Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10823
Title: Методичний супровід стратегічного аналізу кадрового та організаційного забезпечення потенціалу туристичних підприємств
Other Titles: Methodological support for strategic analysis of personnel and institutional provision of the capacity of tourism enterprises
Authors: Саух, І.В.
Keywords: стратегічний аналіз, кадрове забезпечення, організаційне забезпечення, потенціал, туристичні підприємства, динамічні здатності, ключові компетенції, конкурентні переваги
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Саух, І. В. Методичний супровід стратегічного аналізу кадрового та організаційного забезпечення потенціалу туристичних підприємств [Текст] / І. В. Саух // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (гол. ред.), В.І. Ярема , Н.Н. Пойда-Носик та інші. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1(47). Том 1. – С. 272–278. – Бібліогр.: с. 277–278 (13 назв).
Series/Report no.: Економіка;
Abstract: Стаття присвячена розробці методичного супроводу стратегічного аналізу організаційного та кадрового забезпечення потенціалу туристичних підприємств в межах концепції динамічних здатностей. Автором визначено недоліки ресурсного підходу, спрямованого на аналіз внутрішніх можливостей та ресурсів підприємства, що обумовило трансформацію традиційних методичних та прикладних аспектів стратегічного аналізу. Уточнення поняття динамічних здатностей (властивостей) та ключових компетенцій надало можливість запропонувати методичний супровід стратегічного аналізу кадрового та організаційного забезпечення потенціалу підприємств в межах концепції динамічних здатностей, що базується на методиці бальної оцінки. Запропоновану методику апробовано на туристичних підприємствах, що дозволило сформувати їх інтегральні показники та визначити рейтинги кадрового та організаційного потенціалу. Ключові слова: стратегічний аналіз, кадрове забезпечення, організаційне забезпечення, потенціал, туристичні підприємства, динамічні здатності, ключові компетенції, конкурентні переваги.
The aim of the article is to develop a methodological support for the strategic analysis of personnel and institutional provision of the capacity of tourism enterprises within the concept of dynamic capabilities. The object of the research in the article is the economic activity of tourism enterprises. The author has identified the shortcomings of the resource approach, aimed at the analysis of internal capabilities and resources of the enterprise, which has led to the transformation of traditional methodological and applied aspects of strategic analysis. The notion of dynamic capabilities (properties) has been clarified: these are strategic hidden resources of personnel and institutional nature aimed at the implementation and development of the entity's internal financial capacity, which is the basis for developing future competitive advantages received as a result of accumulation of knowledge and experience. It has been proposed to single out the following components of personnel capacities: 1) education; 2) qualification; 3) motivation; 4) organization; 5) creativity. Organizational capacity includes dynamic abilities of personnel management for the formulation of strategic goals and the introduction of innovation; the administration and coordination of the actions of individual employees and structural divisions of the enterprise; the appropriate level of qualification for the possibility of strategic financial analysis of the company; the ability to supervise and motivate employees. The application of the concept of dynamic capabilities has allowed to form scientific and methodological approach to the strategic analysis of the personnel and institutional provision of the capacity of tourist enterprises, which lies in the formation of a list of criteria for the analysis of the mentioned components of the company's financial capacity; the calculation of integral indicators of personnel and institutional provision of the capacity of enterprises with the use of the methodology of points; the identification of the level of personnel and institutional component of the financial capacity of tourism enterprise by forming marginal (benchmark) ranges and the determination of ranking of enterprises. The proposed method has been tested on tourism enterprises, allowing to generate integrated parameters and to determine the ratings of personnel and institutional capacity. The results of the analysis indicate the presence of reserves for improving the organizational component which is connected with the fuzzy definition of objectives of financial capacity development, the lack of competence of higher-level organizational management and the imperfection of internal reporting. At the most tourism enterprises that have been analyzed there is a need for training, retraining and the upgrading of professional skill of the workers. The overall assessment of personnel capacity within the financial one varies in the range [2.5; 4,5] while the maximum possible is 5 points. This increases the importance of the strategies aimed at the improvement and full implementation of personnel resources. The usage of the proposed methodological approach will contribute to the design of financial strategy of development of tourism enterprises and the preparation of proposals for the further development of personnel and institutional components of financial capacity. Keywords: strategic analysis, personnel provision, institutional provision, capacity, tourism enterprises, dynamic capabilities, key competences, competitive advantages.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10823
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 1 (47) Том 1 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.