Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24936
Title: Аналіз стану академічної комунікативної підготовки майбутніх фахівців природничих спеціальностей у зво України
Other Titles: Analisys of the state of academic communicative training of science majors at Ukrainian universities
Анализ состояния академической коммуникативной подготовки будущих специалистов естественных специальностей в вузах Украины
Authors: Козолуп, Марія Степанівна
Kozolup, Mariya
Keywords: академічна комунікативна підготовка, академічна комунікативна компетентність, нормативні документи ЗВО, групи компетенцій, майбутні фахівці природничих спеціальностей, галузевий стандарт вищої освіти, academic communicative training, academic communicative competency, the State Standard of Higher Education in Sciences, normative university documentation, groups of competences, Science majors, академическая коммуникативная подготовка, нормативные документы ВУЗов, группы компетенций, будущие специалисты естественных специальностей
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Козолуп, М. С. Аналіз стану академічної комунікативної підготовки майбутніх фахівців природничих спеціальностей у ЗВО України [Текст] / М. С. Козолуп // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 116-121.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Стаття присвячена вивченню відповідності стану академічної комунікативної підготовки студентів природничих спеціальностей у ЗВО України до вимог відповідних галузевих стандартів вищої освіти. Мета цього дослідження – розглянути теперішній стан АКП студентів природничих спеціальностей в українських ЗВО та його відповідність до вимог державного стандарту вищої освіти для цих спеціальностей. Основними методами цього дослідження стали загальнонаукові теоретичні методи, а саме: аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння, класифікація, узагальнення та конкретизація. Проаналізовано зміст проектів ГСВО для спеціальностей галузей знань «біологія» та «природничі науки», виявлено та класифіковано компоненти академічної комунікативної компетентності, включені до переліків загальних та спеціальних компетентностей випускника І-го та ІІ-го рівнів вищої освіти. Вивчено нормативні документи окремих ЗВО України: робочі навчальні плани підготовки бакалаврів та магістрів, робочі програми навчальних дисциплін, навчально-методичне забезпечення навчальних дисциплін. Виявлено невідповідність фактичного стану академічної комунікативної підготовки студентів природничих спеціальностей вимогам державного стандарту освіти. Водночас, відзначено тенденцію до покращення якості такої підготовки завдяки трансформаційним процесам, які мають місце у вітчизняній освіті, зокрема автономізації ЗВО та заохоченню «ініціатив знизу».
The requirements to Bachelor’s and Master’s programmes in Sciences include not only in-depth knowledge of disciplinary-specific subjects, but also life-long skills enabling individuals to achieve their career goals and contribute to the solution of global problems facing the community of scientists through effective communication. Today, academic communicative competency of a science graduate involves the knowledge of linguistic standards of communication, mastery of discursive practices typical of the respective disciplinary academic communities and readiness to follow the principles of academic integrity. The purpose of this paper is to study the factual state of academic communicative training offered to science majors at universities of Ukraine and its correspondence to the requirements of the State Standard of Higher Education in this field. General theoretical methods, namely synthesis, analysis, comparison, classification, generalization and specification, have been applied to study the content of the respective State Standards as well as normative documentation of some Ukrainian universities including program curricula, syllabi, course descriptions, teaching guides and instructions, etc. The obtained results reveal that the State Standard of Higher Education in Sciences requires that graduates have the following groups of communicative competences upon completion of Bachelor’s and/ or Master’s programs: cognitive communicative competences, language and rhetoric communicative competences, and adaptive communicative competences. The study of university documentation shows that the current state of academic communicative training is still inadequate because of its chaotic and unsystematic character, but due to growing university autonomy, promotion of “bottom-up” initiatives and new offerings of elective subjects to the curricula the situation might develop a positive tendency in future.
Статья посвящена изучению соответствия академической коммуникативной подготовки студентов естественных специальностей в ВУЗах Украины требованиям соответствующих отраслевых стандартов высшего образования. Цель этого исследования - рассмотреть нынешнее состояние АКП студентов естественных специальностей в украинских ЗВО и его соответствие требованиям государственного стандарта высшего образования для этих специальностей. Основными методами этого исследования стали общенаучные теоретические методы, а именно: анализ, синтез, индукция, дедукция, сравнение, классификация, обобщение и конкретизация. Проанализировано содержание проектов ОСВО для специальностей отраслей знаний «биология» и «естественные науки», обнаружены и классифицированы компоненты академической коммуникативной компетентности, включенные в перечень общих и специальных компетентностей выпускника I-го и II-го уровней высшего образования. Изучены нормативные документы отдельных ВУЗов Украины: рабочие учебные планы подготовки бакалавров и магистров, рабочие программы учебных дисциплин, учебно-методическое обеспечение учебных дисциплин. Обнаружено несоответствие фактического состояния академической коммуникативной подготовки студентов естественных специальностей требованиям государственного стандарта образования. В то же время, отмечена тенденция к улучшению качества такой подготовки благодаря трансформационным процессам, которые имеют место в отечественном образовании, в частности автономизации ВУЗов и поощрению «инициатив снизу».
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24936
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Козолуп Марія Степанівна.pdf356.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.