independent Ukraine (1991 - 2004) in the Context  of 
European Identity (the Case of Materials of the Western 
Periodicals), Institute of History of Ukraine of the Na
tional Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, Grazhda, 
Uzhhorod, 468 p.

6. Pocheptsov, G.G (1999), Information Warfare: the 
Basics of Military Communication Studies; a Textbook, 
Rovno, 352 p.

7. Bourdieu, P. (2002), On Television and Journalism, 
Institute of Experimental Sociology, Moscow, 160 p.

8. Committee of the Ministers of Council  of  Europe 
(1994), Recommendations № R (94) 13 “On Measures to 
Promote Media Transparency”, available at: http://www.
coe.kiev.ua/bul/bul10/index.htm (accessed 15  Februa
ry 2011). 

9. Academy of Ukrainian Press (2013), “The news of 
the most TV channels in December: M. Azarov received 
the most sync”, available at: http://www.aup.com.u/? 
cat=monitoring&subcat=press_0212&menu=dec13 
(accessed 28 February 2014).

10. Channel One Russia (2014), available at: http://
www.1tv.ru (accessed 28 February 2014).

11. Planeta RTR (2014), available at: http://rtr-
planeta.com (accessed 28 February 2014).

12. NTV.ru (2014), available at: http://www.ntv.ru 
(accessed 28 February 2014).

13. Mediasapiens (2014), “About what was silent the 
news in December 2013”, available at: http://osvita.
mediasapiens.ua/material/26525 (accessed 28 February 
2014).

14. Mediasapiens (2013), “Yanukovych and Azarov – 
the main newsmakers in December. Monitoring of AUP”, 
available at: http://osvita.mediasapiens.ua/material/26 
192 (accessed 28 February 2014).

Соломін Є. О. Луганське телебачення: медійне підгрунтя російського військового вторгнення...

Соломин Е. А. 
Луганское телевидение: медийные  основы российского военного вторжения в Украину

Луганское телевидение вызывает особый интерес у ученых и связан он с формированием таких дискурсов, 
как втягивание населения этого региона в российско-украинскую войну и превращение части территории 
области в театр военных действий и нескрываемая информационная война, которая предшествовала активным 
боевым действиям на востоке Украины, которая продолжается и ныне. Региональное телевидение в силу того, 
что для реципиента было и остается основным источником подачи информации о событиях, а главное  – их 
интерпретатором, стало одним из механизмов продвижения идей «русского мира» на Луганщине. На примере 
освещения событий Революции достоинства показано разные подходы к заявленной теме в украинских, 
региональных и российских теленовостях. В статье анализируются предпосылки формирования в луганском 
региональном информационном поле сепаратизма, российской информационной и военной антиукраинской 
агрессии.

Ключевые слова: Луганское телевидение; региональное телевещание; информационная война; телекомпания; 
телевизионный сигнал.


